Sähköpotkulauta

Sähköpotkulautojen nopeusrajoitukset voimaan Turun keskustassa viikonloppuna – katso kartasta matalampien yönopeuksien alue

Eero Saarikoski
Sähköpotkulautojen rajoitettua nopeutta kokeillaan Turun keskustassa yöaikaan tästä viikonlopusta alkaen.
Sähköpotkulautojen rajoitettua nopeutta kokeillaan Turun keskustassa yöaikaan tästä viikonlopusta alkaen.

Sähköpotkulautayhtiöt Voi, Tier ja Lime laskevat lautojensa maksiminopeutta yöaikaan Turun keskustassa tästä viikonlopusta alkaen.

Kyseessä on alustavasti noin kuukauden kestävä kokeilu, jonka aikana rajoitusalueilla maksiminopeus on 15 km/h. Rajoitetut nopeudet ovat käytössä kello 00–06 välisenä aikana.

Pilotilla yhtiöt haluavat selvittää, voidaanko rajoituksilla vähentää öisten onnettomuuksien määrää.

Tier ja Voi kertoivat nopeuksien laskemisesta viime viikolla. Yhtiöt sopivat yhteisistä rajoitusalueista tämän viikon keskiviikkona.

– Sähköpotkulaudat ovat kätevä, edullinen ja ympäristöystävällinen tapa liikkua kaupungissa, ja niiden suosio on kasvanut voimakkaasti tänä vuonna. Valitettavasti kuitenkin sairaaloista saatujen tietojen mukaan viikonloppuöisin on tapahtunut monia skuuttionnettomuuksia, joihin on liittynyt alkoholi. Vaikka humalassa ajo on käyttöehtojemme vastaista, emme voi sitä täysin estää. Siksi kokeilemme nyt pilottina nopeuksien rajoittamista viikonloppuöisin, Voin operatiivinen johtaja Reetta Alastalo kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pilottialue rajautuu keskustan itä–eteläpuolella Itäiseen Pitkäkatuun ja Korppolaismäkeen sekä keskustan länsi-pohjoispuolella Tukholmankatuun, Ratapihankatuun ja Helsinginkatuun siten, että myös Ylioppilaskylä lukeutuu rajoitettavaan alueeseen.

Voi pilotoi Turussa paraikaa matalan nopeuden alueita myös päiväsaikaan tietyillä jalankulkijoiden suosimilla katuosuuksilla.

– Arvioimme kokeilujakson jälkeen, miten pilotti on toiminut. Toivomme myös, että sairaalat olisivat meihin yhteydessä ja kertoisivat, näkivätkö he kokeilulla vaikutusta, Alastalo kertoo.

Voi on puuttunut humalassa ajamiseen muun muassa lanseeraamalla ennen ajoa tehtävät reaktiotestit.

Alastalo toivoo, että alkoholijuomia nauttineet jättäisivät sähköpotkulaudat parkkiin rajoituksista huolimatta. Hän korostaa, ettei pilotti poista käyttäjien vastuuta huolehtia omasta ajokunnostaan.

– Meillä on öiseen aikaan käyttäjinä paljon esimerkiksi yöllä työskenteleviä, jotka ovat kokeneet sähköpotkulaudat turvalliseksi ja käteväksi tavaksi päästä kotiin. Olemme saaneet palautetta siitä, että jotkut käyttäjät ovat voineet välttää sähköpotkulautojen avulla öisin esiintyvää ahdisteluakin. Siksi pidämme tärkeänä, että sähköpotkulaudat ovat myös jatkossa viikonloppuöinä käytössä.

Tyksin päivystyspalveluiden virkaa tekevä ylilääkäri Juha Peltonen kommentoi aiemmin Turun Sanomille, että hänen mielestään sähköpotkulautojen käyttö tulisi kieltää viikonloppuöisin kokonaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AKurkinen
ei riitä
Hyvä juttu sinänsä, mutta ei poista ongelmaa jalkakäytäviltä, missä nuo laudat ovat aivan missä ja miten sattuu !👎🏻 Onko niille mahdoton löytää parkkipaikat Turussa ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antsu
Vast: ei riitä
90% näiden käyttäjistä on sitä porukkaa joka jättää kaiken siihen mihin vain on helpompi eli roskat, paskat ja potkulaudat yms. muista ihmisistä ja ympäristöstä ei välitetä mitään. Ikävä tätä kirjoittaa mutta tämä on totta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: ei riitä
Moottoriajoneuvojen paikka ei ole jalkakäytävällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Oikeesti
Boikotti
Sähköpotkulautojen valloitettua jalkakäytävät päätin lopettaa keskustan liikkeissä ja ravintoloissa asioinnin, koska kaupungin päättäjät ovat rähmällään yritysten edessä eivätkä ota haittoja ja aiheutuvaa vaaraa tosissaan. Nopeusrajoitukset eivät jalankulkijoille aiheutuvaa vaaraa poista tai edes vähennä. Ja valvova viranomainen ei valvo tai ainakaan puutu rikkeisiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Boikotti
Eipä välttämättä tarvita edes tietoista boikottia. Sähköpotkulaudat lisättynä kaikkeen muuhun kaaokseen - rakennustöihin, pultsareihin, feissareihin ja ties mihin - alkavat tehdä keskustassa käymisestä ylipäätään sen verran epämiellyttävän kokemuksen, ettei juuri nappaa. Liikkeetkin lopettavat ja vaihtuvat tiuhaan.

Päättäjät ilmeisesti olettavat, että jos joskus saataisiin keskustan rakentaminen hieman tyyntymään, niin onhan Turun tori nyt aina ja automaattisesti niin ihmeellinen, että kaikki haluavat siellä käydä. Jopa vielä on houkuttimena toriparkki (?) ja ennen kaikkea uusittu maanpäällinen tori! Mahtaako tulla yllätyksiä, jos keskusta joskus rauhoittuu? Turistit nyt tietenkin sinne eksyvät, ja siellä asuvat, mutta mahtaako paikka olla aivan niin vetovoimainen - em. haittatekijöineen - kuin päättäjät uskovat? Raitiotiehullutusta odotellessa...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Boikotti
@ Angus

" rakennustöihin, pultsareihin, feissareihin ja ties mihin"

No annas olla - - - meikä tässä sai melkeen naamalleen semmosen tyypin, joka sopii hyvin kuvaukseen: raksakypärä ja huomioliivit päällä, juovuksissa tietysti ja muutenkin deekiksellä, ajeli sähkölaitteella ja jakeli (tyrkytti) paperilappuja, joissa puhuttiin Isla Grande de Tierra del Fuegossa tapahtuvasta syrjinnästä (alkuperäisväestölle ei myydä kaljaa kuin lupalapun kanssa - ihan kuin Jenkeissä aikoinaan - Michigan-Minnesota jne. kapakoissa luki että suomalaisille ja intiaaneille ei tarjoilla).

En sitten enää asioi keskustassa minäkään. Onneksi luottovaatturillani on filiaali keskustan ulkopuolella, saan pukuni teetettyä siellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Boikotti
En aina taida pitää Aimäävain kommentteja aivan niin nasevina kuin hän itse, mutta tämä oli kyllä aika hauska! Oikein pani hihityttämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Nopeutta voisi laskea muutenkin
Joen rannassa ja varmaan muuallakin ajetaan ihmisten joukossa ihan liian lujaa. 15km/h on liikaa jos saa polkupyörän tai muun selkäänsä. Kaksi tai nelijalkaiset kulkijat voivat liikkua miten sattuu, fiksu ei kulje sellaisessa joukossa kovaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koo_Mikko
Vast: Nopeutta voisi laskea muutenkin
Ei tarvitse nopeutta laskea vaan nämä laudat ja pyörät kuuluisivat omalle kaistalleen. Nyt kun parkkipaikkoja vähennetään toriparkin johdosta niin katujen varteen saa hyvin tilaa pyöräkaistoille joilla pystyy ajamaan sitä nopeutta mikä on laudoille sallittu. Samalla saataisiin jokivarsi rauhoitettua siihen tarkoitukseen mikä on sille kaikista paras tarkoitus, eli ihmisten oleskeluun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Koo_Mikko
Milloin...
...Turun kaupunki alkaa rajoittamaan oikeita vaaran välineiden liikkumista, eli autoilijoiden, nopeuksia keskustassa? Näitä kuolemanvälineitä on pyörätiet ja jalkakäytävät täynnä ja ajavat parin tonnin painollaan aivan liian lujaa keskustassa ja asuinalueilla.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.