Kehätie

Turun kehätien Kausela–Kirismäki-osuuden ensimmäinen vaihe pysyi aikataulussa ja budjetissa – työt jatkuvat vuoteen 2023

Väylävirasto
Kirismäen eritasoliittymä.
Kirismäen eritasoliittymä.

Turun kehätien Kausela–Kirismäki-hankkeen ensimmäisen rakennusvaiheen tärkeimpiä parannuksia ovat kehätien tasoliittymien poistaminen ja tien nelikaistaistaminen välillä Pukkila–Kirismäki, Avantin logistiikka-alueen yhteyksien parantaminen sekä Kirismäen eritasoliittymän uudistaminen, kertoo Väylävirasto tiedotteessaan.

Parannusten ansiosta kehätien nopeusrajoitus on nyt nostettu sataan kilometriin tunnissa. Lisäksi liikennöinti kehätielle tapahtuu uusien eritasoliittymien kautta. Turun kehätien rinnalle on rakennettu myös rinnakkaistieverkko ja jalankulun ja pyöräilyn väylä. Myös eläimet ovat saaneet oman siltansa kehätien yli. Ensimmäisen rakennusvaiheen urakoi Destia Oy.

Hankkeen aloituspaalu lyötiin virallisesti maahan maaliskuussa 2019, mutta suunnittelutyö käynnistettiin vuosia aiemmin.

– Aikataulussa ja budjetissa pysynyt hanke on aina suuri onnistuminen. Vilkas Turun kehätie on merkittävä liikenneväylä ja hanke tukee kaupunkiseudun kasvun lisäksi liikenteen sujuvuutta koko Lounais-Suomessa. Merkittävää näissä uusissa hankkeissa on se, että niissä on yhä useammin rakentamista edeltävä kehitysvaihe, jolloin kehitämme yhdessä urakoitsijan kanssa erilaisia, koko toteutusta parantavia, teknisiä ja taloudellisia suunnitelmaratkaisuja, taustoittaa Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kehätien Kausela–Kirismäki-osuuden parantaminen on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2019–2021 kehätien Pukkilan ja Kirismäen välinen tieosuus rakennettiin nelikaistaiseksi ja tasoliittymät poistettiin rakentamalla Pukkilan eritasoliittymä ja Sippaan risteyssilta sekä uudistamalla Kirismäen eritasoliittymää.

Kehätien rinnalle on rakennettu rinnakkaisteiden sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien verkosto. Myös melunsuojausta on parannettu merkittävästi.

Uusi Kirismäen eritasoliittymä ei monestakaan kohtaa enää muistuta vanhaa liittymää. Kehätien pääsuunta käännettiin Naantali–Piikkiö -akselilta Naantali–Helsinki-akselille. Lisäksi kaikki eritasoliittymän rampit on uusittu aiempaa sujuvimmiksi ja lisäksi on rakennettu neljä uutta ramppia. Uudet kaksikaistaiset rampit yhdistävät kehätien ja ykköstien.

Väyläviraston mukaan suurin muutos tapahtui uusien, Helsingin ja Naantalin välisten, ramppien myötä. Helsingin suunnasta pääsee nyt liittymään suoraan Naantalin suuntaan kaksikaistaista ramppia pitkin. Naantalin suunnasta tultaessa kehätie jatkuu suoraan moottoritielle Helsingin suuntaan. Piikkiöön ja Turkuun suuntautuva liikenne poistuu kehätieltä rampin kautta.

Kehätien osuus Pukkilasta Kirismäkeen ja Länsi-Avantintie kuuluvat hankkeen ensimmäiseen rakennusvaiheeseen, jonka kustannus oli noin 48 miljoonaa euroa. Luku sisältää Kirismäen eritasoliittymän toteutuksen tavoitetilan mukaiseksi. Rahoitus sisältää valtion määrärahojen lisäksi Kaarinan kaupungin ja Liedon kunnan kustannusosuudet. Ensimmäisen vaiheen urakoitsijana toimii Destia Oy.

Ensimmäisen vaiheen osalta Pukkila–Kirismäki-osuudella tehdään vielä viimeistelytöitä, kuten siltojen kunnossapitotöitä, istutus- ja vihertöitä sekä mahdollisesti Kirismäen vanhan paalulaatan kunnostustöitä ensi vuoden kesällä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun kehätien osalta työt jatkuvat hankkeen toisen vaiheen töiden parissa. Toisen vaiheen työt käynnistyivät syksyllä 2020 ja keskittyvät pääosin osuudelle Kausela–Pukkila ja kymppitien välille kehätie–Kaarinantie. Kymppitien kohdan työt valmistuvat pääosin vuoden 2021 aikana ja toinen rakennusvaihe valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2023 aikana. Toisen vaiheen urakoitsijana toimii Kreate Oy.


Ensimmäinen rakennusvaihe lukuina

2,5 kilometriä nelikaistaistettua tietä

13 rakennettavaa/korjattavaa siltaa

1 uusi riistasilta

Pukkilan uusi eritasoliittymä

Kirismäen eritasoliittymän uudistaminen

11 km jalankulun ja pyöräilyn väyliä

3200 m meluaitaa tai kaidetta

290 000 m3 kallioleikkausta

380 000 m3 maaleikkausta

21 000 m paalutusta

310 000 m2 päällystystä

305 000 työtuntia

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Aikaa on odotettu vuosikymmeniä...
Erittäin tärpeellinen tieverkoston laajennus tämä Kehätien ykkösvaihe. Kakkosvaihe nopeasti kuntoon että liikenne sujuisi nykyistä paremmin . Mutta.. MUTTA kolmosvaihe ko. Kehätien 6-kaistaistamiseksi kyllä jo odottanut vuosia välille Kausalan silta - Raision keskusta. Liikennemäärät todella valtaisia, että tämä ei ole mitenkään
liioittelunmakuinen asia, vaan todellista faktaa!

Kiitokset tienrakentajille ja rahoituksen toteuttamisista - tarpeeseen tulevat!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit