Työttömyys

Vaatimus ajokortista ajaa työttömiä noidankehään – "Ei ole koskaan ollut varaa siihen, kun pysyvää työpaikkaa ei ole"

Eero Saarikoski
Töitä Niklas Heinonen tekee Varissuon työttömien yhdistyksen pyörittämällä kirpputorilla laidasta laitaan. – Tavaroiden vastaanottoa ja kunnostamista, kassatyötä ja yleistä asiakaspalvelua, Heinonen listaa.
Töitä Niklas Heinonen tekee Varissuon työttömien yhdistyksen pyörittämällä kirpputorilla laidasta laitaan. – Tavaroiden vastaanottoa ja kunnostamista, kassatyötä ja yleistä asiakaspalvelua, Heinonen listaa.

Työpaikan saaminen tyssää monilta ajokortittomuuteen tai siihen ettei käytössä ole omaa autoa. Ongelman tunnistaa Varissuon työttömien yhdistyksen työllistämisvastaava Marjukka Hirvonen.

– Työttömien t...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (19)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Uudet_viestini
Sellaista se on aina ollut
Ei saa töitä kun ei autoa ja autoa ei voi ostaa kun ei ole töitä. Ajokorttikin pitäisi saada jotenkin maksettua.

Ei töitä kun ei kokemusta ja ei kokemusta kun ei töitä...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sellaista se on aina ollut
Hanukas otsikoi 'Sellaista se on aina ollut' ja kirjoittaa:
"Ei saa töitä kun ei autoa..."

Mitenkähän se oikein on tuon 'aina ollut' väitteen suhteen.
Itse sain montakin työpaikkaa polkupyörän käyttäjänä. Ja sitten mopoilijana ja moottoripyöräilijänä. Moneen projektikohteeseen kuljin linjapiilillä. Ja kun oli pääkaupunkiseudulla 'evakossa' niin töitä sai metron käyttäjäkin.

Sen verran sitä sitten tuli noiden vuosien mittaan säästettyä että nyt on oma sähköauto. Vaan ei ole kyllä vuosikymmenten mittaan kertaakaan tullut eteen tilannetta että työpaikan saamisen ehtona olisi ollut ajokortti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Sellaista se on aina ollut
T.S. On sitten käynyt tuuri, ettei ole tullut vastaan ehtoa auton käyttämisestä tai omistamisesta. Jos selaat vaikkapa mol.fi-sivuston avoimia työpaikkoja, niin kyllä sitä tulee vastaan, mm. siivoojilta tai henkkoht avustajilta tätä voidaan vaatia. Oma kumppanini ei olisi nykyisessä työpaikassa, ellei olisi omaa autoa. Itse nuorempana olin liikkuvassa työssä, ja siitä ei kyllä olisi tullut mitään ilman sekä ajokorttia että autoa.

Periaatteessa en ole kovin innoissani yksityisautoilusta, ja onneksi nykyään en tarvitse autoa töissä käydäkseni. Työpaikassa kuitenkin on jonkinlainen lähtöoletus, että kaikilla on auto käytettävissä, mikä aiheuttaa melkoisia ongelmia esim. joutuessa siirtymään työpäivän mittaan toimipisteeltä toiselle tai joutuessa satunnaisesti kauemmas töihin. Kokouksia ja virkistystoimintaa järjestettäessä ei ajatustakaan suoda niille, joilla ei ole autoa. Suurehkossa työpaikassani tiedänkin vain yhden toisen työntekijän, jolla ei ole autoa - ajokortti toki hänelläkin.

Tietenkään ajokorttia tai autoa ei kovin usein suorastaan vaadita, mutta käytännössä ei vain pääse töihin ilman autoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sellaista se on aina ollut
Angus: "T.S. On sitten käynyt tuuri, ettei ole tullut vastaan ehtoa auton käyttämisestä tai omistamisesta. Jos selaat vaikkapa mol.fi-sivuston avoimia työpaikkoja,..."

No viittasin aika vanhoihin aikoihin jolloin autot olivat vielä harvinaisuuksia. Isäukollakin oli ammattikortti kun perheessä oli kuorma-autoja ja sodassa hän kuskasi kuorma-autolasteittain kuolleita asetovereita rintamalta. Mutta ensimmäisen oman auton hän hommasi kuusikymppisenä. Työmatkat menivät polkupyörällä ja mopolla, tosin työnantaja sitten tarjosi työkäyttöön erikoisajoneuvon. Noita mol-sivustoja ei ole nyt tarvetta selata.
Mutta noita projektiasiantuntijan hommia on tullut tehtyä ties kuinka paljon eikä vielä ikinä kukaan ole kysynyt / vaatinut ajokorttia. Toki niitä on kolme kyllä kertynyt.

Angus: "Tietenkään ajokorttia tai autoa ei kovin usein suorastaan vaadita, mutta käytännössä ei vain pääse töihin ilman autoa."

Olin joskus työpaikassa jossa oli yli 2000 ihmistä töissä. Aamuisin ajoi busseja noin viiden minuutin välein, osa suoraan portista sosiaalirakennuksen eteen, pienempi osa konttorin oven eteen. Käytännössä ei siis autoa tai ajokorttia ei läheskään aina tarvita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Sellaista se on aina ollut
T.S., en suinkaan väittänyt, että aina pitää olla ajokortti ja ehkä oma autokin. Sanoin vain, että kyllä sitä joko kysytään tai tarvitaan monessa työpaikassa. Siis monessa, ei kaikissa.

Nykyään on ylipäätään hyvin paljon vaikeampi saada työpaikka kuin muutama vuosikymmen sitten. Silloin ajokortti voi olla aika ratkaiseva. Nuori esim. hakee sataa paikkaa, pääsee kolmeen haastatteluun, joista kahdessa ajokortilla on merkitystä. Sekä työvoimaviranomaisen mielestä että työttömän työnhakija oman edun vuoksi pitää voida ottaa työtä vähintäänkin oman työssäkäyntialueen laajuudelta, eikä joukkoliikenne todellakaan vie kaikkialta kaikkialle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Uusinormi
Ei täs mitään...
Ihan normi työssäkäyvänä 50km suuntaansa, ei käteen mitään jää töistä. Verot, vakuutukset ja 1,80€/ litra ja 20v. vanha auto ( 10 l/ 100km) . Verotuksen km korvaus on naurettava, jos ei omista hybridiä ja sähköt firman piikkiin. Pikkuautolla täällä peurojen keskellä pelottaa ajaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ei täs mitään...
18 €/päivä bensaan, eikä mitään jää käteen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
M.K.
Rahaa riittää, mutta kenelle
Kyllä vaan monet maahanmuuttajataustaiset näkyvät ajelevan kaupungilla - työmatka-ajoa tai ei - mitä hulppeimmilla menopeleillään, mitä ilmeisimmin myös ajokortti taskussaan joten kehottaisin hakeutumaan samojen palveluiden ja etujen pariin joita he saavat perusteluna integroituminen paremmin yhteiskuntaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Jotenkin en vaan käsitä
Eli jotku sanoo suoraan ettei kannata tulla töihin kun saa saman rahan kotiokin... Toisaalla taas olisi työhaluja mutta ei kannata kun sen jälkeen etuudet tippuu. Toisaalla ei pääse töihin kun ei saa ajoakorttia... Mikä tässä yhteiskunnassa oikein mättää?
Esimerkkinä maahanmuuttaja taustainen henkilö oli töissä oppimassa nyt kevällää valmistu olisi otettu kesäksi töihin samaan yritykseen mutta hänen ei kannata kun etuudet tippuu niin roimasti jos ei saa kuin kolmeksi kuukaudeksi töitä...
Pitäiskö olla päin vastoin jos otat töitä vaikka vain muutamaksi kuukaudeksi saat etuisuuksiin porkkanan eikä keppiä? Ei nämä tule ikinä työllistymään jos eivät saa työkokemusta ja työkokemusta ei kannata voi hankkia.....
Olisko nyt taas pienen mietinnän aika ennen kuin puhutaan työperäisestä maahanmuutosta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Jotenkin en vaan käsitä
En purematta niele tuotakaan selitystä. Tottakai etuudet tippuu, kun palkka alkaa juosta ja niitä haetaan uudelleen kun palkka loppuu. Vitsinä tässä on, että kertyy työkokemusta – tai jos aivan mäihä käy, pääsee vakipaikalle jos todetaan hyväksi tekijäksi.

Mulla on paha kutina, että jos on tarpeeksi kauan elänyt tuilla, saanut ilmaisen asunnon, ruoan ja taskurahaa jne – ei henkilö enää haluakaan maksaa itse näistä kaikista eli elää omalla palkallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää