Liikennerikkomukset

Poliisi: Koulun aloitusviikkoina runsaasti ylinopeuksia ja rikkeitä koulujen läheisyydessä

Marttiina Sairanen

Poliisi valvoi liikennettä valtakunnallisesti koulujen lähistöllä viime ja edellisviikolla. Valvonnassa havaittiin runsaasti ylinopeuksia ja turvavyön käytön laiminlyöntejä. Lisäksi moni kuski käytti kännykkää ajaessaan, ilmenee poliisin tiedotteesta.

Huomiota kiinnitettiin ajoneuvojen nopeuksiin varsinkin 9.–15. elokuuta, jolloin valvonta toteutettiin osana Euroopan laajuista nopeusvalvontateemaa. Lisäksi valvottiin suojatiesääntöjen ja liikennevalojen noudattamista, turvalaitteiden käyttöä ja tarkkaamattomuutta aiheuttavia tekijöitä liikenteessä.

Poliisi sai kiinni jälleen runsaasti ylinopeutta ajaneita, joista osa tapahtui koulujen läheisyydessä. Ylinopeuksista annettiin kahden viikon valvontajakson aikana yhteensä 1 345 liikennevirhemaksua ja 509 sakkoa. 90 kuljettajaa määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon, joista suurin osa huomattavan ylinopeuden perusteella. Lounais-Suomen alueella annettiin 216 liikennevirhemaksua, 66 sakkoa ja 19 väliaikaista ajokieltoa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Väliaikaiseen ajokieltoon määrättiin suunnilleen sama määrä ajoneuvojen kuljettajia kuin viime vuonna, eli piittaamattomuus nopeusrajoituksia kohtaan on valitettavasti edelleen ongelma, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio sanoo.

14 ajoneuvon kuljettajaa ohitti pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon, ja 35 ajoneuvon kuljettajaa ei antanut suojatielle pyrkineille tai siellä jo oleville esteetöntä kulkua. Lisäksi 54 kuljettajaa ajoivat päin punaista liikennevaloa tai jättivät noudattamatta stop-liikennemerkkiä.

Muille tienkäyttäjille annettiin yhteensä 44 liikennevirhemaksua, joista 6 annettiin jalankulkijoille, 20 annettiin pyöräilystä jalkakäytävällä ja 18 kevyellä sähköajoneuvolla ajosta jalkakäytävällä.

Turvavöitä käyttämättömiä kuljettajia tai matkustajia tavattiin 144. Kännykkää piti ajon aikana kädessään 169 kuskia.

– Turvavyön käyttö suojaa vakavilta loukkaantumisilta ja pelastaa ihmishenkiä kolaritilanteessa. Vyö tulee kiinnittää aina myös lyhyillä matkoilla ja takapenkillä, myös taajamissa, Kallio korostaa.

Kallio muistuttaa myös, että ajo-olosuhteiden vaikeutuessa syksyn ja pimeän tulon myötä jalankulkijoiden tulisi käyttää pimeällä heijastimia ja polkupyöräilijöiden eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta ajaessaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
VanhaLauri
Vakavat rikkomukset kuriin!
Kortti pariksi viikoksi pois. Ja seuraavista aina viikko lisää.
Nyt ajellaan, kuin oltaisiin yksin maantiellä.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Vakavat rikkomukset kuriin!
Pitäisikö jo saada liikkuva poliisi takaisin.Se organisaatio oli päivittäin tien päällä, eikä vain silloin kun EU:lta tulee käsky. Noilla yllämainituilla sakoilla ja virhemaksuilla kustantaisi melkoisen määrän poliiseja. Nykyisellä valvontamäärällä kiinnijäämisen riski on lähes mitätön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vakavat rikkomukset kuriin!
Pariisi viikoksi? Hohhoijaa. Pari vuosikymmentä olisi oikeudenmukaisempi ajokielto kun koulun tai päiväkodin alueella kaahaa autolla ylinopeutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Vakavat rikkomukset kuriin!
Ja mitä tekee sisäasiainministeri? Puuttuu kaikkeen muuhun paitsi oman hallinnon alansa tehtäviin eli poliisien lisämääräraha ollaan ottamassa pois? Minsiteri ei ainakaan julkisuudessa paljon ole kantaa ottanut. Toiseksi sote uudistusta ajetaan eteenpäin mitä siasianministeri on tehnyt ei ole paljon pelastuslaitosten puolesta kantaa ottanut vaikka sote uudistus koskee myös näitä.
Olisiko ministerin aika keskittyä myös omiin töihin eikä vain maailman pelastamiseen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vakavat rikkomukset kuriin!
Mutta mikäs sitten on vakava rikkomus? Jos autoilijoilta (ja päättäjiltä, jotka hyvin usein ovat autoilijoita) kysytään, niin "lievä" ylinopeus, turvavyön käyttämättä jättäminen, kännykän käyttö ajon aikana ja suojatien väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen eivät taida olla yhtään vakavia! (Jalankulkijan heijastittomuuteen ja polkupyörän valottomuuteen ajokortin ottaminen pois ei ehkä oikein ajaisi asiaansa - vaikka toki autoilijatkin syyllistyvät näihin.)

Vain huomattava ylinopeus ehkä nähtäisiin vakavana rikkomuksena, eli kyseisessä ratsiassa ajokortti olisi lähtenyt vain 90 autoilijalta koko maassa. Näillehän tuli muutenkin ajokieltoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vakavat rikkomukset kuriin!
Pyöräilijöitä bongaavien erityisryhmät pisteen palstalla vakavia liikennerikoksia ovat mm. pyöräily ajoradalla. Pyöräily jalkakäytävällä. Pyöräily. Erityisen vakava rikos on kun pyöräilijä ei anna tietä kolmion takaa tulevalle autoilijalle.

Sen sijaan heidän mukaansa vakavaa ei ole mikään, mitä autoilija tekee koska autoilu on turvallista. Eli ajoradalla pyöräily on vaarallista sen pyöräilyn takia, ei siksi että autoilijat kiilaavat ja ohittavat opetustarkotuksessa liian läheltä. Samaten suojatiellä jalankulkija sen vaaran aiheuttaa varomattomuudellaan, ei se ylinopeutta suojatielle ajava autoilija.

Tästä todistaa mm. se, että pyöräilijöiden pitää aina hidastaa kun ajavat risteykseen väistämisvelvollisuuksista riippumatta, autoilijan ei koskaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Vakavat rikkomukset kuriin!
Nämä paikat ovat juuri niitä, missä nopeusvalvonnalla on oikeasti turvallisuutta lisäävää vaikutusta. Ei missään moottoriteillä tai hyvillä valtateillä, missä kyllä jatkuvasti sitä rahastukseen perustuvaa valvontaa näkee paljon, millä ei juurikaan ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
Ja kuten aikaisemminkin sanoin, ei sitä kortilla ajeta, eli moni sellainen, joka pelkää sakkoja tai kortin menettämistä ajattelee, että kun ei ole korttia, niin sitten ei ajeta. Ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin sen sanoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kommentti
Virmuntien varsi
Virmuntien suora Vanhalta Hämeentieltä alkaen on koko matkalla täynnä nuorten ja lasten paikkoja. Päiväkoti, liikuntapaikkoja, ala-aste, kuulovammaisten koulu. Ja 30 km/h nopeusrajoitus, jota ei kukaan noudata, lukuun ottamatta skuuttaajia, joiden ajoneuvo ei kulje niin kovaa, edes jalkakäytävällä.

Halutessa helppo paikka valvoa, sopivia puskia on tien varrella runsain mitoin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.