Veneet

Varsinais-Suomessa uponnut useita pienveneitä rankkasateen vuoksi

Kristiina Winter
Veneiden omistajien kannattaa käydä tarkastamassa veneitään tiiviisti rankkasateiden aikaan.
Veneiden omistajien kannattaa käydä tarkastamassa veneitään tiiviisti rankkasateiden aikaan.

Varsinais-Suomen pelastuslaitos on saanut ilmoituksen viidestä rankkasateen takia uppoavasta pienveneestä torstain ja perjantain aikana. Eilen ilmoitus tehtiin neljästä veneestä, joista kaksi havaittiin Turussa ja yksi Salossa sekä Paraisilla.

Pelastuslaitoksen Ylelle antamien tietojen mukaan veneitä saattaa todellisuudessa olla enemmän. Ilmoitetut tapaukset sattuivat vilkkaammilla paikoilla, joissa ohikulkijat ovat huomanneet veneet. Veneet oli yhtä lukuun ottamatta saatu pumpattua tyhjäksi vedestä.

– Aurajoessa ollut vene oli jo sen verran upoksissa, että sille ei pelastustoimen puolesta voitu tehdä enää mitään, kertoo paloesimies Tarmo Katajamaa pelastuslaitoksen tilannekeskuksesta Ylelle.

Turun Sanomien saaman viimeisimmän tiedon mukaan uppoamisvaarassa on ollut myös viides pienvene. Uppoaminen havaittiin tänään Paraisilla. Vene oli ollut osittain upoksissa, mutta se saatiin pumpattua tyhjäksi. Pelastuslaitoksen tilannekeskukselta kehotetaan omistajia käymään säännöllisesti tarkastamassa veneitään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tarkistus kannattaa etenkin, kun tiedetään, että tiedossa on rankkasaderintama, tilannekeskuksen päivystävä palomestari sanoo.

Jos havaitsee veneensä uppoavan, kannattaa ottaa yhteys pelastuslaitokseen. Pahasti uponneet veneet jäävät kuitenkin omistajan kontolle.

Veneiden uppoaminen vaatii pelastuslaitoksen mukaan lähes aina kunnon rankkasateen, sillä normaalisti veneen pilssipumppu huolehtii veden poistosta.

– Tietenkin jos pumpussa on vika, niin vene lähtee uppoamaan todennäköisemmin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rainer Kryssi
Yli vai alle 6 m?
Veneissä on CE-direktiivin myötä sellainen ero, että alle 6 m pitkän veneen pitää kellua myös kuormitettuna ja vedellä täyttyneenä. Pidempien ei tarvitse. Alle 6 m pitkissä on myös paljon sellaisia, jotka eivät tyhjene itsestään poistoaukkojen kautta. Silloin veneen polttoainejärjestelmä ja mahdolliset sähkölaitteet voivat vaurioitua, vaikka vene ei uppoakaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
CeeJii
Ympäristörikos?
Veneen uppoaminen usein myös tarkoittaa sitä, että öljyä ja polttoainetta joutuu mereen. Venettä ei siis tulisi milloinkaan jättää heitteille ja ilman valvontaa ja jos on syytä epäillä, että öljyä on joutunut mereen huolimattomuuden johdosta tulisi omistajalle (tai veneen hallitsijalle) määrätä mojovat sakot tai jopa pistää vene takavarikkoon ja pakkohuutokaupaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxtarkka
Itsetyhjentyvä vene voi ollakin itsetäyttyvä...!
No sanottakoon nyt tässä kohden etteivät ns. itsetyhjentyvät avoveneet, lähinnä pulpettiveneet, ole mitenkään pomminvarmoja rankkasateita kestämään. Niissä ei ole esiomerkiksi pilssipumppujärjestelmää, vaan veden tyhjennys sadevedestä perustuu kaksoispohjarakenteesta mikä on vedenpintaa korkeammalla ja suoranaisella lappoajatuksella vesi virtaa veneen kyljessä olevasta virtausaukosta mereen. Aukko on ylempänä kuin mitä on meriveden pinta! Mutta mikäli sadetta tulee oikein "kaatamalla" ta veneessä on vaikkapa roskia ( esimerkiksi puun pudonneita lehtiä) voi virtaus- eli tyhjjennysaukko tukkiutua taikka olla riittämätön, niin vene alkaa painumaan syvemmälle ja syvemmälle. Lopulta tämä "lappotilanne" kääntyykin päinvastaiseksi, ja tyhjennysaukosta tuleekin täyttymisaukko. Niin mitä tapahtuu..? Vene uppoaa!
Paras konsti olisi suojapeite isoilla sateilla, tai ainakin tyhjentymisaukon suojaverkko tai muu vastaava.
"Vanha Erkki" ei vienyt venettään laisinkaan veteen, vaan piti sen tarkkaakin tarkemmin venevajassaan, ihan jo siitäkin syystä etteivät linnut tahrisi kalliita pintoja!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.