Turun raitsikka

Raitsikan rakentaminen alkaisi 2025 – alkamisvuodelle on Turun infraohjelmassa merkitty 44,1 miljoonaa euroa

Idis Design
Raitiotien tulo Turkuun on yhä taloudellinen ja poliittinen kysymysmerkki.
Raitiotien tulo Turkuun on yhä taloudellinen ja poliittinen kysymysmerkki.

Jos Turun valtuusto päätyy 15 miljoonaa euroa maksavien lisäselvitysten jälkeen raitiotien rakentamiseen, toteuttaminen alkaisi vuonna 2025 hieman yli 44 miljoonan euron lähtöpanoksella. Vuosiluku ja ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (78)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pragmatix
Rakennusfirmoille
tärkeitä päätöksiä. Voi vain kuvitella, mitä kaikkea tuohon liittyy.
Turkulaiselle näistä projekteista on pääasiassa vain haittaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Rakennusfirmoille
Hankala nähdä miten toimivasta julkisestaliikenteestä olisi kenellekään haittaa, jollei nyt mielipahaa lasketa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rakennusfirmoille
Helppo nähdä miten x sataa miljoonaa maksavasta yksittäisestä joukkoliikennehankkeesta olisi haittaa turkulaiselle veronmaksajalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Rakennusfirmoille
Rahan tuhlausta ja kaupunki hiljenee lisää. Ratikat kyllä pitävät ääntä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lampientaipale
Vast: Rakennusfirmoille
Juuri näin. Ratikan vastustajat eivät sitä ymmärrä, mutta meille turkulaisille tarjotaan moderni ja huippu liikkennemuoto, miksi emme siitä nauttisi? Pääsy esim TYKSiin helpottuisi kaupunkilaisilla huomattavasti. On paljon houkuttelevampaa hypätä modernin ja hiljaisen ratikan kyytiin kuin vanhan bussin tai hampaita kiristellen etsiä parkkipaikkaa, ja maksaa siitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rakennusfirmoille
Lampientaipale, ei meille mitään "tarjota", paitsi maksajan paikkaa. Joka sentti on pulitettava. Pääsy esim. TYKSiin ei itselläni helpottuisi varmaan mitenkään ja saattaisi jopa hankaloitua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Rakennusfirmoille
Jos on kiire asiakas menee sairaalaan taksilla tai ambulanssilla. Olisiko tässä taustalla grynderien suunnitelma jyrätä Varissuon lähiö maantasalle, maksattaa veronmaksajilla uusi kulkuyhteys, kuten toteutettiin funikulaari Kakolanmäelle ja Logomonsilta radan yli?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nettoveronmaksaja
Vast: Rakennusfirmoille
Meille turkulaisille nettoveronmaksajille ei tarjota mitään muuta kuin hemmetin ison velan takaisinmaksu. No onneksi ympäryskunnille kelpaa minunkin kymmenet tuhannet kuntaäyrit vuodessa, jos tuo hulluus menee läpi valtuustossa. Tosin tuskin menee, koska valtuustoon on valittu enemmän raitiovaunun vastustajia kuin kannattajia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Rakennusfirmoille
Julkisesta liikenteestä on haittaa niille jotka sen oikeasti veroeuroillaan kustantavat.

Raitiotie on liian kallis lelu.
Vihreille ja muulle räyhätärähtäneistölle pitäisi rakentaa oma tivoli johonkin Paattisten pellolle, jossa voisivat istua vaikka vuoristoradassa. Tämä tulisi satoja miljoonia halvemmaksi.
Ei tarvitsi kykkiä edes Manskulla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Rakennusfirmoille
Tyksiin: Tyttäreni lähti juuri Tyksiin upouudella sähköbussilla. modernilla, hiljaisella ja ekologisella joukkoliikennevälineellä. Raitsikalla olisi vain yksi etu: teräspyöristä ei irtoa pienhiukkasia. Tosin sekin etu menee siihen, kun kaivetaan kadut auki kiskoja varten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Rakennusfirmoille
Raitsikassa on sekin etu, että jos sieltä tyksistä pitää tulla pyörätuolilla takasisin, niin pääsee helposti kyytiin. Eikä kyyti ole niin pomppuista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Rakennusfirmoille
TYKS T-sairaalaan tulee yli puolen kilometrin matka ratikkapysäkiltä. Ei taida olla kovin mukavaa ja tasaista kyytiä mennä tuo matka pyörätuolilla? Vaikka raitiovaunu olisi miten tahansa mukava, sillä pääsee kuitenkin vain osan matkasta, ja se muu osa saattaakin sitten olla kaikkea muuta kuin mukava.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Kyllä kestetään
Mieluimmin kestetään pomppuinen kyyti, jos sellaista yleensä on, kuin velkataakka ja pyörätuoliasiakkaat kuljetetaan invataksilla, keksikää jotain muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Rakennusfirmoille
Jannis elää edelleen jossain omassa haavemaailmassaan, jossa töissä käydään vain autoilla. 2016 tutkimuksen mukaan kyseinen luku oli kuitenkin vain 68 %. Eli tavallisin liikkumismuoto toki mutta ei läheskään ainoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lampientaipale
Vast: Rakennusfirmoille
Miehet, kyllä miehet, etsivät TYKSin ympäristöstä epätoivoisesti päivittäin parkkipaikkoja ja ovat myöhässä kuvauksista ym. Selitys on aina sama: "mutku mä en tiänny ettei täält saa parkkipakkoi"
No olisivat tulleet julkisilla. No kiinnostaako hypätä bussiin, ei näköjään kiinnosta, mutta kun olisi joku vetovoimainen väline kuten pikaraitiotie niin johan maistuisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Rakennusfirmoille
Lampientaipale: Riittävätkö kiskorahat jos esim. Vehmaalta tai Uudestakaupungista tullaan TYKSiin?
Jotain tolkkua tuohon raitsikkakiimaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rakennusfirmoille
Oletko Lampientaipale tosissasi!? Kuvitteletko ihan oikeasti, että jos ja kun mies ei halua kulkea bussilla, niin hän suorastaan hinkuaa ratikan kyytiin?

Taidat peilata omia kiinnostuksiasi muihin, mutta ani harva aikuinen on innostunut jostain ratikasta, ja lapset ja nuoretkin kyllästyvät kerran pari ajettuaan. Ylipäätään tuntuu, että hurmoshenkisimmät ratikan puolustajat ovat itse suorastaan lapsellisen kiinnostuneita ja innostuneita siitä, ja ilmeisesti kuvittelevat, että ihmiskunnan enemmistö ajattelee samoin. Useimmille se on kuitenkin vain kulkuväline muiden joukossa eikä mitään hiton "vetovoimatekijä".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aboriginaali
Turulla ei ole varaa tähän pelleilyyn
Turulla ei ole varaa edes hoitaa terveyskeskuksiaan kuntoon, Talvella ei ole varaa hiekoittaa jalkakäytäviä. Koronarahaa tuli onneksi valtiolta niin paljon, että viime vuonna päästiin plussalle, ja nyt sitten leikitään että on varaa tehdä mitä vaan. Veronmaksajat muuttavat naapurikuntiin ja tulot pienenevät. On jo korkea aika haudata koko älytön ratikkaprojekti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pekuliini12
Ei ratikkaa
On se kumma. Kuinka raitsikkaa ajetaan väkisin Turkuun. Vaikka kaupunkilaisten enemmistö vastustaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ei ratikkaa
Mihin tämä tieto perustuu?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Ei ratikkaa
Äänekäs vähemmistö luulee olevansa enemmistö. Siis vastustajat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
No jo
pätkähti hieno havainnekuva - - - Tuomiokirkko ja raitsikka! Melkein siinä näkee, kun hieman silmiä silleen siristää, että Miguel Acricolan patsas vilkuttaa taustalla iloisena! Ja jos vielä enemmän siristää, niin ainakin meikä näkee itsensä siellä raitsikan ikkunassa iloisena katselemassa!

Näin se homma etenee!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: No jo
Propagandistiset havainnekuvat ovat juuri sitä mitä niiden halutaankin olevan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää