Turun raitsikka

Miltä Turun raitsikan pysäkkien ja katuympäristön pitäisi näyttää? Osallistu suunnitteluun

Leena Korja-Kaskimäki
Viitekuva.
Viitekuva.

Turun kaupunki laatii parhaillaan raitiotien yleissuunnitelmaa satamasta tulevan matkakeskuksen läpi kauppatorille ja edelleen Varissuolle.

Suunnittelu perustuu kaupunginvaltuuston viime vuoden keväällä tekemään päätökseen. Yleissuunnitelman tavoitteena on täydentää aiempia raitiotiesuunnitelmia, parantaa raitiotien toteutussuunnitteluvalmiutta sekä arvioida raitiotien vaikutuksia.

Osana tätä yleissuunnitelmaan Turun raitiotielle aiotaan laatia suunnittelukäsikirja, jossa käsitellään kaupunkitilan ratkaisuja. Käsikirjan laatimisessa pohditaan, millaisten kaupunkiympäristöjen läpi raitiotie kulkee, miten kyseisten alueiden tyypit näkyisivät myös raitiotien linjalla, ja millaiset katujen kalusteet, materiaalit ja kasvillisuus täydentäisivät Turkua kestävästi ja tyylikkäästi.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että käsikirja määrittelee esimerkiksi raitiotiekatujen katupintojen materiaalit, pysäkkien katokset ja kaiteet sekä raitiotien johtimien kannatinpylväiden ja sähkönsyöttöasemien ilmeen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Etukäteen on jaettu satamasta Varissuolle kulkevan raitiotien varrelta kaupunkiympäristöt neljään eri tyyppiin.

Turun kantakaupungin läpi rautatieasemalta Kupittaalle kulkee kortteliosuus, jolle ovat ominaisia vakiintuneet kaupunkitilat. Keskustan kadut uudistuvat raitiotien myötä, joten niiden viihtyisyyttä voi lisätä kaupungin mukaan esimerkiksi lisäämällä puita.

Tuomiokirkon edusta puolestaan on historiallista osuutta, jolla materiaali- ja kalustevalinnat voivat tukea Turun historiallista tyyliä sekä korostaa aluetta palana historiallista kaupunkia, Turku luonnehtii tiedotteessaan.

Urbaaniosuus sijaitsee sekä Itäharjulla että Linnakaupungissa. Näiden alueiden ilme voi olla innovatiivinen ja ilmentää uutta, vetovoimaista kaupunkia. Täälläkin kasvillisuus voi Turun mukaan tuoda oman lisänsä maisemaan, tässä tapauksessa pehmeyttä katutilaan.

Viimeinen eli naapurusto-osuus kulkee Laukkavuoresta Varissuolle. Tämä voi kaupungin tiedotteen mukaan olla osuuksita vehrein, sillä raitiotie kulkee tällöin väljässä kaupunkirakenteessa. Kaduille voi istuttaa lisää puita ja muuta katuvihreää.

Turkulaiset voivat osallistua suunnittelukäsikirjan teemoihin vastaamalla kyselyyn, joka on auki 17.10. asti.

Suunnittelussa oleva raitiotie kulkee noin 12 kilometrin matkan, ja reitillä on lähes 20 pysäkkiä.

Kaupunki on tilannut yleissuunnitelman laadinnan avoimen tarjouskilpailun kautta WSP Finland Oy:ltä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (42)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Zeipii54
Turku kutsuu asukkaitaan....
Turun Sanomat voisi kutsua Turun asukkaat vastaamaan kyselyyn haluatko Turkuun ratikan.
Vastausvaihtoehtoja on kaksi, kyllä ja ei. Ihan vain suuntaa antamaan pakkomielteisille politiikoille.
Miksi Turun Sanomat?Siksi että päättäjät eivät uskalla,tulos tulee olemaan liiaksi vastaan!!!!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Turku kutsuu asukkaitaan....
Juu. Näennäisdemokratiaa pukkaa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Turku kutsuu asukkaitaan....
Eli asukkaat saavat päättää, tuleeko raitsikkapysäkeistä vihreitä vai sateenkaaren värisiä? Ja tämä on joillekin demokratiaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Turku kutsuu asukkaitaan....
Turun Sanomat voisi kutsua Turun asukkaat vastaamaan kyselyyn
---------------------------------------
Ja tällaisella random-kyselyllä ei juuri mitään järkevää tulosta saataisi, kun ihan oikeaan gallupiin pitäisi miettiä jokin järkevän kokoinen otos joka kuvaisi mahdollisimman hyvin koko kaupungin asukkaiden mielipidettä, tai tehtävä ihan oikea kansanäänestys kyllä/ei vaihtoehdoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nettoveronmaksaja
Ei ole tulossa mitään raitiovaunua.
Uudessa valtuustossa on raitiovaunu rahareiän vastustajia enemmän kuin kannattajia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei ole tulossa mitään raitiovaunua.
Eräs korkeassa asemassa oleva Turun päättäjä pyrkiikin juitsimaan näitä isoja hankkeita ohi valtuuston. Juuri nähtiin yksi esimerkki viime viikolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Ei ole tulossa mitään raitiovaunua.
Ei tietenkään ole. Pitää vaan järjestää kaikille raitiotiesuunnitteluosastolla jotain tekemistä.
On muuten kartan mukaan varmaan Hintsanen jättänyt Matkakeskuksen pois rakennusohjelmasta. Arvatkaa mitä tulee tilalle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lampientaipale
Vast: Ei ole tulossa mitään raitiovaunua.
No saatpa nähdä, uskon, että pikaraitiotie tulee Turkuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Pika?
Jo kauan sitten on todettu että sana pika ei vastaa todellisuutta tässä yhteydessä, nyt uudella nimimerkillä esiintyvä kommentoija on aloittanut taas sanaleikittelyn ja mielikuvamaalauksen. Kuvaavampi ja totuudenmukaisempi nimitys voisi olla Velkavossikka, jossa vossikka sana kuvaa paluuta menneisyyteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaide
Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
Jo EU-tasolla on tehty selvityksiä, että ratikka on vetovoimatekijä ja parantaa huomattavasti kaupungin imagoa ja on ennen kaikkea miellyttävämpi liikkumismuoto kuin bussi. Esim. ratikan tulon myötä Tampereella, Sammonkadusta on kuoriutunut aivan uudenlainen uusi asumis, kauppa - ja ravintolakatu raitiotien varteen. Ratikan vastustajat ovat lähestulkoon aina vanhan liiton jääriä, jotka eivät ymmärrä sitä fatkaa, että ratikkapäätös on ennen kaikkea tulevaisuuteen ja moderniin kaupunkikehitykseen tukeutuva päätös. Ratikan vastustajille voi vain sanoa, että kannattaa ottaa ensin asioista selvää, ennen kuin tuomitsee koko projetkin "turhanpäiväisenä" tai että "busseilla ollaan tähänkin asti Turussa pärjätty". Kateellisena turkulaisena voin sanoa, että Tampere tekee täysin oikeita päätöksiä (mm.ratikka) ja syystäkin porhaltaa kaukana Turusta Suomen tämän hetken halutuimpana kaupunkina.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
Kyllä, juuri näin. Ihmettelen miksi jotkut ihmiset haluavat tuhota Turkulaisten lasten tulevaisuuden pysäyttämällä kehityksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Zeipii54
Vast: Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
Täysin samaa mieltä,ratikka kuuluu menneisyyteen(Synkkään sellaiseen).
Tutkiva journalismi vois ottaa selvää monellako päättäjällä on asunto tämän suunnitellun ratikkalinjan
varrella tai vaikkapa sijoitusasuntoja Varissuolla vuokralla.Oman edun tavoittelu monasti ajaa ohi muiden toiveiden.Osaaako näistä kukaan jäävätä itseään??
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nettoveronmaksaja
Vast: Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
Turulla ei ole varaa velkantua yhtään enempää kaiken maailman ideologisista "vetovoimatekijä" päähänpistoista. Tosin saatte jäädä kyllä aivan itse maksamaan sitä varissuon kiskobussianne. Naantali ottaa oikein mielellään yhden nettoveronmaksajan äyrit vastaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
@ EpäHumanisti: Minä taas ihmettelen miksi jotkut ihmiset haluavat tuhota Turkulaisten lasten tulevaisuuden asettamalla heidän kotikaupunkinsa velkaloukkuun ja Valtionvarainministeriön hallintaan kriisikaupunkina ratikan vuoksi.
Onkohan kukaan laskenut mikä on Turun taloustilanne sen realistisimman ratikan kustannusarvion perusteella?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mirumir
Vast: Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
Et, Kaide, ole vielä kuitenkaan muuttanut Tampereelle. Eikö raitiotiessä sittenkään ole vetovoimaa tarpeeksi, vai miksi haluat jumittaa menneisyydessä? Mutta totta puhuen on pakko kompata Kaidea ja kehua Tampereen täysin oikeita liikennepäätöksiä: kaupunkiin pääsee ajamaan autolla sujuvasti tunnelissa, joka valmistui nopeammin ja halvemmalla kuin oli tilattu (vrt esim. Logomon silta, joka ei sujuvoita mitään, ei ole halvempi eikä valmistu), nelikaistaista autotietä kulkee joka suuntaan ja motarisillatkin ovat kuin Dallasissa - ei ihme, että Tampere on Suomen halutuin kaupunki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
"EU-tasolla on tehty selvityksiä, että ratikka on vetovoimatekijä"
- vetovoimatekijä on tyhjää kumiseva muotisana, jota hoetaan raitsikan yhteydessä kuin jotain mantraa. Äsken juuri joku kirjoitti, miten Turun 30km/h nopeusrajoituksetkin ovat vetovoimatekijä. Funikulaarikin tarvitsisi tällaisen vetovoimatekijän, että pääsisi ylös Kakolanmäkeä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pragmatix
Ratikkahan juuri on menneisyyttä
Juurihan kiskot revittiin ylös jokin aika sitten. Tehty mikä tehty.
Ei aina tarvitse tehdä samaa virhettä yhä uudelleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lampientaipale
Vast: Turulla ei ole varaa jämähtää menneisyyteen
Samaa mieltä Kaideen kanssa, toisin kuin nämä ilkkujat täällä, jotka eivät ymmärrä huomisesta mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
Cool!
No nyt generaattorit pyörivät sitten täydellä höyryllä:

"kaupunkiympäristötyyppi"
"matkakeskus"
"raitiotien toteutussuunnitteluvalmius"
"sähkönsyöttöasemien ilme"
"vakiintuneet kaupunkitilat"
"urbaaniosuus "
"naapurusto-osuus"

Suorastaan rakastan tätä!
Itseäni asiasta kysyttäessä luonnehtisin kylläkin "kaupunkiympäristötyypiksi".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää