Junaliikenne

VR käärmeissään sataman radan katkaisusta Linnankatuun: "On käsittämätöntä katkaista toimiva matkaketju"

Jane Iltanen
Uusi 300-metrinen laituri rakennetaan näille tienoille, jos Turun satamaraide katkaistaan.
Uusi 300-metrinen laituri rakennetaan näille tienoille, jos Turun satamaraide katkaistaan.

Turun kaupunginhallitus päätti maanantaina, että Historian ja tulevaisuuden museon asemakaavoituksen yhteydessä tutkitaan sataman henkilöliikenneraiteen lyhentämistä Linnankatuun päättyväksi. Perustee...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (32)

Vanhimmat ensin
Vastaa
T.S.
Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
Jotenkin särähti korvaan tuo sana käärmeissään.
Olen tottunut sanaan kärmeissään joka kertoo vihaisena olemisesta. Esimerkkinä hesarin: "MIKKELI - Valtion irtisanotut siivoojat Savossa ovat kärmeissään ammattiliitolleen Valtion erityispalvelujen ammattiliitolle VAL:lle."

Mutta mitä tarkoittaa käärmeissään.
Fingerporin yhdessä stripissä joku on jäänyt tulematta töihin ja Heimo Vesa toteaa: "Toivottavasti ei ole käärmeissään". Stripin kolmannessa kuvassa sitten näytetään mitä olla käärmeissään voisi tarkoittaa.

Mitä radan katkaisuun tulee niin mitä tuohon nyt edes voi sanoa kun apulaispormestarillakaan ei ole mitään vihiä mikä voisi olla vaihtoehtoinen ratalinjaus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
Kyllä sanotaan, että käärmeissään. Kärmeissään on murteellinen, samoin käärmettä voidaan sanoa kärmeeksi. Kaipa "käärmeissään" tarkoittaa, että sylkee kuvaannollisesti myrkkyä kuin käärme tms. Tai että kiemurtelee kiukusta...?

Jos ihminen on kuumissaan, niin eihän hän silloinkaan sananmukaisesti ole esim. kuumimmissa vaatteissaan tai kuumissa huoneissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
Jos nyt sitten saivartelen minäkin:

Ilmaus "olla käärmeissään" tarkoittaa lähtökohtaisesti sitä, että suuria matelijoita hoitavan terraarion työntekijä on mennyt syöttämään kahta suurta hyvin tuntemaansa kuristajakäärmettä (boa), jotka sitten ovatkin alkaneet niellä häntä itseään, toinen pääpuolesta, toinen jalkopäästä. Paikalle osunut toinen työntekijä on nähnyt tapauksen ja on kauhuissaan juossut toimistoon huutaen "Työntekijä X on kokonaan käärmeissään!"

Tästä sanonta sai sitten alkunsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
Muodon olla käärmeissään olen minäkin oppinut, joten tarkistin asian. Kotuksen (Kotimaisten kielten keskus) mukaan käärmeissän oleva on suutuksissa jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
@Sivustaseuraaja
"Kotuksen (Kotimaisten kielten keskus) mukaan käärmeissän oleva on suutuksissa jne."

No nyt sitten Kotuksissa ollaan käärmeissään?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
Aimäävai?: "Jos nyt sitten saivartelen minäkin:"

Ei ollut tarkoitus mitenkään saivarrella. Minua on vain pitkään kiinnostanut tuo kielenkäyttö. Yksi ehtymätön lähde on Ollin jutut Mustapartaisesta miehestä. Olli osasi hienosti leikitellä kielellä.

Kirjoitit Aimäävai? näin: "terraarion työntekijä on mennyt syöttämään kahta suurta hyvin tuntemaansa kuristajakäärmettä (boa), jotka sitten ovatkin alkaneet niellä häntä itseään, toinen pääpuolesta, toinen jalkopäästä. Paikalle osunut toinen työntekijä on nähnyt tapauksen ja on kauhuissaan juossut toimistoon huutaen "Työntekijä X on kokonaan käärmeissään!""
Fingeporin tekijä Pertti Jarla on eräässä stripissään päätynyt juuri samaan kielikuvan tulkintaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hit’n’run
Vast: Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
Kärme taitaa olla länsimurretta:)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Otsikko, käärmeissään vai kärmeissään
@T.S.
"Minua on vain pitkään kiinnostanut tuo kielenkäyttö. Yksi ehtymätön lähde on Ollin jutut Mustapartaisesta miehestä. Olli osasi hienosti leikitellä kielellä."

Käyttämäni termi "saivartelu" oli myös eräänlaista saivartelua sekin (kuten uskoakseni huomasit). Ollin pakinoita olen itsekin joskus lueskellut, ne olivat sitä aikaa, kun pakinoiden tuli olla "sisäsiistejä" - ja annapa olla, olenpa joskus muinoin (nettiaikana kylläkin) pakinoinut itsekin, ja nokkaan tuli, nokkaan tuli, ihan kunnianloukkausoikeudenkäyntiuhkauksia myöten - joita uhkailuja itse asiassa kannan ylväänä kuin olisin kaksin-, kolmin - tai nelinkertainen Mannerheim-ristin ritari, muista ansioista tosin (tiedoksi vielä: minulle ei ole myönnetty yhtään Mannerheimin 2. luokan ritarin ristiä, eräälle sukulaismiehellä kyllä on, mutta se onkin jo toinen tarina...).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
HJO
Raideliikenne ongelma....
Kuten nytkin huomataan on raideliikenne kankea kuin mikä. Jos nyt halutaan poistaa raiteet satamasta mutta kuitenkin halutaan raitiovaunukiskot? Ei mene tajuntaan. Miten raitiovaunukiskot olisi ketterämmät kuin junakiskot? Ja ehdotettu robottibusseja, no tuleeko sitten raitiovaunukiskojen pysäkeille myös robottibussit? Kun kaupunki muuttuu niin kiskot ovat siinä mihin ne laitetaan. Renkailla pystytään siirtämään liikennettä ilman ongelmia ja mukautumaan kulloiseenkin tarpeeseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Raideliikenne ongelma....
Nykyisiä raiteita halutaankin poistaa vissiin siksi(kin), että tulisi tilaa ja tilausta ratikkaraiteille. Näyte Turun päättäjien logiikasta!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lampientaipale
Vast: Raideliikenne ongelma....
Ymmärrän täysin VR:n kannan radan katkaisuun. Älytön suunnitelma Turulta. Epäilen, että suunnitelma ei toteudu. HJO:lle tiedoksi, että pikaraitiotie tarvitaan Turkuun mahdollisimman pian.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pragmatix
3/4 tunnin juna Piikkiöön
Kannattaa Turun kaavoituksen harkita VR:n torppaamista kokonaan rajojensa ulkopuolelle.
Ns. ennakoiva isku. Ehditään ennen VR:ää tekemään välttämätön linjaus kaupungin kehittämisen kannalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ztapio
Väläytelkää mitä haluatte
Selvittäkää toki reitti Pahaniemen kautta. Esteenä ei voi olla yksityisten maanomistajien tonttien "jalostuminen" siis hinta.
Kunnalla on keinonsa mm pakkolunastus!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Väläytelkää mitä haluatte
No niinpä. VR on käärmeissään, kun rata ei voikaan kulkea keskellä puistoa Turun linnan vieressä. Paikassa, josta suunnitellaan kaupungin kauneinta paikkaa.

Samaan aikaan VR kaivaa rataa ylös pienteollisuusalueella ja satamassa, mistä saisi pikkurahalla radan aivan yhteisterminaalin viereen. Siellä se ei häiritse yhtään ketään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TjR
Vast: Väläytelkää mitä haluatte
Pahaniemen kautta kulkee jo nyt rata, miten parin junan kulkeminen sitä pitkin nostaisi tonttien hintaa? Pikemminkin laskisi meluhaitan takia.
Joko VR tai kaupunki tyrmäsi vaihtoehdon liian kalliina. Se tuntui oudolta, kun jonkunlainen ratapohja on jo valmiina. Mielenkiintoinen kysymys on sekin, tarvitseeko tuollainen reilun kilometrin pätkä sähköistystä vai voisiko juna ajaa sen akuilla. Jonkunlaiset akut junissa varmaankin on tai tulisi olla jarrutusenergian talteenottoa ja "kaiken varalta".

"Yksi juna voi tuoda kerralla satoja matkustajia". Satamaan junalla saapuvien määrä tiedetään melkoisen tarkkaan jo päivää ennen ja hyvin tarkkaan tuntia paria ennen junan saapumista, joten kuljetuskapasiteetin arviointi ei olisi hankalaa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää