Junaliikenne

VR muutti mieltään lähiliikenteestä – väläyttää nyt jopa kesäjunia Turusta Naantaliin

Riitta Salmi
VR kuljetti viime vuonna lähijunavaunuja Turun ratapihalta romutettavaksi. Nyt yhtiö olisi valmis aloittamaan lähiliikennettä samanlaisella kalustolla.
VR kuljetti viime vuonna lähijunavaunuja Turun ratapihalta romutettavaksi. Nyt yhtiö olisi valmis aloittamaan lähiliikennettä samanlaisella kalustolla.

Valtionyhtiö VR:n mukaan Varsinais-Suomessa ja monissa muissa maakunnissa olisi jo lyhyellä aikavälillä mahdollista saada kiskoille selvästi nykyistä enemmän henkilöjunaliikennettä. VR myös vahvistaa,...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Lampientaipale
Palaneen käryä?
Miksi somessa aina epäillään jotain "palaneen käryä?" Oltaisiinko nyt vaan tyytyväisiä, että lähijuna voisi jonain päivänä, vielä ennen 2030 -lukua, puksuttaa vaikka Loimaalta ja Salosta Turkuun?. UKI on varmasti ongelmallisempi, koska radan varressa ei ole varsinaisia taajamia pysäkkejä varten. No ehkä Nousiainen, sikäli jos viitsivät ajaa Turun sijasta radan varteen muutaman kilometrin? Kesäjuna Naantaliin olisi varmasti hyvä kokeilu ja saattasi jopa toimia ympäri vuoden. Työmatkaliikennettä Naantalista on kuitenkin paljon Turkuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Palaneen käryä?
Olihan Ugin radan varressakin ennen asutusta ja pysäkkejä. Jos kerran oletetaan, että ratikkaraiteet imevät ihmisiä puoleensa aivan tavattomasti, niin ei kai ole aivan mahdotonta, että junaradankin tienoolle joku haluaisi jatkossa muuttaa. Ja jos niitä muuttajia on useampi, voisi sinne ehkä seisakkeenkin saada. Nykytekniikalla tieto junaan tai junasta pois pyrkivistä kulkee nopeasti, niin ettei tarvitsisi turhaan pysähdellä, ellei matkustajia olisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Timo Viljanen
Vast: Palaneen käryä?
VR pitää ymmärtää tilausoperaattorina, joka toimii, kunhan jostakin löytyy rahoitus. Vähän sama juttu kuin tilausbussi. Ennemmin kunnat voisivat tarjota kaikille halukkaille ilmaiset taksikyydit, tulee jopa edullisemmaksi kuin kannattamattoman junaliikenteen tukeminen. Yhden junareissun hinta kuntalaisille voi helposti olla kymmeniä euroja per matka kohonneina veroina ja maksuina ja vain siitä ilosta, että joku onnellinen pääsee junan kyytiin!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Palaneen käryä?
Ei yhtään hassumpi ajatus Timo Viljaselta tuo taksin enempi käyttö joukkoliikennevälineenä. Turun kokoinen kaupunki toki tarvitsee isomman volyyminkin välineitä, mutta varsinkin pienissä kunnissa voisin kuvitella tuettujen kyytien ratkaisevan osan tarpeista. Kuten nykyisin invataksit, mutta laajennettuna.

Tosin invataksisysteemi tuntuu olevan kankea ja rajoitettukin, kun se kilpailutetaan ja annetaan yhtiölle tai parille. Hommaa pitäisi kyllä kehittää, mutta jotenkin taksien käyttöä voisi varmasti lisätä. Yrittäjiähän kuitenkin on nykyisin kai liikaa eikä kaikille riitä ajoja nykyhinnoilla; tuntuu tuhlatulta kapasiteetilta, kun samalla joukkoliikenne on varsinkin pienissä kunnissa hyvinkin niukkaa eli palvelut kehnot. Isommissa kaupungeissa taas on sitä ylikapasiteettia eniten, eli kyllä niissäkin asiaa kannattaisi pohtia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antsu
Turku-Naantali
välille vois laittaa sellaisen höyryveturiksi muunnellun dieselin ( sitä halvempaa polttoöljyä) liikenöimään keväästä syksyyn matkailijoiden ja turistien iloksi, muuten henkilöjuna liikenne tku- ntli ja tku-uki on täysin kannattamatonta ja turhaa rahan tuhlausta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Turku-Naantali
Naantalissa raiteet päätyvät lähelle keskustaa eli juna helposti matkustajien tavoitettavissa. Ongelmallisin pätkä on Naantalista Turkuun. Ratalinjaus kulkee ""piilossa" matkustajilta. Esim Raision keskustaan linnuntietä radalta matkaa noin lyhyimmillään noin 1.5 km. Ottaen huomioon sähköbussien vuorotiheyden Turun ja Naantaliin päin, en näe lähijunasta raisiolaisten hyötyvän ja pelkästään naantalilaiset tai sinne kulkevat eivät muodosta riittävän isoa asiakasmäärää kannattavaan junaliikenteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Veijo-Esso
Vast: Turku-Naantali
Nli-Tku junayhteys heti kun turku runnoo ratikkakiskot raisioon asti. Ei tarvitse vaihtaa bussia raisiossa ratikkaan, kun muistaakseni jossain suunnitelmassa Nli-Tku suorat bussiyhteydet loppuisi siihen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TaunoV.
Hyvä uutinen
Pysäkit voivat aluksi olla kevytrakenteisia eikä mitään uusia Logomon siltoja. Tärkeintä on järjestää kokoomaliikenne sujuvaksi kuten linja-autoillekin on tehty.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Ei kannata?
Tietenkin on kiva, jos joukkoliikenne kannattaa tai edes maksaa itsensä, mutta jos ihan oikeasti halutaan päästä yksityisautoilun kovin horjumattomasta yksinvallasta, on sitä ajattelua ehkä muutettava. Jo nykyisellään kunnat pyörittävät jonkin verran kannattamatontakin joukkoliikennettä, ja ulkomailla on rohkeampaakin ajattelua.

Joukkoliikenne on ennen kaikkea palvelu, eikä monien muidenkaan julkisten palvelujen odoteta tuottavan hyviä rahoja; edes itsekannattavuutta ei odoteta esim. kouluilta ja terveydenhoidolta. Jos autoilu vähenisi vaikka puoleenkin, jäisi tilaa - sanamukaisestikin - enemmän muillekin asioille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää