Amorellan onnettomuus

Viking Amorellan miehistön toiminta Ahvenanmaan karilleajossa palkittiin merenkulun turvallisuuspalkinnolla

Lennart Holmberg
Karille ajanut Viking Linen Amorella-alus hinattiin Ahvenanmaan Långnäsistä Naantalin korjaustelakalle 24. syyskuuta 2020.
Karille ajanut Viking Linen Amorella-alus hinattiin Ahvenanmaan Långnäsistä Naantalin korjaustelakalle 24. syyskuuta 2020.

Viking Linen M/S Amorellan miehistö on saanut arvostetun Sea Sunday -tunnustuksen ammattitaitoisesta toiminnastaan vuosi sitten Ahvenanmaalla sattuneessa karilleajossa.

Viking Linen matkustaja-alus M/S Amorella sai pohjakosketuksen 20.9.2020 Ahvenanmaalla Långnäsin kaakkoispuolella. Pohjakosketus aiheutti vuodon aluksen keulaan. Onnettomuudelta vältyttiin, koska laivan miehistö navigoi aluksen onnistuneesti Järsön saaren rantaan. Aluksella oli tapahtumahetkellä 281 ihmistä.

– Olen erityisen tyytyväinen siitä, että pystyimme välttämään toisen pohjakosketuksen väylän toisella reunalla. Ajoimme aluksen hallitusti rantaan ja vältimme lisävauriot. Tällaisissa tilanteissa koetellaan miehistön kykyä toimia yhdessä tiiminä. Tässä me onnistuimme erinomaisesti, laivan päällikkö Rune Fellman sanoo tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Fellmanin mukaan laivayhtiössä on vuosien varrella panostettu paljon laivojen turvajärjestelmiin sekä säännöllisiin turvallisuusharjoituksiin.

– Yllättäviin tilanteisiin voi varautua vain harjoittelemalla, laivan päällikkö Fellman sanoo.

M/S Amorellan miehistö saa 20. syyskuuta Merenkulun turvallisuuspalkinnon Sea Sundayn. Palkinto on Suomen viranomaisten sekä ammatti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1997 perustama tunnustus, joka myönnetään ansiokkaasta toiminnasta meriturvallisuuden puolesta.

Palkintolautakunnan perusteluissa korostuvat korkea ammattitaitoa ja säännöllisen harjoittelun merkitys, sekä se, että miehistö hoiti evakuoinnin turvallisesti. Perustelujen mukaan matkustajilta saadun palautteen mukaan pelastustoimet tehtiin rauhallisesti ja tavalla, joka välitti matkustajille kokemuksen siitä, että he ovat turvassa ja evakuointi sujuu hyvin.

Fellman kertoo, että palkintoa juhlistetaan Amorellalla miehistön kesken.

– Tunnustus osoittaa, että merellä tehtyä turvallisuustyötä seurataan ja arvostetaan. Kiitän lämpimästi merenkulkualan järjestöjä koko miehistöni puolesta. Vaikka onnettomuudesta on jo vuosi, säilyy päivä takuuvarmasti aina mielessäni. Uskon, että muut mukana olleet tuntevat samoin.

Lue myös:

Amorellan pohjakosketuksen syy selvisi: oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon

Amorella saapui Naantaliin – TS seurasi aluksen hinausta Långnäsista korjaustelakalle

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Amorellalta evakuoidut viimeiset matkustajat palasivat Viking Gracen kyydissä Turun satamaan

Pohjakosketuksen saanut Amorella yhä tukevasti paikallaan, vaurioita selvitellään – matkustajat saatiin turvallisesti evakkoon

Onnettomuustutkintakeskus Amorellan onnettomuudesta: Kyseessä on vakava paikka

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.