Ratahankkeet

Kupittaa–Turku-ratahankkeen maastotutkimukset käynnistyivät

Jori Liimatainen

Kupittaa-Turku-ratahankkeen rakentamissuunnittelun pohjaksi tarvittavat maastotutkimukset ovat käynnistyneet.

Mittauksilla selvitetään nykyisten raiteiden, maanpinnan, siltojen ja muiden rakenteiden sijainti suunnittelun lähtötiedoksi. Mittauksissa hyödynnetään muun muassa GPS- ja takymetrikalustoa. Lisäksi suunnittelussa käytetään Turun kaupungin keväällä 2021 teettämää laserkeilausaineistoa.

– Maastotutkimuksilla täydennetään ja päivitetään aiemmissa suunnitteluvaiheissa hankittuja tietoja rakentamissuunnittelua varten, kertoo hankkeen Väylävisrasto projektipäällikkö Erkki Mäkelä tiedotteessa.

Mittaukset ja maaperätutkimukset sijoittuvat Väyläviraston ja Turun kaupungin omistamille alueille. Tutkimustyöt aloitetaan Turun aseman henkilöratapihalta sekä Tampereen ja Helsingin suuntien raiteiden liitoskohdasta. Myöhemmin tutkimuksia tehdään koko hankealueella useammassa paikassa samanaikaisesti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Maaperätutkimuksissa rakennekerrosten ja pohjamaan ominaisuuksia selvitetään kairaamalla ja ottamalla maanäytteitä monitoimikairavaunulla. Maastossa liikkuu sekä mittaushenkilöstöä että kalustoa, kuten tela-alustaisia maaperätutkimusvaunuja.

Maaperätutkimustöistä saattaa aiheutua jonkin verran melua ja rautatiealueella töitä tehdään myös öisin junaliikenteen sallimissa työraoissa. Tällä viikolla käynnistyneet tutkimukset on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2022 lopulla.

Maastotutkimuksista vastaavat Taratest Oy ja Mitta Oy.

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2024.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jorkki
Nopeutta junaan
Turku-Helsinki junayhteyden saisi helposti nioeammaksi tekemällä Kuoittaasta Turun päärautatieaseman ja siirtämällä myös Tampereen junan pääteasemaksi sen. Satamaan yms menisi vain pistoraide kaupungin läpi. Samalla ratapihaalue saataisiin rauhoittumaan ja pienemmäksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Nopeutta junaan/ mutta mikä lähtöasemapaikkana
Kupittaa on ahtauden tilassa eikä sinne mitään pääteasemaa taida mahtua. Turulta puuttuu kauaskantoinen kaupunkisuunnittelun ymmärrys ja taitavat molemmat niin linja-autoasema kuin rautatieasema olla jokseenkin tiensä päässä. Mutta minne rakennat kun keskusta on ahdattu täyteen eikä ole vapaata leveää väylätilaa...paitsi Koroisten pelloilla, noin puolitoista kilometriä aivan kaupungin ytimestä.. linnuntietä. Siellä on lähes kilometri kanttiinsa rakentamatonta maapohjaa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
Eipäs nyt taas hätäillä
Kyllä mielestäni tällainen hosuminen taas kostautuu, on se nähty.

"Maastotutkimukset" - - - - edetään nyt rauhallisesti, eli maastotutkimusten hyötyjä arvioivan valiokunnan perustava kokous olisi nyt ennen kaikkea paikallaan (toki valiokunnan jäsenten kokouspalkkioiden tason määrittäminen olisi listalla ykkösenä).

Kaikkihan muistavat (hello, nimim, Angus!) mitä hätäilemällä tulee (vrt. William Shakespearen "Tuulen viemää")?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Eipäs nyt taas hätäillä
Toivottavasti tutkimukset tehdään niin, että ne ovat voimassa parikymmentä vuotta, ettei käy kuten Lieto-Aura leveäkaistan suunnittelun ja tutkimusten kanssa . Maaperä on ilmeisesti muuttunut niin paljon ettei kuusi vuotta sitten tehtyä suunnitelmaa enää voida toteuttaa, vaan aloitetaan suunnitelmat alusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Eipäs nyt taas hätäillä
@manterelainen

Kyllä tuon maaperän kanssa on semmosta, että se pirulainen kuudessa vuodessa keksii ties mitä.

Tutkittavahan se on, uudestaan. Lauta- ja myös ehkä jokin johtokunta hoitaa asian virkatöinään, me tavan mälliäiset voimme levätä rauhassa tältä osin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.