Apteekit

Fimea tutki apteekkien lääkeneuvontaa haamuasiakaskäynnein – edullisempia valmisteita suositellaan harvoin, neuvonta verkkopalveluissa ontuu

Tatu Lertola
Fimean mukaan kehitettävää lääkeneuvonnassa sekä lääkehoidon tarpeen ja soveltuvuuden arvioinnissa on erityisesti silloin, kun asiakas pyytää kipulääkettä kauppanimellä. Kuvituskuvan apteekki ei liity juttuun.
Fimean mukaan kehitettävää lääkeneuvonnassa sekä lääkehoidon tarpeen ja soveltuvuuden arvioinnissa on erityisesti silloin, kun asiakas pyytää kipulääkettä kauppanimellä. Kuvituskuvan apteekki ei liity juttuun.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea tutki apteekkien itsehoitolääkeneuvontaa haamuasiakkaiden avulla.

Apteekkitarkastusten perusteella apteekkien neuvonta toteutuu hyvin asiakkaan pyytäessä lääkettä oireeseen. Kehitettävää lääkeneuvonnassa sekä lääkehoidon tarpeen ja soveltuvuuden arvioinnissa on sen sijaan silloin, kun asiakas pyytää kipulääkettä kauppanimellä.

Vaikka kipulääkettä kauppanimellä pyytävän asiakkaan lääkeneuvonta toteutui tässä tutkimuksessa paremmin kuin vastaavassa vuonna 2018, on siinä Fimean mukaan edelleen kehitettävää.

Apteekin verkkopalveluissa lääkeneuvonta puolestaan toteutuu vaihtelevasti: osassa erittäin hyvin, osassa ei lainkaan. Lisäksi asiakas kontaktoidaan usein vasta maksamisen jälkeen, jolloin lääkkeen tarpeen ja soveltuvuuden kartoitus tapahtuu liian myöhään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hinnaltaan edullisempia valmisteita ja lääkkeettömiä hoitokeinoja suositellaan apteekeista harvoin.

Myös apteekkien verkkopalvelun prosessia on Fimean mukaan syytä kehittää muun muassa niin, että lääkeneuvonta toteutuu oikea-aikaisesti.

Apteekkien lääkeneuvontaa kartoitettiin Fimean tutkimuksessa, jonka tavoitteena oli selvittää itsehoitolääkeneuvonnan toteutumista suomalaisissa apteekeissa.

Tutkimus toteutettiin kevään 2021 aikana haamuasiakasmenetelmää käyttäen 100 apteekissa ja 30 apteekin verkkopalvelussa. Haamuasiakaskäynnit toteutti menetelmään erikoistunut yritys. Jokaisessa tutkimusapteekissa toteutettiin yksi haamuasiakastapaus: mahakipuun lääkettä hakeva asiakas, parasetamolia kauppanimellä hakeva asiakas tai apteekin verkkopalvelusta ummetuslääkettä ostava asiakas.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Apteekki on apteekki
Allekirjoitan omalta osaltani ainakin pari huomiota.

Jos pyydän henkkoht käynnillä apteekissa valmistetta oireeseen tai tarpeeseen, niin jokseenkin poikkeuksetta ehdotetaan kalleinta tai ainakin kallista vaihtoehtoa. Joku aloitteleva farmaseutti esitteli joskus asiallisesti, missä tuotteissa oli samaa vaikuttavaa ainetta minkä verran. Itse olen kysynyt kerran tai pari, että entäs tuo toinen, eikö siinä ole sama vaikuttava aine? Vastaus on välinpitämätön kyllä, ja kun kysyn, onko niissä jotain eroa sitten, niin vältellenhän se "ei" sieltä tulee.

Ihmettelen tätä linjaa. Jos apteekki siinä ostotapahtumassa voittaa (ehkä enintään euron verran, tuskin sitäkään), niin entä asiakkaan kokemus? Menenkö uudelleen apteekkiin, jossa nuori farmaseutti opasti asiallisesti, vai siihen kalleinta myyvään?

Toinen asia on, että olen oppinut itse pyytämään "reseptilääke x:ää TAI VASTAAVAA". Jos sitä ei itse mainitse, niin monissa apteekeissa farmaseutti ei kyllä oma-aloitteisesti mainitse, että halvempaakin on (joissakin kyllä). Kun itse "tilaa oikein", niin silloin useimmiten sitä halvempaakin vaihtoehtoa löytyy (ei aina). Suosittelen.

On kyllä sanottava, että takavuosista apteekkien asiakaspalvelu on kehittynyt huimasti. Aikanaan sai tuntea olevansa maan matonen, taivaita hipovan korkeasti koulutetun ja äärimmäisen tärkeän farmaseutin edessä. Nykyään asenne on ihan toinen. Mutta kehitettävää siis aina vain löytyy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.