Tulipalot

Kuorma-auto tuhoutui palossa yrityksen pihalla Salon Muurlassa

TS-arkisto/Marttiina Sairanen

Pienoiskuorma-auto syttyi tuleen Salon Muurlassa sunnuntai-iltana. Ajoneuvo oli ollut tyhjäkäynnillä yrityksen pihalla, kun kuljettaja oli tekemässä muuta työtä. Hän havaitsi, että auto oli syttynyt tuleen konepellin alta.

Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta kerrotaan, että palo oli levinnyt niin voimakkaasti, että kuljettaja ei kyennyt sammuttamaan paloa käsisammuttimin.

Syttymissyyksi arvioitiin vikaa auton sähköjärjestelmässä.

Ajoneuvon ohjaamo tuhoutui täysin ja vaurioitti lavarakennetta. Päivystävä palomestari Marko Virolainen kertoo, että palonherkkää tavaraa autossa ei ollut, sillä lavalla oli betonipatsaita. Auton lisäksi lähistöllä ollut sähkötolppa vaurioitui, mutta pihalla olleet asuntovaunu, perävaunu ja useat patsaat säilyivät vahingoittumattomina.

Osoitteessa sijaitsee yritys, joka tuo maahan patsaita sekä yrityksen vähittäismyymälä.

Henkilövahinkoja palosta ei koitunut.

Hälytys liikennevälinepalosta tehtiin hieman ennen kuutta illalla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Akkukenkä voisi olla pikalukitteinen ja ehkä pelastaisi täystuhon
Periaatteessa ajoneuvo kuin ajoneuvo on palolle altis johtuen virtapiireistä ja polttoaineesta sekä rakenteitten ja materiaalien paloherkkyyksistä.
Aiemmin, siis vanhaan aikaan asennettiin jopa henkilöautoihin päävirtakatkaisimia koko virtapiirin poissulkemiseksi kun ajokista poistuttiin. Nykyautoissa ja koneissa ei ehkä onnistu kun on ne ajotietokoneet joiden virta ei saa katketa. Mutta on kuitenkin yksi suojaava ominaisuus - sulakkeet, mikäli sähköverkko on asianmukaisesti rakennettu. Samoin ns. lisälaitteet pitäisi aina suojata oikein mitoitetuilla sulakkeilla. Mutta..., mutta ratkaisevaa on etteivät johdot tai johtopaketit (auton rakenteissa johdotukset) ole viottuneet tai hankautuneet - näistä yleisimmin ne palot aiheutuvat, kuin myöskin sähkölaitteitten kytkimistä. Eli silmälläpitoa, sitä kun emme oikeammin osaa edes ajatella.. !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Akkukenkä voisi olla pikalukitteinen ja ehkä pelastaisi täystuhon
Vielä lisäys tulipalovaaran varalle: Polttoainevuoto voi aiheutua kuluneista tai löystyneistä liitoksista tai esimerkiksi ruostevaurioutuneesta putkistosta/polttoainesäiliöstä. Mutta yhtä kaikki, puhtaus on merkityksellistä aina moottoritilasta alustaan saakka.
Raskaan kaluston puolella useimmat palot ovat aiheutuneet pyöränlaakereista ja jarruista ylinuumentumisen seurauksena..., että näin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Akkukenkä voisi olla pikalukitteinen ja ehkä pelastaisi täystuhon
Olen jo aikaisemmin jossain jakanut oman tapahtuman edellisessä h-autossa. Irroitin ns. pissapojan vesisäiliön, kun siitä oli toinen muovinen kiinnityskorva murtunut. Samalla tuli kuskin puolelle menevä iso johdin nippu näkyviin. Ja yllätyksenä hiiri oli syönyt siitä kuparit näkyviin, eli tarkoituksena päästä hytin sisälle. Tässä suuri vaara tulipalolle, jos oikosulku tapahtuu. Korjasin vaurion kontaktiliimalla, ja sen päälle liiman kuivuttua kiersin sähköteippi kerroksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Akkukenkä voisi olla pikalukitteinen ja ehkä pelastaisi täystuhon
Minä en ymmärrä ensinnäkään, miksi auto pitää jättää käyntiin jos poistuu muualle. Sehän on aivan järjetöntä, joku voi varastaakin sen silloin. Käsittääkseni ne ajotietokoneet tarvitse olla päällä kuin ajossa, ainakin joskus niihin piirtyi niin ajoonlähtöaika kuin vessassa käyntiaikakin.
Joillakin (kuten takseilla) se on pakko olla joku ikivanha tapa, ajalta jolloin käynnistyminen talvisin saattoi olla epävarmaa, koska toiset sammuttavat automaattisesti kun poistuvat autosta.

Pitäisikö on/off olla painovoimainen ja kytketty kuljettajan istuimeen? 😊 🙄 😂
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Akkukenkä voisi olla pikalukitteinen ja ehkä pelastaisi täystuhon
yxxy: "Aiemmin, siis vanhaan aikaan asennettiin jopa henkilöautoihin päävirtakatkaisimia koko virtapiirin poissulkemiseksi kun ajokista poistuttiin."

Yksi syy muutokseen oli se kun siirryttiin hihnavetoisista jäähdyttäjän tuulettimista sähkötuulettimiin jotka ovat päällä vain tarvittaessa.
Useinhan saattoi käydä niin että kun reippaamman ajon jälkeen sammutti auton niin kuuma moottori nosti veden lämpöä liian korkeaksi. Tällöin sitten päävirtarele antoi tuulettimelle sähköä sen verran ettei 'ruvennut keittämään'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.