Turun satama

Turun yhteisterminaalin arkkitehtikilpailu käynnistyy – 172 miljoonan euron hankkeelle etsitään pääsuunnittelijaa

Jane Iltanen
Turun sataman yhteisterminaalin suunnittelijaa etsitään avoimella kilpailulla. Jatkoon valitaan viisi suunnitteluryhmää. Haku käynnistyy vielä tämän kuun aikana.
Turun sataman yhteisterminaalin suunnittelijaa etsitään avoimella kilpailulla. Jatkoon valitaan viisi suunnitteluryhmää. Haku käynnistyy vielä tämän kuun aikana.

Turun Satama käynnistää arkkitehtikilpailun Viking Linen ja Tallink Siljan yhteisterminaalista.

Ferry terminal -nimen saaneen yhteisterminaalin suunnittelijaksi kutsutaan viisi suunnitteluryhmää avoi...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
OnniKulkuri
Sataman raiteet
Jos tämä uusi terminaali nyt aiotaan rakentaa lähelle nykyisen Siljan terminaalia, niin eikö kukaan muista että muutamia vuosikymmeniä sitten, raiteet olivat linnankadun sivussa, päättyen nykyisen Siljan terminaalin viereen. Eikö tällaista voisi edes harkita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jussi-55
Hyvästi verorahat
Turkulaiset veronmaksajat voivat sanoa hyvästit omille 3 x 170 000 000 Euron verorahoille. Kerroin kolme on Turun rakennuttamille kohteille tunnusomainen korotuskerroin eli lopullinen sataman remontin hinta on pöyristyttävä 510 000 000 Euroa. Tuolle 340 000 000 eurolle löytyisi myös todella tärkeää käyttöä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvästi verorahat
Voitko todistaa väitteesi? Ja nyt ei riitä pelkkä Logomon silta esimerkiksi tai Funikulaari. Kuinka monta Turun rakennushanketta on viimeisen 10 vuoden ylittänyt budjettinsa 3 kertaisesti ja mikä on ollut keskimääräinen ylitys/alitus?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hyvästi verorahat
Eiköhän tämä ole Turun Satama OY:n ongelma. Ei Turun kaupunki ole mitään rakennuttamassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Hyvästi verorahat
Tiedoksi Masa_Pasalle, Satama on Turun kaupungin osakeyhtiö,. Yhtiöittämisellä pystytään siirtämään kaupunkilaisten omaisuutta pois valvonnan alta, salaamaan asioita ja velkaantumaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hyvästi verorahat
Tiedän oikein hyvin, että satama kuuluu Turku-konserniin. Ei kuitenkaan ole merkityksellistä, kuka omistaa osakkeet. Osakeyhtiö tekee itsenäisesti päätökset, maksaa lainat ja toimii täysin irrallaan emokonsernista. Turun Satama Osakeyhtiö on lainannut Turun kaupungilta ja maksaa korot lainasta. Niin korot. Kaupunki saa korkotuottoa lainaamalla omistamalleen yhtiölle. Tuottoa, rahaa.

Mistään salaamisesta ei ole kyse. Vapailla markkinoilla olevia osakeyhtiöitä valvotaan aivan normaalisti, tilinpäätökset on julkisia jne. Nyt vähän salaliittoapipoa löysemmälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvästi verorahat
"Mistään salaamisesta ei ole kyse", sanoo Masa_Pasa. Kyllä nyt vain on niin, että yhtiön päätöksenteko ja toimet eivät ole sillä lailla avoimia ja tarkistettavissa kuin kunnallinen tai valtiollinen päätöksenteko. Tämän takaa jo liikesalaisuus. Julkista päätöksentekoa ja sen julkisuutta taas säätelevät monet lait ja asetukset. Käsittääkseni aika yleisesti myönnetään, että yksi syy yhtiöittämisille onkin vapaammat kädet ja asioiden saaminen pois julkisuudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Hyvästi verorahat
Masa_Pasa on keksinyt loistavan tavan vaurastua! Perustetaan jokainen oma osakeyhtiö jolle lainataan rahaa kovalla korolla ja elellään koroilla mukavasti. Yhtiön velat ovat myös Turkulaisten velkoja.
Nyt on kyse kuntalaisten omaisuudesta, vaikkakin muutama poliitikko hallituksissa käy nostamassa kokouspalkkioita ja mahdollisia muita etuisuuksia, ei toiminta ole julkista. Jos viran- ja toimenhaltija saa ostaa muutamalla tonnilla hyödykkeitä tai palveluita ilman päätöksiä, yhtiöissä rajat on miljoonissa.
Mielenkiintoista on myös miettiä voisiko yhtiö mennä konkurssiin ja mitkä on silloin vastuut.
Ilman mitään salaliittoteorioita, vaikealta tuntuu avoimuuden toteuttaminen kaupungin ostolaskujenkin osalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Hyvästi verorahat
Mankala kysyy: "Voitko todistaa väitteesi?"
----------------------------
Ei, Jussi-55 ei voi todistaa väitettään, kuten ei voi kukaan muukaan vastaavaa väittävä. Suurin osa Turun infra/rakennushankkeista menee maaliin asti budjetissa, mutta niistä ei uutisoida. Vain nämä harvat, mutta isot epäonnistumiset, päätyy lehtiin asti, mikä putkinäköisille on "todiste" jostain, mutta jota eivät voi yhtään sen tarkemmin yksilöidä, kuin menemällä tutusti tuollaiselle "Cherry Picking" -linjalle..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.