Muuttoliike

Turku kärsi raskaat muuttotappiot Kaarinalle ja Raisiolle – "Voisin pitää sitä aika hälyttävänä merkkinä"

Timo Jakonen
Turun muuttotappio on hyödyttänyt lähikunnista etenkin Kaarinaa. Paikkakuntaa vaihdetaan yleensä halvempien tonttien ja asuntojen takia, mutta myös siksi, että omaa tilaa ja väljyyttä arvostetaan entistä enemmän.
Turun muuttotappio on hyödyttänyt lähikunnista etenkin Kaarinaa. Paikkakuntaa vaihdetaan yleensä halvempien tonttien ja asuntojen takia, mutta myös siksi, että omaa tilaa ja väljyyttä arvostetaan entistä enemmän.

Turku vuotaa asukkaita lähikuntiin kiihtyvällä vauhdilla. Kaarina ja Raisio ovat onnistuneet houkuttelemaan huomattavan määrän turkulaisia uudisasukkaita viimeisen kahden vuoden aikana. Myös muut lähi...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (62)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rainer Kryssi
Ei houkuttelua tarvita
Toimittajalta omituinen tulkinta. Ei Kaarinan tai Raision tarvitse ketään houkutella Turusta. Kyllä Turun poliitikot ja virkamiehet tekevät työntöä ihan itse. Kukaan ei esimerkiksi halua rakentaa omakotitaloa Turkuun kuultuaan ystäviltään kauhutarinoita Turun rakennusvalvonnasta. Minä kuulin niitä työkavereilta jo yli 10 vuotta sitten, kaikki Turkuun rakentaneet sanoivat että ei toista taloa Turkuun, ei ikinä.
Toinen puolihan on tilavien ja järkevähintaisten asuntojen puute, korona on saanut ihmiset ajattelemaan asumista eri tavalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tjl57
Vast: Ei houkuttelua tarvita
Turulla on yksi etu puolellaan suhteessa Kaarinaan ja Raisioon nimittäin se ei ole Carunan toimialuetta, jolloin omakotitalojen sähkönsiirtomaksut ovat alle puolet Carunan maksuista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nummenpakalta
Vast: Ei houkuttelua tarvita
Rakennusvalvonta on kyllä surkea mutta yleisesti Turussa on halpa asua omakotitalossa, kun se on jo hankittu: https://www.omakotiliitto.fi/vaikuttaminen/valtakunnallinen_vaikuttaminen/tutkimukset/kunnalliset_maksut/kunnalliset_maksut_2021

Naapurikunnissa selvästi kalliimpaa, käykää itse lukemassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei houkuttelua tarvita
Kommentaattori, missä nämä käyrät ovat nähtävillä? Ja miten on osoitettu korrelaatio juuri näiden asioiden välillä, sulkien pois muut vaikuttavat tekijät?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Opossumi
Vast: Ei houkuttelua tarvita
Kommentaattori vetelee hatusta tulkintoja omaa ideologiaansa (ennakkoluuloja) pönkittämään
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Ei houkuttelua tarvita
Turkuhan "kerjää" tontteja sekä Kaarinalta, että Raisiolta voidakseen alentaa asukaslukuaan vuokra-asuntoja rakentamalla ko. kaupunkeihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Ei houkuttelua tarvita
Turun ainoa vetovoimatekijä on ettei ole mitään vetovoimatekijää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hullujussi
Miksiköhän...
-Turku rakensi funikulaarin, eikä toimi
-Rakennetaan logomon siltaa, vieläkin ja kuinka paljon meni budjetin yli.
-nyt väkisin ollaan ratikkaa tuomassa, joka maksaa todellisuudessa 1 miljardin.
Onko ihme, että ihmiset muuttaa pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Miksiköhän...
Turkulaisten enemmistö vastustaa raitiovaunun rakentamista verovaroin nykyisellä hinnalla. Jos kansan mielipidettä eivät päättäjät kuuntele, mikään ei ole viisaampaa kuin muuttaa pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ma1675
Vast: Miksiköhän...
Ja graffitiseinän Kupittaalle velodromin viereen.. Vaneriseinäänkin saatiin upotettua 40.000€...
Onnea vaan turkulaisille...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Miksiköhän...
Turkulaisten enemmistö kannattaa ratikkaa. Pieni mutta sitäkin äänekkäämpi vähemmistö vastustaa koska suunnitelmissa ei ole ratikkaa heidän naapurustoonsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Miksiköhän...
Turku on aina ollut täynnä järjettömiä hankkeita, joiden kulut ovat ylittyneet useilla miljoonilla.

Turku on pyrkinyt jatkuvasti saamaan rakennuslupia naapurikunnista, ja näihin valmistuviin taloihin on tarkoitus sijoittaa päihdeongelmaisia ja sosiaalituilla eläviä maahanmuuttajia, jotta turku saisi jaettua näistä ryhmistä aiheutuvista, kohtuuttoman suurista kuluista, suurimman osan naapurikunnille.

Ja toivottavasti se ratikkahanke ei tule koskaan vireille, sillä vaikka turku sitä havitteleekin, niin siitäkin hankkeesta on tarkoitus saada osa naapurikuntiin, jotta naapurikunnat maksaisivat osan tästäkin hömppähankkeesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Miksiköhän...
Oman tuttavapiirini ja julkisen keskustelun perusteella on ilmeistä, että turkulaisten enemmistö vastustaa ratikkaa. Tai ainakaan enemmistö ei kannata sitä.

Asia voitaisiin selvittää kyselyin ja gallupein, avaamalla keskustelu kaupungin sivuille tms., mutta näin ei tehdä. Miksihän? Luulisi näin ison asian ollessa kyseessä, että päättäjiä hieman kiinnostaisivat kaupunkilaistenkin näkemykset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Miksiköhän...
On kaksi eri asiaa olla kannattamatta, joka kääntyy myös muotoon olla vastustamatta kuin väittää että kaikki jotka eivät kannata, vastustavat. Ja tähänhän tuo väite perustuu että muka enemmistö vastustaisi. Oikeasti reilusti alle puolet vastustaa. Suurin ryhmä oli ryhmä, joka ei ilmaissut kantaansa.

Toisaalta investoinneissa ei pidä kansalta kysyä vaan päättää asia siltä pohjalta, mikä on taloudellisesti kannattavaa. Eli halutaanko Turkuun lisää investointeja ja arvokkaampaa tonttimaata vaiko ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Miksiköhän...
"Turkulaisten enemmistö kannattaa ratikkaa. Pieni mutta sitäkin äänekkäämpi vähemmistö vastustaa koska suunnitelmissa ei ole ratikkaa heidän naapurustoonsa."

Pyöräilijän perinteistä löysää läppää, jolle ei ole mitään perusteita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Miksiköhän...
On tasan yhtä perusteltua todeta että enemmistö kannattaa ratikkaa kuin että enemmistö vastustaa. Nimim. kommentin löysä tavara olikin siis taas kerran hänen omissa jutuissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
SirT
Vast: Miksiköhän...
Pyöräilijän mukaan "turkulaisten enemmistö kannattaa ratikkaa". Käsittääkseni päinvastoin on joku mielipidetiedustelu osoittanut. Itse äänestin Vihreitä mutta en kannata ratikkaa sen enempää kuin kannatin toriparkkia, joka sekin rakennettiin vaikka taatusti turkulaisten enemmistö vastusti. Kansanäänestystä asiassa ei uskallettu järjestää. Ratikasta pitäisi. Ympäristöystävällisyys hoituu helpommin ja edullisemmin ilman ratikkaa, joka jatkaisi vuosilla keskustan liikennekaaosta ja kuihduttaisi lopullisesti pikkuliikkeet keskustasta. Mutta: muitakin syitä varmasti löytyy muuttoon kuin talousasiat Turussa. Pienemmissä kaupungeissa väljempää ja myös turvallisempaa lapsille. Turussa myös ns. täydennysrakennetaan liian ahtaasti ja ahneesti, pienet tontit ja virkistysalueet otetaan rakennettaviksi, mikä huonontaa asukkaiden viihtyvyyttä. Turun pitäisi kaavoittaa väljemmin ja uusiin kerrostaloihin tulisi jättää piha-alaa ja istutuksille tilaa viihtyvyyden vuoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nettoveronmaksaja
Annetaan Turulle vielä mahdollisuus.
Itse olen antanut Turulle vielä mahdollisuuden. Se tarkoittaa kolmea asiaa. Velkaantuminen laitetaan katki heti leikkauksilla, äärimmäisen kallista ja hölmöä raitiovaunuhanketta ei tule ja veroäyri pysyy nykyisellään. Nämä kolme asiaa kun täyttyvät, niin Turku saa jatkossakin pitää iloisen nettoveronmaksajan. Muussa tapauksessa Naantalin tai Kaarinan laituritontit saavat uuden asukin ja palveluiden maksajan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Annetaan Turulle vielä mahdollisuus.
No katsotaan:
1) velkaantuminen katki - - - ok, katki on!
2) raitiovaunuhanketta ei tule - - - ok, no ei sit, jos sie et taho!
3) veroäyri pysyy nykyisellään - - - ok, näillä mennään . . . !

"Naantalin tai Kaarinan laituritontit saavat uuden asukin..."

No osta se makuupussi ainakin Turusta, jos sinne laiturille meinaat mennä asumaan. Parempia ovat kuin Naantalissa tai Kaarinassa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Annetaan Turulle vielä mahdollisuus.
Minä olen antanut turulle mahdullisuuksia jo 60-luvulta asti, mutta turku ei vaan lunasta näitä mahdollisuuksia, vaan tuhoaa itseään vuosi toisensa jälkeen yhä enemmän.

Nyt olen asunut jo 20 vuotta muualla, eikä paluumuutto turkuun ole ollut vielä kertaakaan vaihtoehtona.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Annetaan Turulle vielä mahdollisuus.
Ratikasta päätetään vuonna 2025. Tällä hetkellä noin kolmasosa Turun seudun paikallisliikenteestä kulkee sähköllä. En mitenkään jaksa uskoa että neljän vuoden päästä tulisi päätös ratikan hankkimisesta koska sillon jo suurin osa paikallisliikenteen linja-autoista kulkevat sähköllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Annetaan Turulle vielä mahdollisuus.
Palmu: Turku kiittää!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Annetaan Turulle vielä mahdollisuus.
Sähköbussit eivät millään tasolla lisää julkisen liikenteen houkuttelevuutta. Kun itse menen turistina tai työmatkalla jonnekin niin käytän ensisijaisesti ratikkaa ja toissijaisesti taksia jos ratikkaa ei ole. Bussi? Kaupunkien välillä korkeintaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jope
Rakentaminen
Turusta on todella vaikea saada tontteja, jos haluaa rakentaa. Tontit myös maksavat huomattavasti enemmän kuin lähikunnissa. Kun lopulta saa Turusta tontin niin rakennuslupaa saa odottaa vuoden. Kokonaisuudessa vaikuttaa myös Turun korkeampi verotus naapurikuntiin verrattuna.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Rakentaminen
Kuinka paljon Turussa onkaan jaettu loistotontteja hyväveliperiaatteella...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nummenpakalta
Vast: Rakentaminen
Raisiossa, Ruskolla, Liedossa ja Kaarinassa on veroprosentti kuitenkin korkeampi kuin Turussa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Rakentaminen
Omakotitalo Turussa on hyvä sijoitus. Lyhyet matkat kaupungin sisällä vähentävät oman auton tarvetta. Perhe tulee usein toimeen yhdellä autolla, koska polkupyörällä pääsee nopeasti päivittäiset matkat. Sähkökatkoksia ei juurikaan ole ja sähkön siirtomaksut ovat edulliset. Nummenpakalta-nimimerkin linkki osoittaa Turun halvaksi verrattuna lähikuntiin. Velanotto ja raitsikka luovat mustia pilviä tulevaisuudelle. Toivottavasti tolkku voittaa älyttömyydet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää