Joukkoliikenne

Robottibusseja haluttaisiin Turkuunkin: Linja voisi kulkea esimerkiksi Kupittaalta Yo-kylään

SILJA VIITALA
Itseohjautuvaa robottibussia testattiin Helsingin Hernesaaren rannassa vuonna 2016.
Itseohjautuvaa robottibussia testattiin Helsingin Hernesaaren rannassa vuonna 2016.

Turun ja Espoon kaupungit selvittivät yhteistyössä, miten ja milloin automaattinen joukkoliikenne eli robottibussiliikenne voisi toimia osana joukkoliikennejärjestelmää. Selvitys tehtiin osana 6aika: ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
KodakTri-X
Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
Eivät ole superbussit ehtineet kauan maatua haudoissaan kun jo isketään robottibussia pöytään. Saahan sitä fantasioida mutta näiden scifibussiviritelmien pilotoinnin voisi suosiolla jättää muille kaupungeille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
Kun usein todetaan, että turkulaiset vastustavat kaikkea, niin merkittäköön aikakirjoihin, että minä - montaa hanketta pitkin hampain vastustanut - olen erittäin kiinnostunut robottiautojen mahdollisuuksista. Jos ne toimivat ja yleistyvät, ne todella voivat tulla merkitsemään suoranaista liikenteen vallankumousta. Ongelmiakin ilmennee, mutta monta hyvääkin on luvassa.

Tosin en kannata robottiautojen lanseeraamista hinnalla millä hyvänsä, niin kuin Turulla usein on tapana heittäytyä kustannuksista välittämättä joihinkin uusiin ideoihin.

Mutta siis, erittäin mielenkiintoinen asia ja toivoa herättävä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
Hieman veli Anguksen (Angusin?) kommenttiin viitaten muistelisin, että kirjailija Jomppa Ojaharju aikoinaan kertoi hyväksyneensä jonkin asian (en muista mikä silloin oli kyseessä) "pitkin tekohampain".

Tämä siis vain stilistisenä muistumana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
Ei kai noissa mitään kovin isoa ongelmaa ole. Nykytekniikalla pienillä muutoksilla onnistunee jo. Laitetaan maahan niille oma reitti mitä pitkin ne kulkee, ja varataan se pelkästään tähän käyttöön niin ei juutu ruuhkaan ja on helpompi tekoälyn ajaa. Esim. jonkunlaiset rautapalkit maahan joita pitkin kulkisivat. Sitten nykyakkujen huonon keston voi kiertää laittamalla reitin päälle sähköjohdot joista sitten otetaan liikkumiseen tarvittava energia. Nyt vain kun joku lähtisi tälläistä ajamaan niin Turku olisi kehityksen kärjessä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
"Jos robottiautot toimivat ja yleistyvät, ne todella voivat tulla merkitsemään suoranaista liikenteen vallankumousta"
- yksi asia on, toimivatko autot, mutta kokonaan toinen asia on, toimivatko matkustajat. Kymmenen hengen auto on kuitenkin aika intiimi ympäristö. Miltä mahtaisi tuntua yksin kulkevasta naismatkustajasta nousta iltamyöhällä robottiautoon, jonka kyydissä on lössi nuoria miehiä? Jätetään skenaarion spesifimpi kuvaus tälle tasolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
Niin, niistä ongelmista polttavin lienee vastuukysymys. Jos tapahtuu onnettomuus, kenen on vastuu? Robottiauton valmistajan, robottihenkilöauton kyseessä ollen kuljettajan (vai pitäisikö puhua esim. "kapteenista"), reitin suunnittelijan ja ohjelmoijan, joukkoliikenteen kyseessä ollen kunnan ja jos kunnan, niin kenen siellä, ehkä jopa matkustajan joissain tapauksissa (esim. sabotaasi)?

S.F. ottaa esiin turvallisuuskysymyksen, mutta enpä tiedä, onko iltamyöhällä tai yöllä bussilla kulkeminen merkittävästi turvallisempaa yksinäiselle naiselle nykyäänkään. Ehkäpä yksinäinen nainen ei nousisi bussin kyytiin, jos sisällä olisi nuorten miesten lössi. Tosin ainahan lössi voisi kaapata naisen mukaansa tai nousta bussista väkivaltaa tekemään. Mutta väkivallan teko onnistuu kyllä ilman robottibussiakin.

Eräs ongelma on mahdollinen vika, esim. tekninen vika, joka pysäyttää bussin, jopa tulipalo jne. Mahdollisesti robottibussiin voisi asentaa jonkinlaisia hälytyspainikkeita, mutta silloin on aina mahdollisuus, että niitä painellaan pilan päiten. Tulipalon sattuessa olisi kyllä tarpeen joku vastuuhenkilö, joka ottaisi tilanteen haltuunsa.

Riippuen tekniikasta olisi ehkä mahdollista kaapata robottibussi. Kauko-ohjattavat laitteet usein voi.

Nämä nyt ensimmäiseksi tulevat mieleen, ja varmasti muitakin kysymyksiä on. Puhumattakaan teknisistä ratkaisuista, joihin en edes pysty ottamaan kantaa. Täysin teknisesti ongelmitta toimiva robottibussilinja tuskin on käsillä vielä ihan tänä päivänä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
S.F:n huoli on aiheellinen. Siksi busseja pitää valvoa kameroiden avulla valvomosta. Sieltä voidaan tarvittaessa joko avata tai sulkea ovet. Tällä hetkellä bussikuski ei välttämättä huomaa kaikkea autossa tapahtuvaa. Tarpeeksi monen kameran avulla voidaan bussia tarkkailla monipuolisesti ja hälyttää tarvittaessa esim. poliisin paikalle ja kuulustelemaan sisään teljetyt. Nykyään kamerat ovat niin halpoja, että pienessäkin bussissa niitä voi useita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Eespäin funikulaarin viitoittamalla tiellä
Maahan laitetut rautapalkit kuulostavatkin modernilta tekniikalta 2000-luvulla, ilmasta jo rautalangat poistettiinkin. Nuoret varmaan jaksavat kulkea omin avuin Kupittaan ja yo-kylän väliä. Jos vaikka Lehmusvalkaman ja Kupittaa citymarketin välille, niin vastaisi palveluauton reittiä huonojalkaisille. cittari varmaan mieluusti osallistuisi kustannuksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nettoveronmaksaja
Pakkohan nyt robodösät on saada!
Ostetaan tekniikka vaikkapa Italiasta Leitnerilta. Niillä lienee jo vikapäivystyksen pysyvä konttorikin perustettu entiseen Kakolan vartiotorniin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Liian aikaista
Turussa voitaisiin ottaa robottibussit käyttöön, kunhan ne ensin kehitetään valmiiksi ja toimiviksi jossain muualla. Siihen asti voidaan työllistää kansalaisia bussien kuljettajina.
Varmaan tulee yhteiskunnalle halvemmaksi ihminen ratin takana kuin pubissa sossun tuilla. Robottibussi alkaa olla kannattava siinä vaiheessa, kun kortistossa ei ole ainuttakaan bussikortin omaavaa tai bussinkuljettajaksi koulutuskelpoista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Liian aikaista
Kuten jo aiemmin totesin, liikaa kiirettä ei kannata pitää, ja täysin toimiva robottibussi ei ole vielä tämän päivän asia.

Mutta ikävä kyllä ihminen taitaa tulla halvemmaksi sossun luukulla kuin bussinkuljettejana - ainakin tässä hetkessä, ja sen pidemmällehän ei päättäjien ajatus useinkaan kanna. Esim. peruspäiväraha on murto-osa bussinkuljettajan koko palkkauskulusta.

En usko, että bussikuskit jäävät vallan tarpeettomaksi, eli että kaikki mahdolliset linjat voisi ajaa robottibussilla, vielä pitkään aikaan. Työllisyyskysymys on kyllä ikävä, kukaan ei tietenkään halua lisää työttömiä. Työelämä kuitenkin joka tapauksessa aina muuttuu, ja jo sadat tuhannet suomalaisetkin ovat menettäneet työnsä koneille. Tätä kehitystä tuskin pystyy jarruttamaan tai pysäyttämään, saati kääntämään takaisin päin. Olennaista olisi saada jaettua lisääntyvän tehokkuuden ja tuotannon siunaukset tasaisemmin yhteiskuntaan kuin nyt tapahtuu, mutta se onkin jo eri keskustelun aihe.

Itse olen kiinnostunut robottibussien mahdollisuuksista, koska ne nähdäkseni saattaisivat olla ratkaisu joukkoliikenteen lisäämiseen. Ikävä kyllä juuri kuljettajien palkat tekevät joukkoliikenteestä aika kallista, minkä vuoksi pihdataan linjoja ja vuorovälejä. Kuljettajan palkan jääminen pois kustannuksista antaisi pelivaraa joukkoliikenteeseen, esim. lisälinjoihin ja -vuoroihin, kenties jopa jonkinlaiseen tilausjoukkoliikenteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Liian aikaista
Angus: "Esim. peruspäiväraha on murto-osa bussinkuljettajan koko palkkauskulusta."
Näin varmaan on. Peruspäivärahalla olija saa lisäksi asumistuet ja harkinnanvaraiset sos. etuudet. Lisäksi se pubissa istuminen aiheuttaa melkoiset menot terveydenhoidon puolella ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi kuljettaja maksaa veronsa.
Kun kaikki laskee yhteen, lienee se bussinkuljettaja sittenkin tulevan yhteiskunnalle edullisemmaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Liian aikaista
Mietiskelijä, sanoinkin, että "ainakin tässä hetkessä, ja sen pidemmällehän ei päättäjien ajatus useinkaan kanna". Itse pidän ihmisen työllistämistä yleensä kannattavampana (riippuu vähän palkasta ja työn tarpeellisuudesta) pidemmällä aikavälillä kuin sosiaalitukien makselua - mm. noista terveydellisistä syistä.

On myös muistettava, että pääosin sosiaaliturvan maksaa valtio, bussinkuljettajan palkan suureksi osaksi kunta (mahd. bussiyrityksen kautta). Kunta voi katsoa tulevan halvemmaksi antaa valtion maksaa sosiaalituet kuin työllistää ja maksaa palkkaa. Vaikka verot pääosin palautuvatkin kuntaan, jää nettomaksettavaa silti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ladolcevita
Miksi?
Koska ei haluta että kellään on töitä! kun on töitä on niitä veronmaksajia
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää