Pysäköinti

Turun pysäköintikokeilut jatkuvat – niin autoilijoille kuin pyöräilijöillekin luvassa uusia palveluita

Riitta Salmi
Kupittaalla otettiin kesällä käyttöön kontti polkupyörien turvallista pysäköintiä varten.
Kupittaalla otettiin kesällä käyttöön kontti polkupyörien turvallista pysäköintiä varten.

Turku aloittaa lokakuussa uusia auto- ja pyöräpysäköinnin palvelukokeiluja. Loppuvuoden aikana testataan opastamista vapaaseen pysäköintipaikkaan, edistetään kimppakyydin käyttöä työmatkaliikenteessä, kehitetään pysäköinnin markkinapaikkaa ja kokeillaan turvallista pyöräpysäköintiä.

Aiemmin kesällä käynnistyneet kadunvarsipysäköinnin, pysäköintipaikkojen vertausvuokrauksen sekä pyöräpysäköinnin kokeilut ovat edelleen käytössä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tavoitteena alan yritysten kanssa tehtävissä kokeiluissa on löytää sellaisia kestävän kaupunkiliikkumisen ratkaisuja, jotka vastaavat kaupunkilaisten tarpeisiin, pystyvät toimimaan markkinaehtoisesti ja voivat laajentua myös muihin kaupunkeihin, sanoo tiedotteessa projektipäällikkö Juha Pulmuranta.

Tässä kuussa alkaa Etsiparkki.fi -palvelun kokeilu, joka kerää ja jakaa tietoa vapaista pysäköintipaikoista keskustakävijöille. Käyttäjä näkee ennakkoon lähimpänä asiointikohdetta olevan vapaan parkkipaikan ja saa sinne ajo-ohjeet.

Kaupungintalon pihalla osoitteessa Aurakatu 2 otetaan kaksi parkkipaikkaa niiden autoilijoiden käyttöön, jotka ovat varanneet paikan etukäteen osoitteessa parkki.marshallai.com. Paikan voi varata aikaisintaan 15 minuuttia ennen käyntiä. Varaaminen on ilmaista, mutta pysäköinnistä maksetaan normaalisti.

Erityisesti Kupittaan Tiedepuistossa työskenteleville kohdistetaan kokeilu, jossa työntekijät ovat oikeutettuja työpäivän mittaiseen ilmaiseen kadunvarsipysäköintiin vyöhykkeillä 2 ja 3 todentamalla ensin kimppakyydin turku.liiteri.net-palvelussa. Kokeilun käytössä olevan kiintiön suuruus on keskimäärin 10 ilmaispysäköintiä per työpäivä.

Turun kaupunki kokeilee Aalto-yliopiston eParkly-projektin kanssa pysäköinnin markkinapaikkaa, joka näyttää kokeilussa mukana olevien pysäköintialueiden reaaliaikaisen käyttöasteen ja hinnan. Palvelun testaaminen on rajattu kokeilun ajaksi vain kaupungin työntekijöille.

Lisäksi Hansassa kokeillaan järjestelmää, jonka avulla asiakas saa ilmoituksen, jos pyörää liikutetaan hänen tietämättään. Järjestelmän avulla pyritään estämään pyörävarkauksia. Palvelu toimii Hansan parkkihallissa. Sitä voi käyttää mobiilisti selaimella osoitteessa turku.liiteri.net tai sovelluksella. Palvelu on maksullinen, ja siihen sisältyy myös lisäpalveluita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Timo Viljanen
Kaksinaamaista pelleilyä
Ensin hävitetään katujen varsilta satoja parkkipaikkoja ja sitten tarjotaan esimerkiksi erikoisehdoin kaksi (2) parkkipaikkaa! Kun paikkoja on riittävästi tarpeeseen nähden, ei tarvita mitään tällaisia näennäispalveluita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kaksinaamaista pelleilyä
Autot pois keskustasta. Se on tärkeintä. Eli autot voisivat kulkea Aurakadulla Linnankadulle Eskelinkadulle pysäköintihalliin. Eerikinkatua pitkin sitten Stokkan parkkiin. Kristiinankatu pitää sulkea pysyvästi läpiajolta. Samoin Linnankatu yksityisautoilulta Aurakadun ja Brahenkadun väliltä. Samoin yksityisautoilta pitää sulkea läpiajo Torin ohi Maariankatua käyttäen, Ratapihankatu riittää.

Sitten voidaan rakentaa pyöräilylle pysäköintialueita korttelin tai kahden päähän torista kun jalankulku on ensin turvattu siellä keskustan alueella.

Busseille olisi alunperin pitänyt rakentaa pysäkkialueet vain Kauppiaskadulle ja Eerikinkadulle ja sulkea Aurakatu kaikelta autoilulta Torin kohdalla. Eli siirtää toria sen Aurakadun leveyden verran kohti Hansakorttelia. Mutta suunnittelijat ehdottomasti halusivat autoilua keskustaan sen sijaan että oltaisiin tehty viihtyisä kokonaisuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.