Polkupyörät

Turku kokeilee erilaisia pyöräparkkeja – luvassa latauskaappeja akuille ja maksullisia pysäköintipisteitä

Ari-Matti Ruuska
Turun pääkirjastoon on tuotu polkupyörien latauskaappi, jonka toiminta käynnistyy loppuviiikosta tai ensi viikon alussa. Sen sisään mahtuu samanaikaisesti viisi sähköpyörän akkuja latautumaan. Latauskaappi on yksi osa Turun tämän syksyn polkupyöräpysäköintien kokeiluja.
Turun pääkirjastoon on tuotu polkupyörien latauskaappi, jonka toiminta käynnistyy loppuviiikosta tai ensi viikon alussa. Sen sisään mahtuu samanaikaisesti viisi sähköpyörän akkuja latautumaan. Latauskaappi on yksi osa Turun tämän syksyn polkupyöräpysäköintien kokeiluja.

Turussa testataan tänä syksynä erilaisia tapoja pysäköidä polkupyörä turvallisesti ja helposti. Kaupunkialueelle tuodaan kolme ilmaista sähköpyörien akkujen latauskaappia sekä kaksi maksullista pyörä...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jannis_H
Ilmaiseksi
Ei ne kaapit eikä muukaan pyöräilyinfra ilmaisia ole vaan nettoveronmaksat maksavat nämä palvelut kuten myös joukkoliikennetuen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ilmaiseksi
Entä sitten? Nettoveronmaksajst (ml. pyöräilijät ja joukkoliikenteen käyttäjät) maksavat myös autoiluinfran. Olisiko parempi ratkaisu alentaa veroja ja asentaa tietullit ainakin sisääntuloväylille, ehkä muutamalle pääkadullekin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ilmaiseksi
Ne on käyttäjälle ilmaisia. Nettoveronmaksaja toki maksaa nuo, kuten joukkoliikennetuen. Ja henkilöautojen parkkipaikat. Ethän vaan ihan oikeasti vieläkin luule, että jollain autoverolla rakennetaan ja ylläpidetään Turun kadunvarsipaikkoja? Tai että niillä muutaman euron pysäköntimaksuilla katettaisiin parkkipaikkojen rakentaminen, puhtaanapito ym. juoksevat kulut.

Tehdäänpä ajatusleikki. Kuka käyttäisi tällaisia latauspaikkoja tai maksullista pyöräpysäköintipalvelua? Arvokkaan sähköpyörän omistaja varmaankin. Kuka ostaa arvokkaan sähköpyörän? Hyvin toimeentuleva useimmiten. Keskimääräistä korkeampaa palkkaa saava maksaa keskimääräistä enemmän veroja.

Toisin sanoen sellaisella keskimääräisellä suomalaisella kolmen tai neljän tuhannen euron arvoisella autonromulla ajava matalapalkkainen ei maksa juuri mitään käyttämästään pysäköintipaikasta kaupungissa, mutta samanhintaisella polkupyörällä ajava hyväpalkkainen maksaa tämän pienen pyöräpysäköinti- ja latauskokeilun. Ja maksaa myös sen autoilijan pysäköinnin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ilmaiseksi
Eli jalankulkijat ja pyöräilijät. Autoilijat ovat nettosaajia koska verot eivät riitä kattamaan kuluja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ilmaiseksi
Pyöräilijä voisi vihdoin kertoa, mistä ne autoilun kulut muodostuvat. Sen jälkeen vähennetään siitä ne autoilun hyödyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ilmaiseksi
Googleta 8 miljardia, sen niminen sivu on ekana osumissa.

Pari poimintoa:
"Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tieliikenteen aiheuttamien kuolemien sekä loukkaantumisien hinta yhteiskunnalle on vuodessa 1.9 miljardia euroa."
"Autoilun matkakuluista vähennetään verotuksessa ympäristöministeriön selvityksen mukaan puoli miljardia vuosittain."

Autoilussa on totta kai etuja, ei sitä kukaan kiellä, eikä tänne mitään amissivaltiota olla haluamassa. Mutta kun puhutaan siitä 8 miljardista, josta väitetysti käytetään 1 miljardi autoilun menoihin ja loput muualle, niin puhutaan siitä. Autoilun hyödyille on vaikea laskea hintaa, mihin sitä verrattaisiin? Hevosiin? Härkiin? Polkupyöriin? Sherpoihin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Olipa kerran
kirjaston pyöräparkissa ilmapumppu renkaiden täyttämiseksi. Kerran ehdin käyttää, ei enää toiminut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Olipa kerran
Olipa toisen kerran: Minullakin oli sellainen pumppu, aivan uusi. En ole varma, olisinko ehtinyt käyttää sitä kertaakaan, kun sitä ei enää ollut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Höpö höpö
Liikenne tuottaa valtiolle n. 8 miljardin verotulot, palkkat ja eläkkeet n. 6 miljardia, liikenteen osuudesta valtio ei aio luopua. En tiedä paljonko pysäköinti ja pysäköintivirhemaksut kaupungille tuottavat, mutta ilmeisen hyvin kun ilmaispaikkoja muutetaan maksulliseksi kiihtyvällä vauhdilla.
Lähes käyttämättömien fölläreidenkin kulut voitaitaisiin käyttää johonkin hyödyllisempään ja kyllä eri kulkuneuvojen pysäköintikohtelun pitäisi olla tasapuolista, sähköautokin tarvitsee parkkipaikan.
Uskon että keskustan yrittäjät nousevat jossain vaiheessa "kapinaan" tai siirtävät liiketoimintansa muualle, myös yritysten rekrytoinneissa parkkipaikkaetu muodostaa vetovoimatekijän, kuten Helsingissä on asia jo pitkään ollut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Höpö höpö
Pysäköintipaikkoja muutetaan maksullisiksi lähinnä siksi, että niiden ylläpito ei ole ihan ilmaista. Saisi edes jotain pennosia vuokraa katutilasta.

8 miljadria on kaiketi ihan oikea luku, mutta kun se pilkotaan osiin, niin kyllä se kaikki menee autoilun kuluihin. Eikä ihan riitäkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Sähköavusteisen pyörän lataus
Suurimmalla avustuksella sähköpyörällä pääsee noin 50 km. Vähemmällä avustuksella yli 100 km. Kuinka moni käy Turussa pyörällä yli 25 km: n päästä, jotta hänelle tulisi tarve lataukseen? Vähän ihmettelen noiden latauspisteiden todellista tarvetta. Turvallisia pyöräparkkeja tarvitaan sen sijaan paljon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää