Turun Polkupyöräilijät marssi Kirjastosillan pyöräväylien puolesta

Kuva: TS/ Jonny Holmén
Kuva: TS/ Jonny Holmén

Turun Polkupyöräilijät ry järjesti tänään puolilta päivin pyörämarssin toimivampien liikennejärjestelyiden puolesta. Järjestö kertoo olevansa tyrmistynyt Turun kiinteistöliikelaitoksen keskiviikkoisesta päätöksestä, joka hylkäsi esityksen Kirjastosillalta kauppatorille kulkevista pyöräliikenneväylistä.

– Kauppiaskadun jo moneen kertaan luvattujen pyöräliikennejärjestelyjen hylkääminen on tyrmistyttävää ja isku vasten tuhansien turkulaisten pyöräilijöiden kasvoja. Päätös osoittaa, että toisin kuin muut modernit suomalaiset ja eurooppalaiset kaupungit, Turku jatkaa edelleen pyöräliikennettä kohtaan harjoittamaansa lähes vihamielistä linjaa, toteaa Turun Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Tero Rantaruikka.

Järjestön mukaan alkuperäisten suunnitelmien kustannukset ja autoilulle aiheuttamat haitat olisivat olleet vähäisiä. Sen sijaan uudella väylällä olisi parannnettu pyöräliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Järjestö muistuttaa, että alunperin pyöräliikenneväylien luvattiin valmistuvan Kirjastosillan valmistumiseen mennessä. Sittemmin suunnitelmia siirrettiin talven aiheuttamien ongelmien vuoksi keväälle.

Nyt idea on haudattu kokonaan.

– Suunnitelma oli yksinkertaisuudessaan ja edullisuudessaan erinomainen tilapäisratkaisu, joka toteutuessaan olisi olennaisesti helpottanut keskustaan suuntautuvaa pyöräliikennettä, vähentänyt vaaratilanteita sekä lisännyt liikenteen sujuvuutta. Nyt alle kaksi viikkoa uuden Kirjastosillan valmistumisen jälkeen kaikkien pessimistisimmät ennustukset näyttävät toteutuvan, kun puolueiden enemmistö kaatoi pyöräliikennesuunnitelmat, järjestö kritisoi.

Turun Polkupyöräilijät vaatiikin, että kaupunginhallitus ottaa päätöksen uuteen käsittelyyn. Pyörämarssi kulki Akatemiatalolta Kirjastosillan kautta Kauppatorille ja takaisin.

TS

Kuva: TS/ Jonny Holmén
Kuva: TS/ Jonny Holmén
Kuva: TS/ Jonny Holmén
Kuva: TS/ Jonny Holmén
Kuva: TS/ Jonny Holmén
Kuva: TS/ Jonny Holmén
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kysymyksiä
Maksavatko polkupyörälijät ajoneuvoveroa, polttoaineveroa, vakuutusmaksuveroa tai vaikkapa käyttövoimaveroja joilla rahoitetaan tiestön teko, jopa seitsenkertaisesti yli tiestöön menevien kustannusten?

Miksi aina ne ovat vaatimassa kaikkea jotka eivät itse osallistu maksuihin?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Siinä sulle vastaus, Jonna. Suurin osa pyöräilijöistä maksaa veroja jollakin tavalla, mikä on ehkä sinulle uutta ja outoa?
Pyöräilijät kuuluvat kaupungin liikennekulttuuriin, tosiaan siis muualla kuin Turussa. Jos et vielä osaa polkea kahdella pyörällä, voit valita kolmipyörän aluksi... Niilläkin pääse vallan lujaa, ja voisihan kaupunkimme fillarinvastustajat huomioida vammaisiakin pyöräilijöitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Onko mielessäsi koskaan käynyt, että ihminen voi välillä ajaa autolla, välillä ajaa pyörällä ja välillä vaikka ihan kävellä. Ei ole pakko valita vain yhtä vaihtoehtoa vaan sama ihminen voi käyttää kaikkia noita kulkutapoja. On se ihmeellistä tosiaan!

Ja vastaat itse itsellesi: Jos pelkästään autoilijat veroja maksaisivat, niin eihän kukaan autoa silloin hankkisi, jos sillä kaikista yhteiskunnan veroista vapautuisi.

Ja jos katsoisit hiukan pidemmälle, niin tajuaisit, että pyöräily ja jalankulku nostaa kuntoa -> tästä seuraa kansanterveyden parantuminen niiden liikkumismuotojen osalta -> yhteiskunta säästää terveydenhuoltokustannuksissa. Toisin sanottuna pyöräilevät varmasti myös säästävät sen verran yhteiskunnan rahaa, että sillä muutamat pyörätiet rakentaisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Nuo "seitsenkertaisesti yli kustannusten" -laskelmat perustuvat tahallisiin väärinlaskuihin, ja osoittavat, ettei kirjoittaja ole perehtynyt itse asiaan ollenkaan.

Keskustassa autoillessa harmittaa, kun on ruuhkaa (= muita autoja tiellä) eikä parkkipaikkaa löydy (= muita autoja parkkiruuduissa). Pyöräiljä ei ruuhkauta liikennettä eikä vie parkkipaikkaa. Jokainen pyöräilijä helpottaa autoiluasi keskustassa, joten pyöräily-yhteyksien parantaminen koituu sekä pyöräilijöiden että autoilijoiden hyväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Ei, en maksa senttiäkään ajoneuvoveroa, polttoaineveroa yms., mutta maksan kunnallisveroa, josta kevyen liikenteen väylät pääasiassa rahoitetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Jonne: Autoilijoiden maksamat verot palautuvat kaikki takaisin autoiluun. Yli miljardi euroa työmatkavähennyksiin, sitten väylien ylläpito. Lisäkuluja autoilijat aiheuttavat terveydenhuollolle, nimittäin autoilun päästöt tappavat vuosittain enemmän ihmisiä kuin itse liikenne, samoin ne sairastuttavat enemmän ihmisiä kuin mitä liikenteessä loukkaantuu - tästä syntyy jo yksin yli 3 miljardin kulut yhteiskunnalle. Puhumattakaan liikenteessä loukkaantuneiden aiheuttamista kerrannaisista. Eli vaikka hoidot maksetaan vakuutuksista, ei menetettyjä verotuloja työkyvyttömyysajoilta korvaa kukaan.

Tämän päälle vielä on jo ihan tutkimuksella osoitettu että kaupungeissa 1e satsaus pyöräteihin tuo kaupungille 7 euron säästöt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Kerronpa oman tarinani:

Opiskeluaikoinani ajoin pääosan matkoista pyörällä, koska näin sain vähät rahani riittämään paremmin. Kesätöistä ei paljon veroa kertynyt maksetavaksi. Liikevaihtoveroa (opiskelin ennen alv-aikaa) maksoin ostamistani tuotteista, mutta koska rahaa oli vähän käytössä, niin paljoa ei siitäkään kertynyt veroja.

Valmistuin kuinkin kohtuulliseen hyvään ammattiin ja tienaan nyt selvästi enemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Maksan siis ihan kohtuullisen paljon veroja tuloistani ja tietysti myös alv:ia ostamistani tuotteista. Autonkin omistan (aika uusi muuten) ja maksoin ja maksan kaikkia autotoon liittyviä veroja.

Edelleen kuitenkin pyöräilen mm. työmatkani ympäri vuoden, koska pyörä on todella hieno tapa liikkua. Saa liikuntaa ja raitista ilmaa ennen ja jälkeen työpäivän. Se on tosi hienoa!

Kerroin veroistani vaan sen takia, että maksamillani ja muiden pyöräilijöiden nyt ja tulevaisuudessa maksamilla veroilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että tekivätkö turkulaiset päättäjät viisaasti, kun taas jarruttivat Turun kehittymistä liikennepolitiikassaan moderniksi eurooppalaiseksi, viihtyisäksi kaupungiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Polkupyörä ei kuluta tienpintaa joten teiden kunnossapidon kulut eivät ole pyöräilyn syytä. Kevyen liikenteen väyliä käyttävät myös kävelijät, hölkkääjät, koiran ulkoiluttajat jne. Tuleeko heidät laittaa myös verolle? Pyöräily on kansanterveydelle eduksi toisin kuin autoilu. Jo pelkästään liikuntakyvyttömien autoilijoiden terveydenhuollon kulut sekä liikenneonnettomuuksien kulut ylittävät nuo tiemenot moninkertaisesti
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hölmölästä päivää
Merkillistä touhua valtuutetuilta rakentaa silta, mutta jättää väylät sillalle rakentamatta? Vai halutaanko tässä nyt oikein alleviivatusti korostaa, että silta oli täydellisen turha ja että se tehtiin vain, koska siihen sai EU-rahaa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hölmölästä päivää
Silta joka ei vie mistään eikä minnekään. Hölmölä on Turussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hölmölästä päivää
Silta toimii vallanmainiosti kävelysiltana. Kummassakin päässä siltaa on kävelytiet usean suuntaan. Pyörätietä ei ole, mutta kyllä sekin varmaan jossain vaiheessa saadaan.

Ja toiselle kommentoijalle "Silta joka ei vie mistään eikä minnekään." Viehän se silta, joen toiselta puolelta toiselle. Toiselle puolella on juurikin esimerkiksi pääkirjasto, joten itäpuolelta tulevien matkaa Kirjastosilta vähentää hyvin. Itse kävin kuvaamassa tätä hienoa siltaa, ja sinä aikana sadat ihmiset ylittivät sen. Se, että sinä et siltaa käytä tai siitä hyödy, ei tarkoita etteikö se olisi tarpeellinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hölmölästä päivää
Olen ymmärtänyt, että ihminen on joskus keksinyt keinoja päästä joen yli kuivin jaloin ja idea on saavuttanut huippunsa nyt Turussa Kirjastosillan muodossa? No ei kait sitä alunperinkään rakennettu Pyöräilyreitin jatkeeksi? Sillalta pääsee nyt yli joen ja kävelijät ja pyöräilijätkin voivat valita menevätkö suoraan (pyörää voi myös taluttaa joskus) tai kääntyä. Sillan tarkoitus on toteutunut :kulku joen yli , ei luulisi olevan pyöräilijällekään vaikeaa tajuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hölmölästä päivää
Olet sitten ymmärtänyt väärin.

Eli vaikka sillan tarkoitus on se että joen yli pääsee kuivin jaloin, on Turussa jo useita siltoja jotka tuon tarkoituksen täyttävät. Tämä kirjastoja käymättömien silta ei täytä sitä tarkoitusta että päästään joen yli kuivin jaloin koska sen kummallakin puolella olevat sillat sen tarkoituksen jo täyttävät.

Eli Turussa on vain yksi kadunpätkä jolla asuvat hyötyvät tästä älyttömästä sillasta. Ja se kadunpätkä sijaitsee Uudenmaankadun ja Kaskenkadun välissä. Kukaan muu ei saa mitään hyötyä siitä että ylittää joen juuri tuota siltaa käyttäen ja siksi tuo silta on annetulla tarkkuudella täysin hyödytön 100%:lle Turun asukkaista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hölmölästä päivää
Hölmön näköinen se ainakin on. Ei istu ympäristöönsä, ihme sinertävä led-valaistus pimeän aikaan hohkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuinka tähän ei saada muutosta
On se tosiaan ihmeellistä, että tuonne keskustaan ei sitten millään meinata yhtä kunnon pyöräreittiä saada aikaan. Ei millään. Tästä tilanteesta kärsivät kaikki: pyöräilijät, autoilijat ja jalankulkijat - kun tuolla liikutaan vähän miten sattuu ne viimeiset sadat metrit torille.

Toinen huomionarvoinen asia on, että pitää olla yli 18 ajaakseen autolla, mutta kaikki voivat liikkua jalan ja pyörällä, iästä riippumatta. Eikö siinä ole jo tarpeeksi perustelua, että sillä pitäisi edes yksi (1) kunnon pyöräreitti saada keskustaan? Vai meneekö tämä kuuroille korville siellä Kokoomuksen ja SDP:n leirissä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuinka tähän ei saada muutosta
Keskustan toimiva pyörätieverkko vaatii pyörätien Linnankadulle, Aurakadulle (ml. Aurasilta) ja Maariankadulle. Tällöin keskustaan pääsee polkupyörällä pyöräteitä pitkin oikeastaan joka suunnasta. Lisäksi pyörätie tarvitaan Kaskenkadulle puuttuvalle osalle sekä Uudenmaankadulle jotta ei tarvitse pyöräillä pitkin bussikaistaa.

Lisäksi etenkin Uudenmaankadun pyörätietä pitää leventää Itaisen Pitkäkadun ja Hämeenkadun välisellä osalla.

Ja pyöräteiden mutkat risteyksissä pitää suoristaa ja Hämeenkadun ja Rehtorinpellonkadun risteyksen kaltaiset laittomat liikenneesteet pyöräteillä pitää poistaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin?
Ovathan pyöräilijät jo pitkään ajelleet kirjastolta torille Kauppiaskatua pitkin vastoin liikennesääntöjä. Ja ne, jotka eivät sentään ole menneet ajamaan kadulle väärään suuntaan, ovat sitten pyöräilleet pitkin jalkakäytäviä jalankulkijoista pahemmin välittämättä.

Jos talvi olisi tullut kuten viime vuonna (siis lumisena), olisi Kauppiaskadulla ollut vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittämiin, kun uudet ajoratamerkinnät ja liikennemerkit olisivat jääneet huomioimatta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kyllä minä niin mieleni pahoitin?
Jos keskustaan saataisiin jotenkuten järkevät ja loogisesti jatkuvat pyöräreitit, saataisiin ehkä niitä typerästiliikkuvien määriä karsittua aika tehokkaasti. Tällä hetkellä kun ei vaan niitä virallisia pyöräteitä ydinkeskustassa ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kyllä minä niin mieleni pahoitin?
Osa kävelijöistä ei noudata liikennevaloja ja osa autoilijoista ajaa ylinopeutta. Älkäämme siis panostako enää senttiäkään parempiin liikenneolosuhteisiin missään muodossa.

Uutisessa ei ole kyse aiemmin ilmoitetusta päätöksestä muutosten viivästymisestä keväälle vaan niiden totaalisesta hylkäämisestä.

On harmittavaa, että kaikilla pyöräilijöillä ei liikennesäännöt ole selvillä. Pyöräilyn kunnioittamisella osana liikennettä ja liikennesuunnittelua tilanne varmasti paranee. Koulutuksen ja valistuksen tarve on asia erikseen eikä se suoranaisesti liity Kauppiaskadun muutoksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kyllä minä niin mieleni pahoitin?
On erikoinen argumentti vastustaa parannusta sillä, että tilanne on huono.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kyllä minä niin mieleni pahoitin?
Kaikkein eniten pelkään liikenteessä, niin autoilijana kuin jalankulkijanakin, pyöräilijöitä. Suhahdellaan jumalattomalla vauhdilla milloin mistäkin liikennesäännöistä piittaamatta, ja jopa öiseen aikaan pyöräillään täysin valoitta.

Näyttää siltä, että myös pyöräilijät pitäisi velvoittaa suorittamaan jonkinlainen liikennekoulu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kyllä minä niin mieleni pahoitin?
Tuollaisiin fobioihin kannattaa hakea apua ammattilaiselta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Eivät maksa. Pyöräilijät maksavat omalla kehollaan ja elämällään autoilijoiden törmäilyistä.

Tästä syystä pyöräilijät haluavat itselleen turvallisempia väyliä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Kysymyksiä
Pyöräilijät kun pyöräilisivät liikennesääntöjen mukaan ja ilman uhoa että minulla on oikeus niin osa onnettumuuksista jäisi tapahtumatta. Itse kun pyöräilen, pidän aina mielessä että olen turvattomampi osapuoli törmäyksessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Kysymyksiä
Nii-i,fillarilla kun ei ole promillerajojakaan!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Kysymyksiä
Jos autoilijat noudattaisivat liikennesääntöjä, jäisi 70% pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä kolareista tapahtumatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Maksavat siinä kuin sinäkin. Eikö ole tullut mieleen että autoilija voi olla myös pyöräilijä? Omistan kaksi autoa ja neljä polkupyörää. Kesällä haluaisin ajaa kauppatorille turvallisesti polkupyörällä mutta sinä et varmaan pysy edes pyörän päällä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyörämarssi 14.12. kello 12:00
Turun Polkupyöräilijät marssii Kirjastosillan pyöräväylien puolesta. Alkaen kello 12:00.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarkennusta
Marssi alkaa kello 12.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Mainitsemillasi maksuilla ja veroilla ei rakenneta ja ylläpidetä kaupunkien katuverkostoa. Nämä maksut menevät autoilijoilta suoraan valtiolle, ja kaupungit eivät saa valtiolta valtionosuuksia katuverkkonsa rakentamiseen tai ylläpitoon, vaan muihin käyttötarkoituksiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kysymyksiä
Polkupyöräilijä maksaa pyöränsä oston ja huollon, sekä pyöräilyynsä tarvitsemat varusteet siinä missä autoilija maksaa autostaan, sen huollosta ja varusteista.

Polttoaineveroa ei polkupyöräilijä tosiaan jostain kummallisesta syystä maksa, johtuneeko siitä ettei pyörässä tarvita polttoainetta?

Suomessa ei kerätä erikseen tienkäyttömaksuja, joten teiden kunnossapito maksetaan meidän jokaisen veronmaksajan veroeuroilla. Ihan joka ikisen. Ihan kuten rapakuntoisten kansalaisten kalliit terveysmenotkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.