Liikennesuunnittelu

Hiilineutraali pyöräparatiisi vai katastrofaalinen ruuhkasumppu? – Turun uusi suunnitelma voisi myllätä keskustan täysin

Ari-Matti Ruuska
Pyöräkaistat tunnistaa punaisesta väristä.
Pyöräkaistat tunnistaa punaisesta väristä.

Turku suunnittelee koko keskustan liikenteen mullistamista. Kaupunki julkisti keskiviikkona suunnitelman, jonka kunnianhimoisin versio siirtäisi keskustan liikenteen painopistettä pyöräilyyn ja rajoit...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (119)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ajattelija
Olisko mennyt yksiköt sekaisin?
"Tavoittaakseen YK:n suosittelemat budjetit Turun tulisi osoittaa 20 prosenttia liikennebudjetista aktiivisille kulkumuodoille, kuten pyöräilylle. Helsingissä vastaavat investoinnit ovat 11–30 miljoonaa euroa asukasta kohden. Turussa tavoite vaatisi vuodessa 10–30 miljoonaa euroa per asukas, mikä tarkoittaisi 2–6 miljoonan investointia vuodessa."
Turus 187 000 asukasta eli 10-30 euroa vois olla järkevämpi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Olisko mennyt yksiköt sekaisin?
Kaupungin tämän vuoden budjetti on n. 1,1 miljardia euroa. 10 miljoonaa per asukas olisi 1 870 miljardia. Eikös tuo aika hyvin vastaa kokemuksia Turun rahankäytöstä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Olisko mennyt yksiköt sekaisin?
Silloin kun jyllää ideologia eikä tiede, on miljoonakertaiset suuruusluokkavirheet vielä tietysti ihan ok. Jos asukaskohtainen hinta on muutaman kympin, hanke ei ole itsessään järin kallis veronmaksajille.

Mielenkiintoista on se, että raitiotiehankkeesta ei ole tuotu esille vastaavaa asukaskohtaista kustannusta. Sehän on 1500-3000 €/asukas, riippuen laskelmasta. Aika monta ilmaista bussilippua. Vertailun vuoksi: Suomalaiset ajavat keskimäärin 3600 euron hintaisella autolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Olisko mennyt yksiköt sekaisin?
Nimimerkki Kommentattori: "Silloin kun jyllää ideologia eikä tiede, on miljoonakertaiset suuruusluokkavirheet vielä tietysti ihan ok."

Mielellään Kommentattori vetoaa tieteeseen ja tyrmää ideologisuuden.
Mutta nyt ei ollut kyse kummastakaan. Sekä nimimerkki Ajattelija että minä huomasimme tuon virheen ja sen jälkeen toimitus sitten jo korjasikin uutisen.
Kun sinä Kommentattori 9:23 kirjoitit kommenttisi et tainnut huomata että virhe oli korjattu jo aiemmin, 8:35.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Per asukas?
Jutussa lukee:
"Tavoittaakseen YK:n suosittelemat budjetit Turun tulisi osoittaa 20 prosenttia liikennebudjetista aktiivisille kulkumuodoille, kuten pyöräilylle. Helsingissä vastaavat investoinnit ovat 11–30 miljoonaa euroa asukasta kohden. Turussa tavoite vaatisi vuodessa 10–30 miljoonaa euroa per asukas, mikä tarkoittaisi 2–6 miljoonan investointia vuodessa."

Jos Turussa on n. 180 000 asukasta ja pitäisi laittaa 10-30 miljoonaa per nuppi niin sehän maksaisi maltaita, miljardeja ehkä biljardeja.
Tai sitten jutussa on suuruusluokkavirhe.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Juha
Ihan hyvä
Puistokadun nykytilanne on ihan hyvä! Kaikki on huomioitu. Autoilun ruuhkauttaminen ei lisää muiden kulkijoiden turvallisuutta tai viihtyvyyttä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ihan hyvä
Miksei? Liikennevaloja noudattamalla muiden turvallisuus ei heikkene alueilla, joilla autoilu lisääntyy. Alueilla, joilta autoilu poistuu, vaara jäädä auton alle pienenee lähes nollaan, kun taas melun ja pölyn poistuminen niiltä alueilta lisää viihtyisyyttä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ihan hyvä
Tämä pitää paikkansa. Ruuhkassa autot käyvät tyhjäkäynnillä ja päästävät pakokaasua liikuttamatta autoa yhtään eteenpäin. Ruuhkassa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on vaikeampi tulla havaituksi. Ei järkevää lisätä ruuhkia, mikä myös maksaa välillisesti.

Paras olisi tarjota läpikulkuliikenteelle muita helpompia vaihtoehtoja kulkea. Esimerkiksi keskustan ohittavat reitit sataman kautta Hirvensaloon vähentäisivät turhaa ruuhkaa. Alikulkutunnelit olisi myös varsin hyviä, tosin kalliinpuoleisia ratkaisuja. Niitäkin silti on tehty esim. Tampereelle. Mikään ei ole niin tyhmää kun seisottaa autoja liikennevaloissa. Siitä ei kukaan hyödy tietääkseni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ihan hyvä
Liikennevaloissa seisottaminen johtuu yksinomaan puutteellisesta valojen ohjelmoinnista. Turussa ei ole kunnollista liikennevalojen mukautuvaa ohjausjärjestelmää. Ruuhkat ovat tavallaan tarkoituksella tehtyjä, kun on jätetty käyttämättä saatavilla olevia liikenteenohjausjärjestelmiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Ihan hyvä
Tarkoitus on ruuhkauttaa Koulukadun ja Puistokadun autoliikenne vasta kun ollaan siirrytty sähköautoihin, jolloin ruuhkien pahentuminen ei enää heikennä ilman laatua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Kannatettava ajatus
"Turun uusi suunnitelma voisi myllätä keskustan täysin"
- parempi, että tilaa raivataan pyöräliikenteelle kuin kalliille ja turhalle raitsikalle. Samalla pitää huolehtia siitä, että sähköpotkulaudat ja fillarit saadaan pois jalkakäytäviltä. Tällä hetkellä kaksipyöräiset ovat vallanneet keskustan jalkakäytävät ja tilanne on kaoottinen, vaarallinen ja kaiken lisäksi laiton.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kannatettava ajatus
Kannattaisi katsoa suunnitelma. Kaikki suunnitelmat edellyttävät että raitiotie rakennetaan koska pyöräilyn pääväyliä on suunniteltu pitkälti raitiotien varrelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TSreader
Vast: Kannatettava ajatus
Aivan - tämä sähköpotkulautojen, pyöräilijöiden ja kävelijöiden sekamelska on Turun keskustan tulevaisuus. Mikään tila ei riitä niille, jotka eivät noudata liikennesääntöjä eivätkä piittaa muista kulkijoista kuin itsestään.
Tällä suunnitelmalla tuonne ei mahdu enää bussitkaan - joten quo vadis Turku? Maalaiskyläksikö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kannatettava ajatus
Niin tämä hanke on 50 miljoonaa, vs. raitiovaunun 500 miljoonaa. Kymmenkertainen ero on huomattava.

Olisi varmasti aika miettiä liikenteen ratkaisuja yleisesti uudelleen sen sijaan että tungetaan vielä sinne sekaan raitiovaunu sotkemaan liikkumista entisestään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Kannatettava ajatus
Jalkakäytävillä ajelu on yksinomaan Poliisin syytä. Se sallii sen puuttumatta mitenkään asiaan, ohjeistus on varmaan partioille tullut ihan valtakunnallisesti ylemmältä taholta. Muuten ei moista voi ymmärtää tapahtuvaksi ympäri Suomen.
Tosin poliisi on menettänyt omasta syystään miltei täysin auktoriteettinsa. Poliisille soitetaan yleisesti suuta, juuri nuorisojoukko heitteli poliisia pulloilla. Jos vaikka poliisi käskisi pyöräilijän pois jalkakäytävältä, ilmeisesti hänelle näytettäisiin kieltä.
Seurauksena on myös se, että moni skuuttailija todellakin kuvittelee jalkakäytävällä ajon sallituksi.
Jos partioauton apukuski kerrankin vaivautuisi ottamaan kuulutuslaitteen mikrofonin käteensä ja käskisi jalkakäytäväskuuttailijan poistumaan jalkakäytävältä , voisi luulo muuttua tiedoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Kannatettava ajatus
"Kaikki suunnitelmat edellyttävät että raitiotie rakennetaan"
- punakynä on keksitty ja sillä saadaan suunnitelmaa helposti muutettua. Kaikki eivät kaduille mahdu, joten raitsikka tulee olemaan se, joka pyyhitään pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kannatettava ajatus
Tarkoitus on vähentää autoilua ja raitiotie tekee sen tehokkaasti.

Eli kannattaisi herätä jo uneksimasta että yksityisautoilu tulisi olemaan jatkossakin se tapa jolla suomalainen liikkuu. Polttomoottoriautojen muunto sähköautoiksi on vasta alkua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Kannatettava ajatus
Miksikähän kiinalaiset eivät tajua siirtyä takaisin polkupyöriin, jos se niin autuaaksi tekevä liikennemuoto on. Heillähän on hyvä kokemus tästä liikennöinnistä? Kun pyöräily vielä muutama kymmenen vuotta sitten oli siellä kuuminta hottia, ei tarvittu edes pyöräkaistoja tai pyöräteitä. Siellä ajelivat tyytyväisinä autojen seassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Kannatettava ajatus
@S.F. ja @Kommentattori, käykäähän katsomassa Tampereen uutta raitiotietä. Kokeilkaa myös. Kehtaattekohan sen jälkeen vielä ehdottaa punakynää Turun ratikalle..?

Kasvava kaupunkiseutu joutuu aina investoimaan liikenneinfraan. Tulevaisuuden Turku tarvitsee sujuvammat pyöräilyn olosuhteet ja selvän, tehokkaan joukkoliikenteen varaan nojaavan kasvukäytävän. Tampereella, toteuttamalla raitiotie, saatiin nämä kaikki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
piiuli
Vast: Kannatettava ajatus
Meillä on keskustassa tasan ne samat kadut, jotka meillä oli vuonna 1972 kun viimeinen raitsikka lahdattiin sen vuoksi, että se esti liikenteen kehittämisen ja kolisi ja vinkui pakkasella, Nykyiset raitsikat ovat huomattavasti kookkaampia kuin silloiset, joten miten ne nyt yhtäkkiä mahtuvat sinne suurempina, kolina on toki vähäisempää ja talvetkin ehkä leudompia, mutta.... Silloisilla kaupunginisillä ei ollut selkeää tulevaisuuden visiota, lieneekö nykyisilläkään, raitsikka kun on varsin jähmeä kulkuneuvo. Bussilinjoja voidaan muuttaa tarpeen ja kaupungin muuttumisen mukaan jouhevasti , mutta raitsikkareittejä ei. Ettei vain tulisi taas logomon siltaa joka maksaa moninkertaisesti se mitä piti eikä johda mistään minnekään. Jos se olisi tehty järkevästi se olisi päättynyt Louhen eteen. Mutta eihän nyt Turussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kannatettava ajatus
Kiinalaisille auto on samanlainen jatke ja statussymboli kuin Suomessa autopuolueille. Siksi he eivät siirry polkupyöriin vaikka sillä pääsisi paljon nopeammin perille. Toinen on se, että koska muutkaan eivät niin autoissa ilmansuodattimet toimivat ja matkan hengitysilma on yhtä puhdasta kuin aikaisemmin pyöräillessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Kannatettava ajatus
@TSReader
"Mikään tila ei riitä niille, jotka eivät noudata liikennesääntöjä eivätkä piittaa muista kulkijoista kuin itsestään."

Tämä on aivan totta, autoilijat pitäisi laittaa kuriin.

@Mietiskelijä
"Jalkakäytävillä ajelu on yksinomaan Poliisin syytä. Se sallii sen puuttumatta mitenkään asiaan, ohjeistus on varmaan partioille tullut ihan valtakunnallisesti ylemmältä taholta. Muuten ei moista voi ymmärtää tapahtuvaksi ympäri Suomen."

Ja varmaan tämä mietiskelijän arvaus lienee syy miksi autoilijoita ei saada kuriin. Surullisia esimerkkejä tästä tulee aina välillä, kuten se muutama vuosi sitten satakunnantiellä sattunu päälleajo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää