Sillat

Polsun sillalle Säkylän Köyliössä painorajoitus – syynä puupaalujen lahovaurio

Varsinais-Suomen Ely-keskus
Polsun silta Säkylän Köyliössä.
Polsun silta Säkylän Köyliössä.

Säkylässä sijaitsevalle Köyliön Kirkkosaareen johtavalle Polsun sillalle maantiellä 12689 joudutaan asettamaan raskasta liikennettä haittaava painorajoitus. Sillalle tehtiin kesällä laajennettu yleistarkastus, jossa keskityttiin sillan kantaviin rakenteisiin eli puupaaluihin. Puupaaluja kairattiin laajasti, ja osassa puupaaluja havaittiin melko laajallekin levinnyttä lahovauriota. Lahovaurio heikentää merkittävästi sillan kantavuutta.

Polsun silta on puukantinen teräksinen jatkuva palkkisilta, jonka puukansi on päällystetty. Silta on rakennettu 1965, ja liikennemäärä sillalla on nykyään noin 550 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennettä on alle 50 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen mukaan sillalle asetetaan 20 tonnin painorajoitus ajoneuvoyhdistelmän suurimmalle sallitulle massalle. Nyt asetettavalla painorajoituksella pyritään turvaamaan sillan turvallinen käyttö siihen saakka, kunnes silta saadaan uusittua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Rajoitus mahdollistaa linja-autojen kulun sillalla, mutta raskaat kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät joutuvat jatkossa kiertämään sillan.

Kiertomatka on pisimmillään reilut kymmenen kilometriä, ja se kulkee maantietä 2131, valtatietä 2 ja maantietä 2140 pitkin. Painorajoitus tulee voimaan, kun merkit on asetettu maastoon. Merkit on tällä hetkellä jo tilattu, mutta niitä ei ole vielä saatu. Painorajoitusmerkit asetetaan sillan molempiin päihin. Lisäksi tien molempiin päihin asetetaan ennakkomerkit painorajoitetusta sillasta.

Tavoitteena on käynnistää 2022 tiesuunnitelman laatiminen uudesta sillasta. varsinais-suomen Ely-keskuksen mukaan menee kuitenkin vielä useampi vuosi, ennen kuin uusi silta on rakennettu. Uuden sillan rakentamisen alustava kustannusarvio on noin kolme miljoonaa euroa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit