Amorellan onnettomuus

Otkes: Suuronnettomuuksien meripelastuksessa kehitettävää – Amorellan haverissa kului lähes puoli tuntia hälytysten tekemiseen

Lennart Holmberg
Amorellan hinattiin haverin jälkeen Långnäsin satamaan.
Amorellan hinattiin haverin jälkeen Långnäsin satamaan.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) antaa useita turvallisuussuosituksia Viking Amorellan viime vuoden syyskuussa tapahtuneeseen pohjakosketukseen liittyen. Suosituksista kaksi on kohdennettu Viking Line -varustamolle, yksi Rajavartiolaitokselle sekä yksi Liikenne- ja viestintävirastolle.

M/s Amorella sai teknisestä viasta johtuen useita pohjakosketuksia Saaristomerellä, Apteekkarin väylällä 20. syyskuuta vuonna 2020. Alus ajettiin tarkoituksenmukaisesti läheisen saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi ja matkustajien evakuoimiseksi.

Otkes puuttuu tutkinnan seurauksena suuronnettomuustilanteiden meripelastusvalmiuden kehittämiseen.

– Nyt Meripelastuskeskukselta kului lähes puoli tuntia ensimmäisen vaiheen hälytysten tekemiseen. Yhteydenpito onnettomuusalukseen kärsi, eivätkä kaikki toimijat saaneet heti tietoa tapahtumasta. On selvää, ettei x määrää ihmisiä voi pitää vain istumassa valmiutta varten, mutta jotakin tälle asialle pitää tehdä, jotta tilanteen sattuessa ollaan valmiita toimimaan nopeammin ja saadaan pelastustoimet käyntiin, painottaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi Otkesin tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Varustamon saamat suositukset koskevat aluksen huoltotoimenpiteitä sekä komentosillan ja konevalvomon välistä yhteistyötä. Rajavartiolaitoksen puolestaan tulisi kehittää suuronnettomuustilanteiden meripelastusvalmiutta resurssien, tilannekuvan muodostamisen, hälyttämisen ja tehtävänannon osalta. Liikenne- ja viestintävirastoa muistutetaan siitä, että alusten katsastamiseen liittyviä tehtäviä on siirretty luokituslaitoksille, jotka tarvitsevat viranomaisen antaman soveltamisohjeen komentosillan muutosten vaikutusten arvioimiseksi navigointiturvallisuuteen liittyen.

Tutkinnassa havaittiin puutteita aluksen kriittisten laitteistojen huolto-ohjelmissa.

– Aluksen toiminnan kannalta kriittisiksi järjestelmiksi tunnistettujen laitteistojen toiminnan varmistamisessa on kehitettävää erityisesti komponenttien tasolla. Tämä konkretisoitui tässä tapauksessa Amorellan potkurin lapakulmien säätöyksikön venttiiliin. Kriittisten komponenttien toimivuuden seurantaa sekä huolto- ja vaihtotarvetta pitää arvioida systemaattisemmin ottaen huomioon niiden käyttöolosuhteet. Tämä edellyttää tiiviimpää yhteistyötä laitevalmistajien ja -toimittajien sekä loppukäyttäjien välillä, toteaa tutkinnanjohtaja Risto Haimila.

Lue myös: Amorellan pohjakosketuksen syy selvisi: oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon

Amorella saapui Naantaliin – TS seurasi aluksen hinausta Långnäsista korjaustelakalle

Amorellalta evakuoidut viimeiset matkustajat palasivat Viking Gracen kyydissä Turun satamaan

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Amorellaa aletaan kohta tilkitä, rungossa oli pieniä reikiä – alukselle tehdään samalla kausihuolto

Näin Viking Amorellan onnettomuustutkinta etenee – laitteissa tallessa yksityiskohtaista tietoa laivan liikkeistä

Onnettomuustutkintakeskus Amorellan onnettomuudesta: Kyseessä on vakava paikka

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.