Valmet Automotive

Sähköautot tuovat Uudenkaupungin autotehtaalle 50 työpaikkaa – autoilla voidaan ajaa yli 700 kilometriä yhdellä latauksella

Sopimuksen mukaan Uudessakaupungissa valmistetaan sähköautoja jo ensi vuoden alkupuoliskolla. Kuvassa Valmet Automotiven projektipäällikkö Ville Rantala (vas.), Lightyearin operatiivinen johtaja Hans Heijmans, Lightyearin hankintatoimen johtaja Gerard Berkelmans, Valmet Automotiven myyntijohtaja Matti Räsänen ja Lightyearin varapääjohtaja Wim van Stratum.
Sopimuksen mukaan Uudessakaupungissa valmistetaan sähköautoja jo ensi vuoden alkupuoliskolla. Kuvassa Valmet Automotiven projektipäällikkö Ville Rantala (vas.), Lightyearin operatiivinen johtaja Hans Heijmans, Lightyearin hankintatoimen johtaja Gerard Berkelmans, Valmet Automotiven myyntijohtaja Matti Räsänen ja Lightyearin varapääjohtaja Wim van Stratum.

Uudessakaupungissa aletaan valmistaa ensi vuoden alussa aurinkokennoista virtaa saavia sähköautoja. Autovalmistaja Valmet Automotive solmi esisopimuksen sähköautojen valmistuksesta hollantilaisen Ligh...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Timo Oivo
No oikeasti
Talvipakkasilla toimintamatka puolittuu. Ja latauspisteellä on jonossa sekä Korhoset että Niemelät sinun autoasi ennen. Siellä ollaankin sitten tunti. Mäkelät menossa samaan lomakohteeseen, tankkasivat bensa-autonsa viidessä minuutissa. Hyvää matkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: No oikeasti
Onko Timolla öljy-yhtiön osakkeita vai miksi tunsit tarvetta vähätellä uutista esimerkillä, joka tapahtuu ehkä kerran vuodessa? Vuoden 363 muuna päivänä Virtasten ei sitten tarvitsekaan pysähtyä tankkaamaan kesken matkan, eikä varsinkaan niin kalliilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No oikeasti
Timo Oivo: "Talvipakkasilla toimintamatka puolittuu."
Kumma juttu. Kolmen vuoden aikana en ole mitään tuollaista huomannut omassa autossani.

Timo Oivo: "Ja latauspisteellä on jonossa sekä Korhoset että Niemelät sinun autoasi ennen. Siellä ollaankin sitten tunti."
Useimmat ihmiset viettävät valtaosan vuotta hyvin säännöllistä elämää. Itselleni ei ole koskaan käynyt niin että Korhoset ja Niemelät olisivat edelläni jonossa.
Timo, onko sinulla kotonasi pistorasia, hyväkuntoinen ja 10 ampeerin sulakkeella? Minulla on, useitakin eri paikoissa. Ja kun suon pääosin itselleni kunnon yöunet niin autokin lepää saman ajan. Ja siinä ajassa saa tuplasti sen verran kilometrejä kuin päivässä tarvitsee.

Timo Oivo: "Mäkelät menossa samaan lomakohteeseen, tankkasivat bensa-autonsa viidessä minuutissa. Hyvää matkaa."
Nuo Mäkelät varmaan joutuivat maksamaan sen bensansa. Suomessa on vielä paljon kauppakeskuksia jotka arvostavat hyviä asiakkaita ja tarjoavat sähköä ilmaiseksi. Eivät nuo laturit mitään varsinaisia pikalatureita ole, mutta usein kyllä saa enemmän kilometrejä kuin mitä kauppareissun pituus on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No oikeasti
Toimintamatka talvella riippuu monesta asiasta.Kylmyydestä,kuinka lujaa ajetaan,miten ajetaan,kuinka vanha akusto on,käytetäänkö ilmastoitia,lisälämmittimiä ym.VTT:n mukaan uudessa autossa toimintamatka putoaa noin 30-35%keskimäärin kovilla pakkasilla.Hyprideillä toiminta putoaa olemasttomiin.Matka riippuu siis myös autosta.Saksassa oli testi kuudella uudella sähköautolla tehty plus kuudessa asteessa.Kaikkein parhaiten pärjäsi tesla,joka jäi noin 23%ilmoitetusta matkasta.Muut ei päässeet lähellekään ilmoitettua toimintamatkaa.Ja ilmaista sähköä ei saa edes kauppakeskuksista.Se sähkö nimittäin on hinnoitettu tuoteiden hintoihin jonka me kaikki maksamme.Myös ne maksaa vaikka sähköautoa ei olisikaan.Joten pitää olla menemättä sellaiseen liikkeeseen.Ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: No oikeasti
Muumimamma: "käytetäänkö ilmastoitia..."
Hyvä kysymys. Tänä kesänä kuukausi on jouduttu ajamaan helteessä. Onko sähkö riittänyt ilmastointiin ja viilennykseen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No oikeasti
Paavo Manninen: "Hyvä kysymys. Tänä kesänä kuukausi on jouduttu ajamaan helteessä. Onko sähkö riittänyt ilmastointiin ja viilennykseen?"

No pitänee vastata. Minulla on autossa näyttö joka kertoo montako kilometriä vielä pääsee ennen kuin pitää ladata.
Jos minulla ei ole lämmitystä tai ilmastointia päällä niin siinä voi olla lukemana vaikka 200 km. Kun laitan ilmastoinnin päälle niin lukema putoaa ehkä kymmenisen kilometriä. Hyvin on siis sähkö riittänyt, ei se lämpöpumppu niin hirveästi kuluta.

Mutta mennään sitten mielikuvapelin puolelle. On yritetty luoda mielikuvaa että ongelma koskisi vain sähköautoja. Mutta kyllä se koskee myös bensa-autoja. Jos helteellä haluaa autonsa viilentää niin pitää polttaa bensaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No oikeasti
Ongelma koskee nimenomaan täyssähköautoja.Bensaa saa keskimäärin noin kymmenen kilometrin välein.Mutta pika latauspaikkoja ei ole kuin hyvin harvakseltaan.On kuulemmä käynyt niinkin,ettei lataus ei ole toiminut.Tai vaikkapa kännykkä näyttää,että latauspaikka on vapaa,muttei ollutkaan.Tämä ei ole mielikuvaa,vaan sähköauton omistajien karua kertomaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: No oikeasti
Paljonko nuo aurinkokennot lisäävät kilometrejä, jos ajaa yöllä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No oikeasti
Muumimamma: "Bensaa saa keskimäärin noin kymmenen kilometrin välein."

Niin, on varauduttu todella hyvin bensamoottorin katastrofaalisen huonoon hyötysuhteeseen, pitää olla tiheä jakeluverkko.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rautis
Pitäis ajatella mitä touhuaa
Todennäköisesti diili toisen automerkin kanssa johtaa siihen että Mersu siirtää autojensa valmistuksen pois Uudestakaupungista. Sellaista se on bisnes, mahdollisten kilpailijoiden kanssa häsläämistä saman katon alla ei katsota hyvällä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Pitäis ajatella mitä touhuaa
Rautis: "Todennäköisesti diili toisen automerkin kanssa johtaa siihen että Mersu siirtää autojensa valmistuksen pois Uudestakaupungista. Sellaista se on bisnes, mahdollisten kilpailijoiden kanssa häsläämistä saman katon alla ei katsota hyvällä."

Jaa, mitenkähän tuo on.
Jokin aika sitten oli niin että Helsingin telakalla tehtiin CCL:n alukset ja Turun telakalla RCCL:n alukset.
Nyt Turussa rakennetaan molempien varustamojättien aluksia.

En muuten usko että Mersu kokisi tätä Lightyear One autoa minkäänlaiseksi kilpailijaksi Uudessakaupungissa rakennettaville mersuille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Fisker Karma 2 ?
Taas oikea "kansan auto" joka viedään käsistä kuten aikoinaan Fisker Karmakin.
Keräilyautona on varmaan harvinainen kun itsesyttymisominaisuus on huipputasoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.