Lauttaliikenne

Vuosnaisten lauttasataman lähes 50 vuotta vanha laituri sai väistyä uuden tieltä – käyttöön uudenlaista teknologiaa

Riitta Salmi
Vuosnaisten lauttasatamaan rakennettiin uusi laituri. Arkistokuva.
Vuosnaisten lauttasatamaan rakennettiin uusi laituri. Arkistokuva.

Kustavin Vuosnaisten lauttasataman uuden laiturin rakennustyöt ovat valmistuneet ja yhteysalus on aloittanut liikennöinnin uuteen laituripaikkaan kesäkuun alkupuolella. Entinen laituri oli lähes 50 vuotta vanha ja erittäin huonokuntoinen. Varsinais-Suomen ELY-keskus päätti rakennuttaa uuden satamalaiturin vanhan viereen. Laiturin urakoinnista vastasi Destia.

Kohteeseen toteutettiin myös Schneider Electricin teknologiaan perustuva uusi automaatiojärjestelmä YSP Oy:n toimesta. Automaation tarkoitus on varmistaa luotettava lauttaliikenne.

Vuosnaisten satamalaiturin kokonaisuuteen kuuluvat sähkö- ja hydrauliikkajärjestelmien valvonta, hälytykset ja käyttöliittymäpaneeli. Järjestelmä kerää tietoa, tuottaa hälytyksiä sekä antaa tilannekuva- ja diagnostiikkatiedot käyttäjäpaneelista. Järjestelmä liittyy laiturin hydrauliikkaan ja sähköistykseen.

– Tärkeää tällaisissa kriittiseen liikenneinfraan liittyvissä hankkeissa on käytetyn teknologian ja tehdyn toteutuksen luotettavuus. Myös huolellisen dokumentaation ja tietoturvan merkitys ovat keskeisiä, kommentoi tiedotteessa myyntijohtaja Mikko Mäkinen YSP Oy:stä.

– Kun kaikki järjestelmät toimivat kuten pitää, tien käyttäjät eivät edes huomaa niitä.

Automaatioratkaisut varmistavat, että satamalaiturin valvontaan, ohjaukseen, turvallisuuteen ja tietoliikenteeseen liittyvät ratkaisut toimivat haastavissakin olosuhteissa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.