Nykyautojen purkaminen haastaa pelastustyöntekijät

Nykyautojen avaaminen turvallisesti vaatii pelastustyöntekijöiltä uusia taitoja. Vuoromestari Mikko Saastamoinen (keskellä) koulutti Paimion ja Sauvon vapaapalokuntalaisia vastaamaan haasteeseen. TS/Ari-Matti Ruuska
Nykyautojen avaaminen turvallisesti vaatii pelastustyöntekijöiltä uusia taitoja. Vuoromestari Mikko Saastamoinen (keskellä) koulutti Paimion ja Sauvon vapaapalokuntalaisia vastaamaan haasteeseen. TS/Ari-Matti Ruuska

Palomiehet ottivat lauantaina mittaa autoista Paimiossa. Nykyautojen purkaminen onnettomuuspaikalla vaatii nimittäin pelastustyöntekijöiltä aivan uudenlaista osaamista; niiden turvapalkit ja rakenteet kestävät kovankin törmäyksen, mutta pahasti loukkaantuneita uhreja ei enää saada pois autosta perinteisin keinoin.

– Se, mitä on peruskursseilla opittu, ei enää riitä, sanoi Paimion vapaapalokunnan päällikköPasi Tauriainen.

Päivittääkseen taitojaan Paimion ja Sauvon vapaapalokunnat järjestivät koulutuksen, jossa paneuduttiin uusien autojen teknologian (NCT) tuomiin haasteisiin. Sen veti Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vuoromestari Mikko Saastamoinen, joka on kuluneen vuoden ajan kiertänyt ympäri Suomea kertomassa uudenlaisista ja vaihtoehtoisista menetelmistä liikennevälinepelastamisessa.

Kenttäharjoitus sujui osin mielikuvituksen varassa. Uusia autoja ei Suomessa harjoittelukappaleiksi saa, joten avattavat olivat vanhoja kolariautoja.

– Meitä on muutama suomalainen päässyt Saksassa, pelastusalan kansainvälisillä messuilla hajottamaan uusia, suoraan tehtaalta tulleita autoja. Niitä oppeja tässä nyt yritetään levittää, Saastamoinen kertoi.

Olennaista harjoituksessa oli purkaa auto niin, että siitä ei aiheudu vaaraa pelastajille eikä uhreille.

Riskipaikkoja ovat muun muassa turvatyynyt. Laukeamattomat tyynyt voivat pamahtaa auttajien tai autettavan silmille, minkä lisäksi niiden kaasupullot saattavat purkutilanteessa räjähtää. Nykyautossa voi olla jopa kymmenkunta turvatyynyä ja niiden patruunat missä vain auton rakenteissa.

– Käsityötä on entistä enemmän. Verhoiluja pitää repiä auki, että tiedetään, mistä voi leikata, Saastamoinen opasti.

Myös autojen entistä kestävämpi rakenne aiheuttaa haasteita. Järeät, hydrauliset saksetkaan eivät pure erikoisvahvaan teräkseen, vaikka leikkurien ja levittimien voimaa on lisätty. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää etsiä toinen leikkauskohta tai vaihtaa työtapaa.

Sähkö- ja hybridiautojen korkeajännitteiset sähköjärjestelmät sekä vaihtoehtoiset polttoaineet kuten maakaasu tuovat omat ongelmansa pelastustoimiin kolaripaikoilla.

– Iso apu olisivat autojen pelastuskortit, mutta ne pitäisi saada pakollisiksi joka autoon ja mieluiten jo tehtaalla. Niistä selviäisi, mistä kohdista auton ovet tai katto voidaan avata turvallisesti ja mitä kohtia kannattaa välttää, Tauriainen tuumi.

TS

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pelastuskortit
Totta, miksi näitä pelastuskortteja ei sisällytetä autopakettiin. Hatunnosto vapaapalokunnalle! Yrittävät kaikkensa ihmisten pelastamiseksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ojasta allikkoon
Turvallisuus huipussaan, ihmiset vain samoja kuin ennenkin. Autoilija luulee olevansa turvassa huipputurvallisessa autossaan, kaahataan kuin hullut ja otetaan suuria riskejä liikenteessä. Kun jotakin tapahtuu, auttajat eivät pääse tarpeeksi nopeasti uhria auttamaan kun liian turvallinen auto. Fysiikan lait ovat ihmisellä kuitenkin samat aina. Suo siellä vetelä täällä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
rescue sheet
hakusanalla rescue sheet sen löytää. Meillä on jokaisessa autossa tuollainen laminoituna
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
siirytään yksinkertiasempiin
autoihin joiden purkukin kävisi kätevämmin.Ja kyllä kai voitaisiin myös uusiin autoihin laitaa tehtaile pakko jokaisen sijoitaa kaiki turvalaiteet siten että ne olisi samoissa kohdin kaikissa.
Näin purku työ helpottuisi jos tarvbetta on. Tosin ei pitäisi olla tarveta kun kerta uudet autot on muka niin paljon turvalisempia niin ei pitäisi mennä kasaan ohjaamon lainkaan.
Vai onko testituloksia vääristelty.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: siirytään yksinkertiasempiin
Uusiin autoihin voisi suunnitella jonkinlaisen standardi mallin miten ja mihin turvavarusteet tulisi asentaa. Vaikka uudet autot ovat "turvallisia", se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö potilas loukkaannu vakavasti ohjaamotilassa onnettomuuden sattuessa. Ihmisillä on tullut meidän ammattilaisten puheiden vuksi hieman vääristynyt käsite siitä. Että potilas mikä on autossa kiinni, eli ei kykene itse tulemaan autosta ulos olisi vakavasti loukaantunut. Silloin autoa joudutaan pilkkomaan. Mutta vakavasti loukaantunut potilas voi olla myös ja usen onkin autossa mikä ei ole mennyt kovinkaan paljon kasaan, eli juurikin nämä uudet auotot. Eli kolari autossa voi aina olla rankavamma potilas vaikka auto ei olisikaan kovasti mennyt kasaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: siirytään yksinkertiasempiin
Jatkoa... Tästä syystä kolari autoa joudutaan pilkkomaan, vaikka se ei ole täysin kasassa ja potilas ei olisikaan kiinni autossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: siirytään yksinkertiasempiin
Kolari auton kuuluukin mennä kasaan, jotta kolari auton rusentuminen toimii ikään kuin iskun vaimentimena, jolloin kaikki törmäys energia ei välity suoraan kuljettajaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: siirytään yksinkertiasempiin
Virheet yhdyssanoissa mitä huomaan nimimerkki Kyllä tekstissä ovat, "kolari auto" tämän kuuluis olla muotota kolariauto. No Turhanpäiväinen kuittailu sikseen. Nimimerkki yhdys sana tekee saman virheen kun nimimerkki Kyllä. En tiedä onko kyseessä sarkasmi mutta....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »