Parainen

Kirjalansalmen sillan riipputankoja ei tarvitse vaihtaa

Marttiina Sairanen
Ely-keskus muistuttaa liikennerajoitusten noudattamisen tärkeydestä sillalla. Ajoneuvon nopeudella ja raskailla kuljetuksilla on suuri merkitys sillan liikkeille ja rasitukselle.
Ely-keskus muistuttaa liikennerajoitusten noudattamisen tärkeydestä sillalla. Ajoneuvon nopeudella ja raskailla kuljetuksilla on suuri merkitys sillan liikkeille ja rasitukselle.

Kirjalansalmen sillalta toukokuussa vaihdetun huonokuntoisen riipputangon lujuus on testausten perusteella riittävä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei nykyisellään ole välitöntä tarvetta ryhtyä vaihtamaan tai vahvistamaan muita sillan riipputankoja. Irrotettu riipputanko kuljetettiin Tampereen yliopistoon, jossa sen lujuus testattiin koevedolla laboratoriossa. Huonokuntoisen riipputangon lujuuden selvittämisen pohjalta voitiin paremmin arvioida myös muiden riipputankojen kuntoa.

Heinä-elokuussa Kirjalansalmen sillan riipputankojen alapäistä poistetaan ruosteet ja ne maalataan uudelleen. Ruosteiden poiston jälkeen tarkistetaan myös riipputankojen säikeiden kunto, sillä säikeiden kunto vaikuttaa merkittävästi riipputangon kantavuuteen.

Viime syksynä Kirjalansalmen sillalla tarkastettiin 10 silmämääräisesti huonoimmassa kunnossa olevan riipputangon alapäiden kuntoa. Sen pohjalta päädyttiin vaihtamaan huonokuntoisin riipputanko ja testaamaan sen lujuus koevedolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kesällä tehtävistä riipputankojen ruosteen poistosta ja maalaustöistä ei aiheudu merkittävää haittaa liikenteelle. Töiden vuoksi ei rajoiteta kaistoja eikä alenneta nopeusrajoitusta. Tienkäyttäjien on kuitenkin syytä noudattaa varovaisuutta, jotta sillalla työskentely on turvallista.

Päivitetty 7.7.2021 kello 8.43: Korjattu Tampereen teknillinen korkeakoulu Tampereen yliopistoksi.

Lue myös: Kirjalansalmen silta suljetaan raskaalta liikenteeltä yhdeksi yöksi

Mitä yhteistä on Kirjalansalmen sillalla ja Normandian maihinnousulla?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Kuitenkin kiire tehdä uusi raskaampirakenteinen silta tukipilarein
Tankot yhä käyttökelpoiset, mutta mikäli oikein on ymmärrettävissä, sillan tefäspalkkirakenne on tämä "akklleen kantapää" ajoneuvojen painot kun lähes kaksinkertaistuneet 60-luvun tilanteesta. Eli nyt n. 70 tonniset raskaat yhdistelmät kun tuolloin sillan alkuaikoina runsaat 42-tonniset notkuttivat sillan rakenteita. Eli ehkei tuolloin tiedostettu mitä vielä on edessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.