Uutiset

Turun raiteille, ratapihoille ja satamaan 8,4 miljoonaa euroa EU-tukea

TS/Tatu Lertola
Muun muassa Turun Sataman infrastruktuurin suunnittelu sai EU-rahaa.
Muun muassa Turun Sataman infrastruktuurin suunnittelu sai EU-rahaa.

EU on myöntänyt Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF) yhteensä 10,9 miljoonaa euroa kolmelle liikennehankkeelle Suomessa.

Rahoitusta myönnettiin Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen ja Turun ratapihojen rakentamissuunnitelmiin 6 289 000 euroa. Lisäksi tukea myönnettiin Turun Sataman infrastruktuurin kehittämisen suunnitteluun 2 133 540 euroa sekä pääradan yhteysvälin Tampere–Oulu-kehittämissuunnitteluun 2 500 000 euroa.

Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen ja Turun ratapihojen rakentamissuunnitelmien tuen tavoitteena on mahdollistaa Helsinki–Turku-välin henkilöliikenteen kasvu ja sen yhteensovittaminen tavaraliikenteen kanssa. Suunniteltavat investoinnit myös edesauttavat lähiliikenteen kehittämistä Turun seudulla. Projektissa laadittavat suunnitelmat mahdollistavat varsinaisten rakennustöiden aloittamisen vuoden 2021 aikana.

Turun sataman infrastruktuurin kehittämishankkeessa suunnitellaan useita Turun Sataman infrastruktuuria, logistiikkaa ja turvallisuutta kehittäviä toimenpiteitä vastaamaan kasvavaan kuljetustarpeeseen. Lisäksi Turun kaupunki suunnittelee toimenpiteitä sataman liikenneyhteyksien kehittämiseksi ja sataman saavutettavuuden parantamiseksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan on erinomaista, että valtion hankkeille saatiin suunnitteluraha, joka kattaa puolet hankkeiden kustannuksista. Koko maan saavutettavuutta parantavat raidesuunnitelmat ovat saaneet aiempia vuosia paremmin ja säännöllisemmin EU-tukea, Harakka sanoo tiedotteessa.

Tukien myöntämisestä päätettiin 15. heinäkuuta. Euroopan komissio myönsi rahoitusta yhteensä yli 240 miljoonaa euroa. Nyt myönnetty tuki on osa viimeistä vuosien 2014–2020 CEF-ohjelmakautta. Suomen saama tuen määrä on nyt päättyvällä CEF-kaudella yhteensä noin 262 miljoonaa euroa.

Rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon investointeja. Tuen saaminen edellyttää kansallista rahoitusta, ja valtio on sitoutunut päätöksillään rahoittamaan valtion väyläverkolla olevia tuen saaneita liikennehankkeita.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Samppa
Pesämuna lähiliikenteelle?
No niin, suunnitelmaan kannattaa sisällyttää tulevaisuuden lähijunaliikenteen tarpeet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.