Liikennevalvonta

Poliisi valvoo huomenna tehostetusti suojateiden turvallisuutta: "Giljotiinitilanteesta" voi lähteä korttikin kuivumaan

Tatu Lertola
Valvonnan tarkoituksena on parantaa suojattomien tienkäyttäjien eli jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja kevyen sähköajoneuvojen kuljettajien turvallisuutta.
Valvonnan tarkoituksena on parantaa suojattomien tienkäyttäjien eli jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja kevyen sähköajoneuvojen kuljettajien turvallisuutta.

Poliisilla on huomenna tiistaina valtakunnallinen teemapäivä, jonka aikana valvotaan tehostetusti suojateiden turvallisuutta ja suojatiesääntöjen noudattamista. Valvontaa suunnataan pääasiassa ajoneuv...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (21)

Vanhimmat ensin
Vastaa
EpäHumanisti
Valvotaan mitä?
Eikös viimeksi kun poliisi valvoi tätä niin lähinnä valvottu muita kuin autoilijoita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Valvotaan mitä?
Ja kuinkas sitten kävikään...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
lipsanen
Sähköpotkulauta ei ole jalankulkija
Toivottavasti poliisi puhuttelee myös niitä autoilijoita, jotka pysähtyvät ja antavat virheellisesti etuoikeuden polkupyörille ja sähköpotkulaudoille suojatiellä. Tämäkään ei tunnu olevan selvää autoilijoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Sähköpotkulauta ei ole jalankulkija
Totta, ei ole selvää autoilijoille. Tai ainakin käyttäytymisen perusteella monelle autoilijalle tuntuu olevan epäselvää että kun tulee parkkipaikalta/tontilta pitää väistää pyöriä, tai kun tulee kolmio takaa, tai kun kääntyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Sähköpotkulauta ei ole jalankulkija
Aika paha siinä oikein mitään on tehdä muuta kuin antaa tietä, jos pyöräilijä itsevarmasti ajaa suojatielle eteen, vakaasti uskoen olevansa etuoikeutettu. Tai sähköpotkulauta. Ei niiden yli oikein voi ajaakaan!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Sähköpotkulauta ei ole jalankulkija
Mikäli on epäselvyyttä väistämissäännöistä niin Liikenneturvan nettisivuilta löytyy "Jalan ja pyöräillen"-opas jossa kuvataan selkeästi tienkäyttäjien väistämissäännöt eri tilanteissa.

Tulkoon vielä tässä yhteydessä mainituksi, että olen itse vuosien mittaan useita kymmeniä kertoja antanut pyöräilijänä virheellisesti etuoikeuden autoilijoille pyörätien jatkeella. Olen tehnyt sen vain ja ainoastaan säästääkseni henkeni ja terveyteni...siis pakon sanelemana...vaikka tieliikennelain mukaan näissä tilanteissa autoilijoiden olisi tieliikennelain mukaan pitänyt väistää minua.

Pitäisikö poliisin siis puhutella myös minua kun olen näin edesvastuuttomasti mennyt liikenteessä toimimaan...?

(Varoitus: kommentti saattaa sisältää sarkasmia)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sähköpotkulauta ei ole jalankulkija
Lipsanen ei näköjään osaa Tieliikennelakia. Mikään laki ei kiellä antamasta suojatiellä tietä sähköpotkulautailijalle. Joten se ei ole siis rikos eikä rikekään. Eikä poliisilla ole siis edes oikeutta virkansa puolesta moittia niitä, jotka tietä antavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Sähköpotkulauta ei ole jalankulkija
Uudesta tieliikennelaista löytyy seuraavanlainen(kin) mielenkiintoinen kohta:

"Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Uutena periaatteena tieliikennelakiin on tuotu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Näinollen...kaikki toiminta joka edistää liikenneturvallisuutta, on tehty tieliikennelainkin mukaan oikein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sähköpotkulauta ei ole jalankulkija
Ennakointi vaatii sen, että toinen osapuoli rikkoo lakia. Autoilijat sen sijaan antavat välillä tietä kauan ennen kuin se pyöräilijä tai skuuttikuski eteen olisi ajanut jolloin kyse ei ole ennakointivelvollisuuden noudattamisesta vaan jostain muusta.

Itsekin huomasin autoillessani ottavan jalan kaasulta kun nelikaistaisella tiellä näin vasemmalta pyöräilijän lähtevän ylittämään tietä. Mutta sitten tein kuten toivon autoilijoiden tekevän vastaavassa tilanteessa kun olen itse pyöräilijä. Eli jatkoin rajoitusnopeudella matkaa. Pyöräilijäkin oli jo hidastanut niin paljon että hänellä ei ollut aikomustakaan ajaa eteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Hyvää kertausta niille jotka eivät liikennesääntöjä vielä jostain syystä osaa
Hyvää kertausta niille jotka eivät liikennesääntöjä vielä jostain syystä osaa (= enimmäkseen pyöräilijät ja jalankulkijat, joilla ei mitään ajokorttia?)

"Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät."

"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

Tämä "tai valmistautuu menemään sille" on ehkäpä se tulkinnanvaraisin. Mikä täyttää valmistautumisen tunnusmerkistöt. No tuostakin selviää hyvin kun kaikki noudattaa ennakointivelvoitettaan.

...eikös tuo ollut aikoinaan jotenkin muodossa "”kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille"?
Tuo on mielestäni selkeämpi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Hyvää kertausta niille jotka eivät liikennesääntöjä vielä jostain syystä osaa
"Hyvää kertausta niille jotka eivät liikennesääntöjä vielä jostain syystä osaa (= enimmäkseen pyöräilijät ja jalankulkijat, joilla ei mitään ajokorttia?)"

Hassu väite kun kuitenkin kaikkien tuntema fakta on että autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisistä kolareista 2/3 on autoilijoiden syytä. Vai haluatko sanoa että autoilijat tahallaan ajavat ihmisten päälle vaikka tuntevat säännöt?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvää kertausta niille jotka eivät liikennesääntöjä vielä jostain syystä osaa
Valmistautuminen on selkeämpi. Eli kun muoto oli "astumassa", autoilija ajo varpaden yli ja kirkkain silmin julisti että kun hän oli lähestymässä suojatietä, jalankulkija oli vielä kaukana ja että hänen ei tarvitse hidastaa ennen kuin jalankulkijan jalka on suojatiellä. Ja sitten onkin jo myöhäistä ja vastuu muka jalankulkijalla.

Nyt valmistautuminen selventää tämän eli jos jalankulkija on lähestymässä suojatietä, pitää autoilijan itsekin valmistautua antamaan esteetön kulku. Eli nyt tuo yllämainittu autoilijan toiminta on erittäin selkeästi määritelty törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Suojatien ylitykseen valmistautuminen kun on tasan sitä, että kävellään kohti suojatietä vaikka vielä ei ollakaan astumassa sille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvää kertausta niille jotka eivät liikennesääntöjä vielä jostain syystä osaa
EpäHumanisti. Luulisin, että suurin osa autoilijoiden törmäyksistä kevyeeseen liikenteeseen johtuu lähinnä tarkkaamattomuudesta, ei niinkään sääntöjen tuntemattomuudesta. Tosin sitäkin esiintynee, samoin suoranaista asennevikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvää kertausta niille jotka eivät liikennesääntöjä vielä jostain syystä osaa
Ei johdu tarkkaamattomuudesta vaan piittaamattomuudesta. Piittaamattomuudesta seuraa sitten se tarkkaamattomuus mutta jos on vain tarkkaamaton niin silloin ei pääse läpi inssistäkään. Piittaamaton sen sijaan pääsee koska pystyy sen verran piittaamaan että inssissä ajelee sääntöjä noudattaen ja muun liikenteen huomioiden. Sen jälkeen sitten ei enää tarvitse koska ajokortti ei pysyvästi pois lähde kuin terveydellisistä syistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ustar
Poliisit hoi!
Sakottakaa niitä tyyppejä, jotka ajavat lujaa sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä!
Jo liikaa läheltä piti tapauksia sattunut kohdalle.
Jalkakäytävillä ei saa hurjastella sähköpotkulaudalla, sano!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää