Joukkoliikenne

Melkein kaksi miljoonaa euroa sakkoa kuudelle Fölin kilpailutukseen osallistuneelle yritykselle

Riitta Salmi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää lähes 1,9 miljoonan euron seuraamusmaksuja kuudelle Turun seudun joukkoliikenteessä toimivalle yhtiölle ja niiden yhteisyritykselle vakavasta kilpailunrajoituksesta.

KKV:n selvitysten perusteella kuusi Turun seudun joukkoliikenteessä toimivaa yritystä on tehnyt yhteisyritystensä kautta kolme kilpailulain vastaista yhteistarjousta alueen joukkoliikenteen eli Fölin tarjouskilpailuissa. Yhteistarjouksilla on poistettu yritysten keskinäinen kilpailu, ja kyseessä on vakava kilpailulain rikkomus.

Kilpailulain vastaiset yhteistarjoukset on tehty vuosina 2013, 2014 ja 2016. Föli-liikenteen vuotuinen arvo on noin 50 miljoonaa euroa.

KKV:n mukaan näin on poistettu kaikki keskinäinen kilpailu näistä tarjouskilpailuista.

– Käytännössä yhteistarjoukseen osallistuneet yritykset eivät siis ole kilpailleet näissä tarjouskilpailuissa toisiaan vastaan hinnalla ja ne ovat jakaneet tarjouskilpailuissa voittamansa liikennöinnin keskenään ennalta sovitulla tavalla, KKV toteaa tiedotteessaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viraston arvion mukaan kyse on kokonaisuutena arvioiden vakavasta kilpailunrajoituksesta.

– Lähtökohta on aina se, että kaikki yritykset päättävät itsenäisesti kilpailukäyttäytymisestään markkinoilla. Tässä näin ei ole tehty, ja menettely on ollut kartellinomaista, luonnehtii KKV:n johtaja Valtteri Virtanen.

Yritysten menettely on toteutettu aikana, jolloin julkisia joukkoliikennemarkkinoita avattiin kilpailulle. Menettelyn seurauksena tilaaja on saanut kyseisissä tarjouskilpailuissa todennäköisesti vähemmän kilpailevia tarjouksia kuin se olisi muutoin saanut. Vähäinen kilpailu tarjouskilpailuissa on haitallista tilaajalle ja loppuasiakkaille, koska tällöin yrityksillä on vähemmän kannustimia tarjota edullisempia hintoja ja parempia tuotteita ja palvelua.

– Yritykset ovat esittäneet, että todellisuudessa yhteistyö olisi ollut tilaajan ja kuluttajien hyödyksi. Ne eivät ole kuitenkaan kyenneet osoittamaan hyötyjä tai niiden välittymistä kuluttajille, kuvailee Virtanen.

Kun arvioidaan yhteistarjousten kilpailulainmukaisuutta, olennaista on, ovatko yhteisen tarjouksen antavat yritykset toistensa kilpailijoita eli olisiko niillä mahdollisuus jättää tarjouksia itsenäisesti, virasto toteaa.

– Jokaisen yrityksen, joka harkitsee tarjouksen jättämistä, on arvioitava itse, onko yrityksellä riittävät resurssit hoitaa tarjouskilpailussa pyydetty osakokonaisuus tai kokonaisuus itsenäisesti. Jos kyse on keskenään kilpailevista yrityksistä, jotka olisivat voineet tarjota itsenäisesti, on yhteistarjous suurella todennäköisyydellä vähentänyt mahdollisten tarjousten määrää ja siten rajoittanut kilpailua. Olennaista ei siis ole se, haluaako yritys tarjota itse, vaan kykeneekö se tarjoamaan itse, kuvaa KKV:n kartellivalvonnan päällikkö Antti Norkela.

Kilpailua rajoittava yhteistarjous voi kuitenkin joissain tilanteissa tuottaa sellaisia tehokkuushyötyjä, jotka ylittävät kilpailun rajoittumisesta aiheutuvat haitat ja joista hyötyy myös tilaaja. Näissä tilanteissa muutoin kilpailulain vastainen yhteistarjous saattaa olla hyväksyttävissä. Näyttötaakka tehokkuushyödyistä on niihin vetoavalla yrityksellä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

KKV:n esittämä sakko:

LS-Liikennelinjat Oy (myös TLO Oy osallisuudesta): 31 759 euroa

Jalon Liikenne Oy: 390 957 euroa

Lehtisen Linja Oy: 66 481 euroa

Liikennelinja Muurinen Oy: 451 387 euroa

Liikennelinja Nyholm Oy: 435 858 euroa

Savonlinja Oy: 153 588 euroa

Turun Citybus Oy: 364 814 euroa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ruben
Iso kakku
Eiköhän se ole normaalia että pienet yritykset lyöttäytyvät yhteen voidakseen olla mukana suuren kokoluokan tarjouksessa. Muuten on vain muutama riittävän iso yritys eikä kilpailu oikein silloinkaan toimi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Iso kakku
Kyllähän se näin on, ja kun vastassa on kansainvälisiä pöpinöitä sun muita konserneja, on lyöttäydyttävä yhteen jotta pärjää. Ehkä tämä on viimeinen isku sille, että Turun paikallisliikenne hoituu paikallisten tai edes kotimaisten yritysten voimin. Nyt on Nobinan lisäksi ainakin Länsilinjat tulleet savolaisten lisäksi. Halpa on tärkeää, ei paikallisuus, Turussa ei ketään kiinnosta menevätkö rahat Turkuun, Tampereelle, Mikkeliin tai Solnaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Iso kakku
Hassua, että tällaistakin joku puolustaa.

Artikkeli avaa mielestäni oikein hyvin asiaa, siis miksi tällainen on kielletty, missä tilanteessa, milloin yhteistarjoukset voidaan hyväksyä jne.

On kyllä ongelma, että kilpailutukset tehdään turhan suurista kokonaisuuksista, mutta siinä toivottavasti nähdään edelleen kehitystä. Eli pilkotaan kokonaisuuksia. Se on tosin kaksiteräinen miekka, koska tunnetusti pilkkomista on käytetty myös välineenä väistää kilpailutus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Iso kakku
Muistakaamme että Valio sai sakot kun Arla tunki markkinoille "edukkailla tuotteilla."

Mielenkiintoista kun muutama pieni yhtiö muodostaa "liittouman" siitä tulee kartelli.
Monessa maassa vaikuttava iso yhtiö sensijaan ei muodosta kartellia vaikka voi polkea hintoja.
Näissäkin asioissa näköjään Suomalaiset ensin on väärin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Iso kakku
Keskustelijoille: Tuliko nyt luettua kohta "Jos kyse on keskenään kilpailevista yrityksistä, jotka olisivat voineet tarjota itsenäisesti, on yhteistarjous suurella todennäköisyydellä vähentänyt mahdollisten tarjousten määrää ja siten rajoittanut kilpailua. Olennaista ei siis ole se, haluaako yritys tarjota itse, vaan kykeneekö se tarjoamaan itse"?

Avattuna: Voi tehdä yhteistarjouksen, JOS yksinään ei voi tarjota. Koska tämänkertainen yhteenliittymä on arvioitu laittomaksi, on aivan ilmeisesti kyse yrityksistä, jotka olisivat voineet tehdä omiakin tarjouksia (mikä olisi lisännyt aitoa kilpailua). Yhteenliittymällä ehkäistiin aitoa kilpailuasetelmaa. Mikä tässä on niin puolustettavaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lampientaipale
No niinTurku raiteille vaan
Tässä on hyvä hetki alkaa todenteolla ajaa pikaraitioitietä Turkuun. VR liikennenöi ja loppuu tämä bussilässytys ainakin kahdelta linjalta. Kannatan kyllä sähköbusseja, mutta niissäkin on jumalattomat rengaskustannukset ja myös irtoava rengaspöly. Kiskoille vaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.