Tunnin juna

Tunnin juna -hanke etenee – suunnitelmat valmiiksi vuoden 2023 aikana

Jari Laurikko

Turun ja Helsingin välisen junayhteyden suunnittelu on siirtynyt Väylävirastolta Turun Tunnin Juna Oy:lle. Hankeyhtiö teettää ratasuunnitelmat, joiden pohjalta uusi ratayhteys voidaan myöhemmin rakentaa. Suunnitelmien on arvioitu valmistuvan 2023 aikana.

Turun Tunnin Juna -hankeyhtiössä ovat mukana valtion, Helsingin ja Turun lisäksi Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja ja Salo.

Nyt suunnitteluvaiheessa teetetään yhteensä viisi erillistä ratasuunnitelmaa osuuksille Espoo–Lohja, Lohja–Salo, Salo–Hajala, Hajala–Nunna ja Nunna–Kupittaa. Kyseisiä suunnitelmia edistetään rakennusvaiheeseen omina kokonaisuuksinaan.

– Junayhteyksiä suunnitellaan Suomessa nyt ensimmäistä kertaa hankeyhtiömallilla. Hienoa, että sopimukset on saatu allekirjoitettua ja työ pääsee kunnolla vauhtiin, sanoo tiedotteessa Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Espoon ja Salon välisen yhteyden suunnittelu alkaa vielä lokakuun aikana. Hankkeen merkittävin kokonaisuus on Espoon ja Salon välisen oikoradan suunnittelu. Työtä varten kilpailutettiin neljä suunnittelutoimistoa. Espoon ja Vihdin välistä osuutta suunnittelee Sweco Infra & Rail Oy, Vihdin ja Lohjan välistä osuutta Ramboll Finland Oy, Lohjan ja Suomusjärven osuutta Sitowise Oy ja Suomusjärven ja Salon osuutta Afry Finland Oy. Sopimusten arvo on 21 miljoonaa euroa.

Suunnittelulle on myönnetty Euroopan unionin CEF-rahoitustukea. Yhteensä Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen suunnitteluun on myönnetty tukea 50 prosenttia kokonaiskustannuksista, kuitenkin enintään 37,5 miljoonaa euroa.

Juttua muokattu: Vaihdettu jutun kuva.

Lue myös:

"EU-tasolla hanke on tunnustettu merkittävänä" – Turun tunnin juna saa toivotun EU-rahoituksen

Pekka Ottavaisesta Turun tunnin junan hankeyhtiön toimitusjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArskaVaan
Kallita minuutteja
Ja kaikki tämä vain sen takia että matka nopeutuu 30 minuuttia. Minulle ja varmaan muillekin riittäisi että voi luottaa että juna on perillä aikataulun mukaan ettei tarvitse mennä yhtä vuoroa aikaisemmin vain sen takia että juna on taas myöhässä..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Kallita minuutteja
Kun lasketaan voitetulle sekunnille riittävän kova hinta niin hankehan on suorastaan maailman kannattavin !!!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Järkivihreä
Vast: Kallita minuutteja
Ei nopeusetu ole ainoa etu mitä tästä saadaan. Yhden raiteen muuttaminen tuplaraiteeksi käytännössä keskimäärin nelinkertaistaa radan liikennöintikapasiteetin, mikä mahdollistaa tiheävälisen paikallisjunaliikenteen ilman että siitä on haittaa nopealle kaukojunaliikenteelle.

Liikenneinfra nyt vaan on kallista. Ei se halpa ollut se E18-moottoritiekään, eikä oo myöskään halpa ylläpitää. Raideinfran ylläpitokulut on pienempiä kuin tieinfran.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kallita minuutteja
Dalit mallilla voi laskea hinnan myös sekuntien promilleille!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Kallita minuutteja
Käytin Mankalan mallinnosta jota aikanaan taisi käyttää myös VR kun Pendolinot hankkii. Kun käyttää sekunnin promilleosia voitetun ajan hinnassa niin käytetty mallinnoskin sen huomioi euromäärän käsitettävyytenä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jackalope
Vast: Kallita minuutteja
Tärkeät 30 minuuttia kun ottaa huomioon että junat ovat nykyisin aika täynnä, ja se 30 minuuttia kertautuu jokaisen matkustajan kohdalla ja monta kertaa päivässä. Positiivinen vaikutus taloudelle on varmasti todella suuri. Terv. itsekin käyn pk-seudulla töissä junalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TjR
Vast: Kallita minuutteja
Asioita kannattaisi katsoa vähän laajemmin kuin oman itsensä kautta. Se säästetty puoli tuntia houkuttelee yksityisautoilijoita juniin. Jos joka junavuorolle tulisi yksi uusi autoilija, säästyisi vuodessa noin 120 000 litraa bensiiniä, sähköautojen aikana noin 350 000 kWh energiaa. Ne ilmastopäästöt...

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kallita minuutteja
On monella tavalla erinomainen sijoitus. Helsingissä on runsaimmat työmarkkinat erikoiskoulutetuille. Moni Helsinkiin muuttoa pohdiskeleva saattaa jäädä Turkuun maksamaan tänne veronsa, vaikka työpaikka on Helsingissä. Matka-aikaa tärkeämpää eräälle tutulleni on junien luotettavuuden paraneminen. Hänelle kun koko junamatka on työntekoa eli työaikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
t.a.
!
Etenee,eli jonkun kukkaroon taas veronmaksajan rahaa!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.