Rautatieliikenne

Uudenkaupungin radan sähköjännitteet kytketään päälle maanantaina – 25 000 voltin jännite tuo hengenvaaran

Lennart Holmberg
Dieselvetureiden jyskytys jää historiaan, kun jatkossa Turusta Uuteenkaupunkiin voidaan liikennöidä sähköjunia. Radan sähköistys tuo myös uuden vaaraelementin.
Dieselvetureiden jyskytys jää historiaan, kun jatkossa Turusta Uuteenkaupunkiin voidaan liikennöidä sähköjunia. Radan sähköistys tuo myös uuden vaaraelementin.

Turun ja Uudenkaupungin tehtaiden satamaraiteiston välisen junaradan jännitteet kytketään päälle maanantaina 19. heinäkuuta, kertoo Väylävirasto.

Viimeistelytöiden ja testausten jälkeen rata annetaan sähkövetoisen liikenteen käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä. Sähköistyksen myötä rautateitse kulkevien kuljetusten kustannukset pienenevät, kun sähköveturia ei enää tarvitse vaihtaa dieselvetoiseen Turun ratapihalla. Lisäksi vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvä turvallisuus- ja ympäristöriski poistuu.

Hankkeen kustannusarvio on 21 miljoonaa euroa.

Sähköistyksen myötä kuitenkin rautatieympäristöstä tulee asiattomille kulkijoille vaarallinen. Sähköradan 25 000 voltin jännite on aina päällä, myös silloin, kun junaa ei ole näkyvissä.

– Sähköradan johtimien tai niitä kannattavien putkirakenteiden koskettaminen tai lähestyminen on aina hengenvaarallista. Myös rautatiealueella liikkuminen on vaarallista ja sakon uhalla kielletty, lukuun ottamatta matkustajalaitureita ja muita luvallisia kulkuteitä, hankkeen projektipäällikkö Pekka Rautoja muistuttaa Väyläviraston tiedotteessa.

Autoilijoita ja tiellä liikkuvia nosturien kuljettajia pyydetään huomioimaan, että kuorma tai nosturin puomi ei sähköradan tasoristeyksessä ylitä tieliikenneasetuksen sallimaa korkeutta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jannis_H
Turha ongelma
Kun aikoinani olin asepalveluksessa Uudessakaupungissa, kuljimme lomareissut lättähattujunalla Turkuun.
Pienehkön Diesel-moottorin voimin juna kulki kevyesti asemiensa kautta.
Niistä päivistä on suorastaan taannuttu!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.