Mukana myös vartiolentueen Dornier-valvontakone Turusta

Itämeren suurimmassa öljyvalvontaoperaatiossa ei juuri rikkeitä

Monikansalliseen valvontaoperaatioon osallistui lentokalustoa myös Suomesta. Kuvassa ilmavalvontakone Dornier.
Monikansalliseen valvontaoperaatioon osallistui lentokalustoa myös Suomesta. Kuvassa ilmavalvontakone Dornier.

Turun Sanomat

HANNU MIETTUNEN

Tänään päättyneessä Itämeren suuressa öljyvalvontaoperaatiossa ei havaittu merkittäviä öljypäästöjä. Itämeren suojelukomission eli Helcomin organisoimaan operaatioon osallistui kuusi lentokonetta ja 26 miehistön jäsentä Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Saksasta ja Hollannista.

Mukana oli myös vartiolentueen Dornier-valvontakone Turusta.

Lauantaina alkanut valvontaoperaatio oli suurimpia Itämerellä tähän asti järjestettyjä. Koneet valvoivat 24 tuntia vuorokaudessa reittiä, joka ulottui Gotlannista läntiselle Suomenlahdelle ja sieltä Viron ja Latvian aluevesiltä.

Öljypäästöjen varalta oli koko ajan valmiudessa kolme merivartioston alusta Ruotsista ja kaksi Suomesta.

Operaation yksityiskohdat pidettiin salassa aina torstaihin asti, jotta tieto ei vaikuttaisi tuloksiin.

Operaation aikana tarkastettiin yhteensä yli 1800 alusta. Mahdollisia päästöjä havaittiin vain 18 aluksessa eli promillessa valvotuista.

Kolmessa tapauksessa mereen päästetty aine vahvistui mineraaliöljyksi. Määrät olivat kuitenkin hyvin pieniä eli viisi, 50 ja 273 litraa.

Yhden tapauksista havaitsi Euroopan meriturvallisuusviraston EMSA:n satelliitti Gotlannin eteläpuolella, toiset kaksi ilmakalusto läntisellä Suomenlahdella Suomen talousvyöhykkeellä.

Operaatiota johtanut Ruotsin rannikkovartioston lento-osaston komentaja Leif Welming pitää sitä laihasta saaliista huolimatta onnistuneena.

– Tulokset osoittavat, että Itämeren öljypäästöt ovat vähenemässä sekä lukumäärältään että kooltaan, vaikka laivaliikenne onkin lisääntymässä ja päästöjen havainnointi on merkittävästi parantunut, Welming toteaa Helcomin tiedotteessa.

Hän pitääkin selvänä, että säännöllinen ilmavalvonta on vaikuttanut tähän merkittävästi. Laivoilla tiedetään, että laiton saastuttaminen havaitaan ja että asia johtaa oikeustoimiin.

Samoilla linjoilla on Turun vartiolentueen päällikkö Santtu Mannila.

– Sehän on hyvä, jos mitään ei löydy, hän sanoo.

Hänen mukaansa katvealueita toki jää myös 24 tunnin valvonnassa, mutta tulos vastaa todellisuutta melko hyvin.

Päästöjen vähenemiseen ovat vaikuttaneet myös Itämeren suojelukomission yhteiset toimet. Aluksia vaaditaan toimittamaan öljyjätteensä satamiin. Rantavaltiot ovat myös sopineet keskenään, ettei jäteöljyn vastaanottamisesta laskuteta aluksia. Kulut kerätään yleisinä satamamaksuina.