Laivat

Joutsenen taakse kiinnittynyt Lokki kerännyt katseita Aurajoessa – höyrylaivaan mahdollista tutustua lähemmin viikonloppuna

Jorma Kontio
Vuonna 1913 valmistunut höyrylaiva Lokki saapui Turkuun korjattavaksi kaupungista löytyvän erikoisosaamisen vuoksi.
Vuonna 1913 valmistunut höyrylaiva Lokki saapui Turkuun korjattavaksi kaupungista löytyvän erikoisosaamisen vuoksi.

Elokuun alkupuolella Forum Marinumin laituriin Suomen Joutsenen taakse kiinnittynyt vanha höyryalus s/s Lokki on kerännyt ohikulkijoiden katseita. Vuonna 1913 Varkaudessa valmistuneeseen alukseen on tulevana lauantaina mahdollista tutustua tarkemmin, kun Lokin miehistö kierrättää uteliaita muun muassa konehuoneessa ja muissa sisätiloissa. Luvassa on myös tarinoita aluksen värikkäästä menneisyydestä.

Helsingissä kotisatamaansa pitävä Lokki saapui Turkuun huoltotöiden vuoksi, sillä kaupungista löytyy vanhojen laivojen tekniikkaan erikoistunutta osaamista.

– Meillä on ollut aluksella teknisiä haasteita. Olemme muun muassa avanneet Lokin höyrykonetta ja vaihtaneet tiivisteitä. Lisäksi koko aluksen sähköjärjestelmää on käyty läpi, ja erityisesti siihen tiedettiin löytyvän maailmanluokan osaamista Forum Marinumista, kiittelee s/s Lokin päällikkönä toimiva Petri Korpivaara Forum Marinumin tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Maailmanluokan osaamisella Korpivaara viittaa muun muassa merenkulkualan insinööri Eino Viitaseen. Viitasta lennätetään aika ajoin ympäri maailmaa muun muassa suurten risteilyalusten sähkövikoja ratkomaan. Nuori insinööri on toiminut aiemmin muun muassa jokilautta Pikkuförin kuskina.

Forum Marinumin mukaan Lokki ei kuitenkaan tullut pelkkää apua pyytämään, vaan tietoja ja osaamista on vaihdettu puolin ja toisin.

– Tällaiset luontaisesti toimivat verkostot vailla korkeita organisaatioiden välisiä kynnyksiä ovat yli kaksikymmentä vuotta toimineen merikeskuksen vahvoja puolia. Tälläkin kertaa nämä vahvuudet hyödyttävät myös yleisöä, sillä korjattua alusta on ilo esitellä, Forum Marinumista iloitaan.

Lokin historia on Kuopion sisävesillä, jossa se toimi linjalaivana kuljettaen tarvikkeita ja ihmisiä alueen saarille. Lokin eläköityessä vuonna 1975 päättyi myös höyrylaivojen aikakausi linjaliikenteessä. Myöhemmin aluksella tehtiin charter-ajoa Savonlinnan vesillä. Aikojen saatossa alus kuitenkin rapistui huonoon kuntoon. Omistajavaihdoksen myötä vuonna 2008 aloitettiin mittava kunnostus- ja entisöintiurakka. Kahdeksan vuoden jälkeen projekti valmistui, ja alus on nykyisen omistajan yksityiskäytössä ajaen pienimuotoista charter-toimintaa Suomenlahdella.

Lokin korjaustöiden arvioidaan valmistuvan syyskuun aikana, jonka jälkeen alus pääsee jälleen pitämään yllä elävää vesiliikenteen historiaa.

S/s Lokki on avoinna lauantaina 28. elokuuta kello 11–15. Laivalle on vapaa pääsy, mutta koronaturvallisuuden vuoksi siellä liikutaan kuuden hengen ryhmissä ja maskin käyttö on pakollista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.