Koulutus

Kymmeniä oppivelvollisia ilman koulupaikkaa Varsinais-Suomessa – ministeri lupaa lisää paikkoja erityisopetukseen

Riitta Salmi
Opetusministeri Li Andersson (vas) lupaa lisää paikkoja erityisnuorten ammatilliseen opetukseen ja näpäyttää kuntia, jotka eivät huolehdi syrjäkylien nuorille koulukyytiä esimerkiksi kutsuliikenteellä.
Opetusministeri Li Andersson (vas) lupaa lisää paikkoja erityisnuorten ammatilliseen opetukseen ja näpäyttää kuntia, jotka eivät huolehdi syrjäkylien nuorille koulukyytiä esimerkiksi kutsuliikenteellä.

Varsinais-Suomessa on noin 40 oppivelvollista nuorta koulutuksen ulkopuolella. Tilanne selviää Turun Sanomien kunnille teettämästä kyselystä, jossa selvitettiin laajennetun oppivelvollisuuden toteutum...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jussi-55
Piikki ja porkkana
Hyvä rouva ministeri Andersson, jos oppivelvollisen vanhemmat ja ystävät tulevat kotona toimeen yhteiskunnan avustuksilla ilman koulutusta niin mikä on se porkkana jolla ko oppivelvollinen saadaan opiskelemaan?
Näitä oppivelvollisia on riittävästi läpi suomenmaan. Pudottaudu Li tornista alas ruohonjuuritasolle ja ryhdy itse henkilökohtaisesti ohjaamaan näitä ulkopuolelle jättäytyneitä koulujen penkille. Ei taida taidot ja hermot riittää asioiden hoitamiseen. Liin vastaus tuohon tietysti on ettei ole juuri tuoho saanut koulutusta, puhua kuitenkin osaat ja vyörittää mahdottoman työn muille. Normaalia Vas-ryhmän toimintaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Piikki ja porkkana
On hieman asenteellista olettaa, että jos vanhemmat ja ystävät elävät sosiaalituilla, niin opiskeluun ei ole motivaatiota. Varmasti näitäkin tapauksia löytyy, mutta enemmän tai vähemmän yhteiskunnan varassa on iso joukko, johon kuuluu monenlaisia ihmisiä - myös koulutettuja ja koulutusmyönteisiä, myös hyviä kasvattajia jne. Kotiväen köyhyys ja ahdistus saattaa varmaan joskus jopa innostaa opiskelemaan, että itse pääsisi pidemmälle. Vastaavasti ns. hyvistäkin kodeista tulee nuoria, joita ei koulunkäynti kiinnosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Piikki ja porkkana
Kiinnostus ja kyky ovat avainsanoja.

Osan perinnölliset ominaisuudet eivät riitä opiskeluun, osalla ei riitä kiinnostus.

Pakottamalla tuskin kumpikaan näistä paranee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Oppimistulokset
Alkaa vahvistua käsitys, että opetusministeri pyrkii kasvattamaan Suomen tiedon puuta lätvasta, vaikka tyvi on lahonnut. Päätellen opettajien jyrkistä kommenteista koulun nykymenosta.

Olen edelleen sitä mieltä, että se tyvi, alaluokkien oppiminen, olisi pitänyt ensin korjata. Jos kolmasluokkalaisen matematiikan ja suomen kielen taidot eivät mahdollista oppimista yläkoulussa, niin sehän olisi pitänyt korjata. Sillä rahalla, mikä nyt menee lukiolaisten oppivälineisiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Oppimistulokset
Koulussa on suurin osa riittävän motivoituneita opiskelemaan, mutta jos nyt näitä täysin opiskelusta pidättäytyviä tungetaan kouluun, tulee heidän läsnäolonsa pilaamaan erittäin ison osan toisten opiskelumahdollisuudet, varsinkin kun opettajilta on viety kaikki mahdollisuudet pitää luokissa kuria.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Oppimistulokset
Paavo puhuu 100% asiaa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TjR
Peruskoulu vapaaehtoiseksi?
Oripään sivistysjohtaja::"Oppivelvollisuuden laajentaminen sen velvoittavasta luonteesta johtuen ei ole välttämättä paras motivaattori nuorelle. Keskeyttämiset ehkä lisääntyvät"

Jo vuosia on etenkin yläkoulussa (luokat 7-9) ollut niitä, joita koulunkäynti ei pätkääkään kiinnosta. Sivistysjohtajan lääke siihen olisi varmaankin yläkoulun muuttaminen vapaaehtoiseksi. Vai pitäisikö koko peruskoulun olla vapaaehtoinen, jotta motivoisi kunnolla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Peruskoulu vapaaehtoiseksi?
Aika harvaa ne polynomien kertolaskut kiinnostavat ja vielä harvempi niitä joskus työssään tai elämässään tarvitsee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Peruskoulu vapaaehtoiseksi?
On eri asia, puhutaanko lapsista vai aikuisista. Lapset on pantava kouluun, koska heillä ei ole tietoa ja näkemystä itse arvioida koulutuksen hyötyjä ja tarpeellisuutta. Lisäksi lapsilla tulee olla ohjattua toimintaa ja valvontaa jopa ihan turvallisuussyistä. On myöskin vaikea korjata puutteita myöhemmin, jos koulutusta ei ole annettu jo lapsena.

Pitkäänhän ajateltiin, että yli 15-vuotiaat itse ja heidän vanhempansa voivat jo itse päättää, mitä peruskoulun jälkeen. Nyt sitten oppivelvollisuus jatkuu toiseen asteeseen - mikä on kieltämättä loogista, jos alaikäistä pidetään kykenemättömänä päättämään itse. Tässä kuitenkin aiempaa vapautta rajoitetaan, ja sellainen herättää aina, varsin ymmärrettävästi, kielteisyyttä ja vastustusta. Lisäksi yli 15-vuotiaita on huomattavasti hankalampi käsitellä (kuten motivoida) kuin nuorempia lapsia. Ei sille oikein mitään voi, että ensinnäkin sen ikäinen ajattelee yleensä jo itsekin, ja toisekseen toinen aste osuu monilla aika hankalaan murrosiän vaiheeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Peruskoulu vapaaehtoiseksi?
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että häiriköt ja epäinnokkaat opiskelijat sysätään samoihin luokkiin niiden kanssa, jotka haluavat olla tulevaisuudessa osaajia tai huippuosaajia. Tällainen heikentää Suomen kilpailukykyä taloudessa ja yhteiskunnallisesti muutenkin.

Siksi Yhdysvallat pärjäävät kansakuntana niiden takapajuisista shekki ym. kankeasta byrokratiasta huolimatta, kun siellä parhaat osaajat saavat opiskella keskenään ilman että vieressä koko ajan joku häirikkökovis metelöi.

Suomessakin ennen pidettiin hankalimmat tyypit poissa normaalien ihmisten luokilta, mutta nykyään suuntaus on että jos yksi ei menesty, ei kukaan muukaan saa oppia rauhassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Peruskoulu vapaaehtoiseksi?
Suomen koulutusjärjestelmä pesee edelleen Yhdysvallat kaikissa mahdollisissa kansainvälisissä vertailuissa, Suomi yleensä ykkösenä, Yhdysvallat hyvällä tuurilla 20 joukossa.

Mikä tässä yhteydessä on kansakunnan pärjäämisen merkki? Se, että kuudesosa väestöstä eli viime vuoden lopulla köyhyydessä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Peruskoulu vapaaehtoiseksi?
Maailman parhaat yliopistot ovat USA:ssa. Sinne moni yrittää. Koko maahan on jatkuva tunku.
Myös maailman suurimmat ja tehokkaimmat teknologiayritykset ovat USA:ssa.
Sille ei voi mitään, että tietyt väestönosat arvostavat enemmän jengiytymistä kuin opiskelua.

Katastrofaalinen inkluusio ideologiana häiritsee osaajia ja lopulta eletään heikoimman yhteisen nimittäjän ehdoilla.
Pisa-tuloksemme romahtavat sitä mukaa kun vasemmistolaisuus opetushallituksessa leviää.

Älykkyys on suureltaosin periytyvää.
Alhainen älykkyys näkyy köyhyytenä, jopa kokonaisissa valtioissa.
Käänteisen eugeniikan harjoittaminen on jokseenkin älytöntä.

Tasapäistäminen ei tuo huipputuloksia, mutta hyviä tottelijoita toki systeemiä palvelemaan.
Mitä DDR:ssä syntyi samaan aikaan kuin Saksan Liittotasavallassa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kalle
Joopa joo!
Mitähän kaikkea Li on jo luvannut? Teot puhuvat, ei lupaukset.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.