Naantali jalostamon jälkeen

Naantaliin luvassa vedyn tuotantolaitos – voi toteutua jo vuonna 2023

Riitta Salmi
Vetylaitosta viritellään Naantaliin Turun Seudun Energiantuotannon kiinteistön alueelle. Vedyn jatkojalostuksessa olisi hyötyä monipolttoainelaitoksesta, jonka maisemissa Maija Henell ja Patrik Rautaheimo.
Vetylaitosta viritellään Naantaliin Turun Seudun Energiantuotannon kiinteistön alueelle. Vedyn jatkojalostuksessa olisi hyötyä monipolttoainelaitoksesta, jonka maisemissa Maija Henell ja Patrik Rautaheimo.

Turkulaisen konsultti- ja insinööritoimiston Elomaticin perustama kehitysyhtiö Green H2UB Oy ja Turun Seudun Energiatuotanto Oy (TSE) ovat solmineet aiesopimuksen, jonka osapuolet selvittävät vihreän ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jurmola
Magnesiumhydridi?
Loistava Uutinen! Vedyn irrottamien esimerkiksi vedestä on hyvin energia intensiivistä eikä materiaalitkaan tähän ole halpoja. Uusiutuvat energialähteet ovat tähän tarkoitukseen loistavat.

Mikä on silti prosessin lopputulos? 700 baarin paineistettu säilö vedylle loppukäyttäjälle? Toivottavasti vedyn varastointiin liittyvät asiat ovat myös otettu huomioon, sillä esimerkiksi magnesiumhydridi (Fraunhofer tutkimusinstituutti) tekniikka on eräs lupaavimmista. Tämäkin vaatii valtavasti energiaa sekä muutamia katalyytteja. Näin tuotettu vety varastoidaan kide rakenteisiin, jota voidaan säilöä ja kuljettaa vaarattomasti NTP:ssä (normaalit olosuhteet). Tätä tuotetta voidaan siten myydä ”kanistereissa” normaalisti vaikka nykyisillä bensa-asemilla kuluttajille ilman valtavaa infrastruktuuri investointia vety säiliölle. Magnesiumhydridistä vedyn saaminen vaatii vain veden lisäämistä, jota polttokenno tuottaa jo entuudestaan eli sähköntuotannon kierto on itseään ruokkiva.

Toivottavasti autoteollisuus alkaa suunnittelemaan malleja, joissa tankkiin syötetään magnesiumhydridiä sekä erikseen vettä. Mikäli olisi parempaa kuin tankata talon vanhaan öljysäilöön magnesiumhydridiä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Magnesiumhydridi?
Jurmolalta ajatuksia herättävä kannanotto, kiitos siitä. Uudet tekniikat ovat kulman takana. Kannattaa miettiä esim. miten paljon yksityisihmisten pitää satsata akkujen latausjärjestelmiin.

Auto-asioissa minua on vaivannut arkikäytössä oleva terminologia. Puhutaan sähköautosta, vaikka autossa on polttomoottori, eli sehän on hybridiauto. Nykyisissä vetyautoissa on vain sähkömoottori kuten tämän päivän täyssähköautossa, joka voisikin olla "akkuauto". Hydridillä tankattu olisi hydridi? Kun vety vaihtuu ammmoniakiksi, on taas käytössä polttomoottori. Sotkuista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hit’n’run
Vast: Magnesiumhydridi?
A.Eräs:” Kun vety vaihtuu ammmoniakiksi, on taas käytössä polttomoottori. Sotkuista.”

Hetkinen. Puhummeko siis edelleen vihreällä (uusiutuvalla) sähköllä tuotetusta vedystä ja siitä jatkojalostetusta ammoniakista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Peku
Erinomainen idea
Vetyteknologiasta en paljoakaan tiedä, ainoastaan suurin piirtein. Sen tiedän että sähkömoottorin hyötysuhde on ylivoimainen polttomoottoriin verrattuna, saatikka höyrymoottoriin. Ylivertaisuus syödään massiivisen akun valmistamisessa sekä mukana kuljettamisessa.
Iso asia on hukkalämmön hyötykäyttö kaukolämpöön. Onko maalämmön markkinointi sähkön hinnan nousun ja kaukolämmön tehokkuuden myötä kolahtanut karille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Erinomainen idea
Tuo Pekun viimeinen kappale vaatii kommentin. Kaukolämpö nyt ei ole ollut erityisen tehokasta koskaan. Hukkalämmpönä se on ollut toki edullista. Silloin edullisuuden takaa päätuote, sähkö.
Jos ja kun siirrytään pienimuotoisiin ydinrektoreihin päästään samanlaiseen hyötysuhteeseen sähkön ja kaukolämmön tuotannossa kuin fossiilistenkin polttoaineitten kanssa. Edellytyksenä tietysti on, että pienrektorit sijoitetaan lähelle asutustaajamia.
Alkuperäinen teksti koski vedyn tuotantoa. Sen kehittäminen olisi tärkeää, sillä nestemäisten ja fossiilisten polttoaineitten korvaaminen liikennekäytössä tulee olemaan todella ongelmallista.
Paras energiakombinaatio saadaan aikaan tuulella, auringolla, ydinvoimalla ja vedyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Kuka käyttää vetyä?
Vaatii vielä muutaman askeleen (mm. vastaanottajat ja jakeluverkon) ennen kuin homma pelittää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Kuka käyttää vetyä?
Vetyä käyttäisivät todennäköisesti kaikki energian tarvitsijat jos sitä olisi kohtuuhinnalla saatavilla. Taitaa käydä niin, että sähköautot ovat vanhoja jo syntyessään jos vetyä saadaan edullisesti tuotantoon. Wärtsilä taitaa olla jo pitkällä sovellutuskokeiluissaan. Vetyä ja fuusioreaktion hallintaa ihmiskunta on odottanut jo pitkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Kuka käyttää vetyä?
Eipä vetyä kukaan käytä ennen kuin sitä on saatavilla, näkisin. Eli on kysymys uudesta aallosta ja se edellyttää vankat perusteet miksi hankkisi vetykennojuttuja, esimerkiksi sähköpotkulaudan sijaan vetykennopotkulaudan! Mutta teollinen haastaminen - sieltä se saattaa olla tulossa kisaamaan akkujen kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit