Liikenne

Aninkaistenkadulle ilmestyneiden keltaisten ruudukkojen tarkoitus monelle hämärä – Näin merkintöjen päällä kuuluu ajaa

Jane Iltanen
Suomessa vielä melko tuntemattomat risteysruudukot on maalattu Aninkaistenkadulle ehkäisemään risteysruuhkia. Yliopistonkadun risteyksen lisäksi keltainen ruudukko löytyy Maariankadun risteyksestä.
Suomessa vielä melko tuntemattomat risteysruudukot on maalattu Aninkaistenkadulle ehkäisemään risteysruuhkia. Yliopistonkadun risteyksen lisäksi keltainen ruudukko löytyy Maariankadun risteyksestä.

Aninkaistenkadulle Maariankadun sekä Yliopistonkadun risteyskohtiin maalatut keltaiset ristikot ovat herättäneet autoilijoissa hämmennystä. Monelle ristikoiden tarkoitus on vieras, eivätkä kuljettaj...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (47)

Vanhimmat ensin
Vastaa
EpäHumanisti
Hmm
Eli näiden tarkoituksena on ilmaista autoilijoille että älä tuki risteystä? Asia joka on jokaiselle itsestäänselvää muutenkin. Toisaalta voi olla ihan hyvä että autoilijoille väännetään tälläiset yksinkertaiset asiat rautalangasta.

Toivottavasti eivät kuitenkaan tulkitse tätä niin että jollei risteyksessä ole tuota ruudukkoa niin siihen saa ihan vapaasti mennä tukkimaan liikenteen.

Vielä kun jotenkin saisi autoilijat ymmärtämään etteivät aja poikittain suojatielle häiritsemään liikennettä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Hmm
"Asia joka on jokaiselle itsestäänselvää muutenkin"
- näin oli ehkä ennen, mutta ei enää. Nykyään yhä useampi asia pitää vääntää ihmisille yhä paksummasta rautalangasta. Oikeaa toimintaa haittaavat kieliongelmat, kulttuuriongelmat sekä asenneongelmat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Hmm
Veikkaisin lähinnä jälkimmäistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hmm
S.F. siis uskoo, että ihmiset tukkivat risteyksiä kieliongelmien vuoksi? Tai koska heidän kulttuurissaan risteykset tukitaan? Joopa joo...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Hmm
Tuskin vaikuttaa mitenkään ihmisten ajokäyttäytymiseen, sillä sehän on vain maalia, joka ei estä ajamasta risteystä tukkoon myös jatkossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jyrki Lahtonen
Eli miten?
Jos oikein ymmärsin, niin keltaiselle ruudukolle ei saa ajaa, ellei näe, että siltä pääsee myös pois. Sääntö on hyvä, ei siinä mitään. Kokeilun paikkakin on mielestäni valittu erinomaisesti, sillä tuo on kuvatulla tavalla Turun hankalimpia risteyksiä, jossa usein näkee hätäjarruttaneita autoja "välitilassa".
Säännön noudattaminen ei kuitenkaan ole ihan ongelmatonta Aninkaistenkadun ja Maariankadun laajahkossa risteyksessä. Jos nousee kohti risteystä linja-autoasemalta päin, niin ei oikein näe riittävän kauas tuonne alamäen puolelle.
Jos esimerkiksi edessäni ajaa 4 autoa, niin ratkaisu pysähtymisestä on tehtävä viimeistään silloin, kun niistä jo 2 on ruudukolla. Valitettavasti tuonne alamäen puolelle ei oikein näe tarpeeksi kauas, eikä näin ollen ole helppoa päätellä, että onko ruudukon toisella puolella tilaa meille kaikille?

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Hmm
"S.F. siis uskoo, että ihmiset tukkivat risteyksiä kieliongelmien vuoksi?"
- ei, vaan sitä että yhä useammat asiat pitää nykyään vääntää rautalangasta mm. kieliongelmien takia. Tässä risteystapauksessa suurin ongelma lienee asenteissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
lomalaine
Vast: Hmm
Lahtonen on täysin oikeassa. Ruudukon käyttö on ongelmallista Maariankadun risteyksessä. Raidoitettu alue ulottuu niin pitkälle, että sen loppuosaa ei näe lähtiessään liikkeelle Aninkaistenkadun mäen liikennevalojen tasalta. Veikkaanpa että se vielä ylimaalataan 5 metriä lyhyemmäksi.

Muuten kannatettava ajatus nämä raidoitukset, jos se auttaa jonneja olemaan tukkimatta risteysalueita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Satsmo
Vast: Hmm
Muutenkaan tieliikennelain itsenäinen opiskelu ei olisi kenellekään pahitteeksi. Sen verran ihmeellistä touhua näkee liikenteessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Hmm
Maariankadun risteyksen kohdalla oikeanpuoleisen kaistan keltainen pitäisi lyhentää vähintään 5 m risteyksen kummaltakin puolelta, sillä sille alueelle mahtuu hyvin auto, joka ei haittaa risteävää liikennettä mitenkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eläkevaari
Vast: Hmm
Ei tuossa Aningaisten mäellä sattuvissa risteyksen tukkimisissa ole kysymys ajoaidoista eikä sääntöjen tuntemisissta, Tuon ruudukon pituudesta sen hyvin näkee kiunka hankalasta oaikasta on kyse. Kun siinä jonossa ajetaan ei todellakaan voi tietää kuinka nopeasti jono siellä alamäessä pysähtyy. Monasti joutuu varmasti pysähtymään tuon ruudukon päälle vaikkei vielä risteystä tukikaan. Halutaanko tuosta sakkorysä. Varmaa on ainakin ruuhkan kasvaminen linja-auto aseman aluella kun ihmiset alkavat ruudukkoa varomaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jane
Vast: Hmm
Mitä kieltä ajattelisit näiden ruudukoiden puhuvan?

Taitavat ne asenneongelmat olla ihan kaikkia maailman kieliä puhuvien keskuudessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Hmm
W. Palmu: vain maalia ovat myös suojatiet ja kaistamerkinnät. Suurin osa niitä silti noudattaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hmm
S.F., autoa ajava lienee suorittanut ajokortin ainakin jossain maassa ja todennäköisesti Suomessa. (En tosin tiedä, miten esim. Lähi-idässä tai Afrikassa suoritettu ajokortti taipuu luvaksi ajaa Suomessa.) Luullakseni kaikissa maissa, joissa ajokortin voi suorittaa, edellytetään liikenteen perusteiden ymmärtämistä. Esim. se, ettei tuki risteystä, kuuluu ennakoivaan ajoon ja siihen perussääntöön, ettei saa estää muuta liikennettä. Vaikka liikennekulttuuri on monissa maissa löysempää kuin Suomessa, niin eiköhän täällä ajamaan lähtevä aika nopeasti hoksaa, että täällä noudatetaan sääntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxturkulaine
joopa joo
Turussa noi ristikot pitäis maalata jokaikiseen risteykseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: joopa joo
Ainakin useimpiin.
Viimeisestä kuvasta jäin miettimään, koska on säällistä ylittää ruudukko ja risteys, mistä tietää mikä on tilanne risteyksen jälkeen? Tavallisesta henkilöautosta istualtaan sitä ei näe. Ainakaan pienikokoinen.
Tuossa pysäköintikieltomerkin kohdalla olisi hyvä olla iso näyttö, josta näkisi mikä on tilanne risteyksen jälkeen.

Aninkaisten- ja Yliopistonkadun risteys on usein tukossa, eikä se sumppu siitä varmasti aukene tulevaisuudessa jos ja kun ihmiset alkavat suunnistaa toriparkkiin ja sieltä takaisin,
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: joopa joo
"Viimeisestä kuvasta jäin miettimään, koska on säällistä ylittää ruudukko ja risteys, mistä tietää mikä on tilanne risteyksen jälkeen? Tavallisesta henkilöautosta istualtaan sitä ei näe. Ainakaan pienikokoinen."

Jos ei kuskin paikalta näe vajaata kymmentä metriä eteenpäin voi ehkä päätellä ettei siihen silloin mahdu ajamaankaan koska siinä on näköeste. Jos taas ihan oikeasti ei näe kuskin paikalta ulos niin kannattaa jättää ajamatta kokonaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: joopa joo
Jos edessäsi on esimerkiksi isohko kuorma-auto, ei paljon auta vaikka olisit kuinka isokokoinen, et näe tilannetta risteyksen takana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: joopa joo
Niin pitäis, ja monessa muussakin kaupungissa.

Mutta mikäkö ne risteykset sit oikeasti tukkii?

Se kun ihmiset eivät nykyisin tajua sitä, että sitä liikennettä on myös siellä takana päin, ja lähes joka kuljettajan tapauksessa, valoihin pysähdyttäessä, jätetään edellä olevaan ajoneuvoon kahden, ja jopa kolmenkin auton mittaisia välimatkoja, jolloin takana päin tulevien arviointi risteyksen yli pääsemisen suhteen vaikeutuu merkittävästi.

Lisäksi kun vihreä syttyy, niin ei lähdetäkkään heti liikkeelle, vaan jäädään haaveilemaan pitkäksi aikaa paikalleen, jolloin vain pari autoa ehtii vihreällä, ja pari seuraavaa meneekin sitten jo keltaisella, jonka jälkeen vielä ainakin yksi punaisella, joka jääkin jo tukkimaan sitä risteävää liikennettä.

Ja mikä ihmeen tapa se nykyisin on, vai opetetaanko sitä oikein jossain autokoulussa, että kaistaa aletaan vaihtamaan paikallaan ollessa?

EI SE VOI TOIMIA! vaan tällä käyttäytymisellä tukitaan ainakin ne kaksi kaistaa, ja joskus myös kolme.

Tätä kaistan vaihto tapaa näkee joka ikinen päivä tehtävän, ainakin Koulukadun ABCn kohdalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikael Söderholm
Vast: joopa joo
On varmaan itsestään selvää, että risteystä ei voi ylittää jos edessä on kuorma-auto ristikon päällä valon vaihtuessa punaiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: joopa joo
"Jos edessäsi on esimerkiksi isohko kuorma-auto, ei paljon auta vaikka olisit kuinka isokokoinen, et näe tilannetta risteyksen takana."

Eli silloin et aja keskelle risteystä, ei kai tämä nyt oikeasti ole näin vaikeaa? Jos siis et pysty näkemään pääsetkö risteyksen yli niin tietenkään et sinne risteykseen aja. Ihan oikeesti nyt, mitä ihmettä? Onko sulla ajokortti?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: joopa joo
Komppaan W. Palmun ajatuksia ja ihmettelen miten jotkut opetukset sisäistetään, joitain ei millään.
Kun korostetaan ennakoivaa ajoa, jolloin aletaan madella hyvissä ajoin ennen valoja ja joudutaan useassa tapauksessa kuitenkin pysähtymään, se ei toimi ruuhkassa. Sen jälkeen vielä jätetään nuo mainitut isot välit ja aloitetaan jonossa nykimiset eteen päin. Useassa autossa on lisäksi käytössä start & stop-järjestelmä, se ja nykyisin luvallinen kännykän räplääminen aiheuttavat viiveen valojen vaihtuessa, niin että vain muutama auto ehtii ylittää risteyksen.
Mihin on unohtuneet ajoopetuksessa ennen korostetut "ensin vilkku, sitten jarru, aja ja pysäytä ennen risteystä yhdellä kerralla oikeaan paikkaan, noudata turvavälejä, turha kaistanvaihto on kielletty, palaa omalle kaistallesi ohituksen jälkeen vasta kun ohitettavaan on riittävä etäisyys, ruuhkissa ei kannata käyttää ohituskaistoja jne.". Etuilu ja itsekkyys, formuloista ja tietokonepeleistä opittu ajotapa sekä liian automatisoidut ajoneuvot antavat väärän mallin ja turvallisuuden tunteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: joopa joo
EpäHumanisti: Olen täsmälleen suominaisen-kokoinen. Mutta vasta maasturin kankittuani tajusin, kuinka huonosti henkilöautosta näkee.
Suosittelen sinullekin, avartaa näkökulmaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: joopa joo
Epähumanistille
En tiedä tarkoititko minua mutta
Jos edessä on kuorma-auto..
Jos jokainen risteyksen ylittäjä jää odottamaan, että edellä ajava on ylittänyt ristyksen ja pääsee ohi risteyksen, ei siinä montaa autoa risteyksen läpi yksillä vihreillä pääse. Ja epäilykseesi ajokortistani, von kertoa että se on minulla ollut yli 40 vuotta, enkä ole juurikaan risteyksen tukkona ollut, vaan pyrin kyllä ennakoimaan tulevan tilanteen. Ja jos risteyksessä seisoo kuorma-auto, ei sinne risteykseen edes muut enää sovi. Tarkoitin liikkuvaa jonoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: joopa joo
"Jos edessä on kuorma-auto..
Jos jokainen risteyksen ylittäjä jää odottamaan, että edellä ajava on ylittänyt ristyksen ja pääsee ohi risteyksen"

Tuossa on malliesimerkki olkiukon pieksennästä.

Jos et näe edessä olevan auton takia että pääsetko poistumaan risteyksestä, et aja risteykeen. Tämä ei tarkoita että jokaisen auton takia pitäisi odottaa vaan vain jos ja kun ei näe. Eli jos ajat kuorma-autoa henkilöauton perässä, näet sen HAn yli että pystytkö poistumaan risteyksestä lailisessa järjestyksessä. Useimmiten myös henkilöauton ohi näkee sen verran eli ei tarvitse odottaa ellei sitten tosiaan pysty poistumaan risteyksestä.

Eli liikenne sujuu kunhan noudatetaan niitä sääntöjä ja kaikki pääsevät aikanaan risteyksen yli ajamaan. En ole vielä missään nähnyt kenenkään jääneen risteykseen pysyvästi jumiin koska ei ole nähnyt edessä ajavan läpi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eläkevaari
Ruudukko
Jäi mainitsematta kenen taiteilian suunnittelema. (isolla rahalla ) Odotan mielenkiinnolla kun vähän sataa ja päällä pakastaa, Saattaa noihin jäädä vettä. Melko paksu maalaus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Ruudukko
"Jäi mainitsematta kenen taiteilian suunnittelema. "
- suoraan sanoen en olisi ollut kovin yllättynyt, jos nuo ruudukot olisi maalattu sateenkaaren värisiksi. Ehkä tieliikennelaki tuli väliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jërëmiäs
Vast: Ruudukko
Voisiko nimimerkki S. F. ystävällisesti trollata jollain muulla alustalla. Ellei ole muuta agendaa kuin mollata maahanmuuttajia (kuten viestinsä tässä ketjussa osoittaa), niin olisi ehkä fiksumpaa pidättäytyä kokonaan.

Etenkään kun viestit eivät suoranaisesti liity esillä olevaan asiaan. Pyydän toki anteeksi muilta tätä omaa kommenttianikin tämän suhteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ruudukko
Oletettavasti Turun liikennesuunniteluryhmä on saanut jonkun taiteilijan vahvistuksekseen. Päätellen siitä, miten on loppukesän aikana katuihin maalattu mitä kekseliäimpiä kaistaviivoituksia risteysalueille (esim. Itäinen Pitkäkatu-Lemminkäisenkatu, Vallihaudankatu-Satamakatu). Tilannetta piristää vielä, kun kaikkia vanhoja katkoviivoja ei ole poistettu. Kun (ja jos) tulee luminen talvi, niin nähdään kuitenkin, miten todellisuudessa olisi viivat pitänyt maalata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Fundeeraaja
Kiire ja ruuhka tuntuu oikeuttavan mihin vain!
Jaaha seitsemän kommenttia ennen tätä ja niiden perusteella ei ole ihme mistä Turun taudit sikiävät. Mutta asiaan. Parisenkymmentä vuotta Koulukatua työstä paluuruuhkassa ajettuani jouduin usein mielenosoituksellisten pikaohitteluiden kohteeksi Rauhankadun risteyksessä, kun pysähdyin suojatien taakse valojen vaihtuessa - jotten jäisi risteysalueelle. Jotkut kiireessään katsoivat sen häiriköinniksi. Ja itse rikkoivat liikennesääntöjä palaamalla sitten keskellä risteystä omalle kaistalleen. Jääden sitten sen jälkeisen suojatien päälle jumiin. Yksi tämän kaltainen röyhkimyskuvio tallentui kojelautakameraankin ja laitoin videon kiukuspäissäni Youtubeenkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Satsmo
Vast: Kiire ja ruuhka tuntuu oikeuttavan mihin vain!
Nykyään keskellä risteystä saa vaihtaa kaistaa, jos useampi kaista kulkee suoraan. Vain tien yläpuolella olevat pyöreät sinipohjaiset määräysmerkit kieltävät tämän toiminnan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää