Turun keskusta

Kristiinankadun kesäkatukokeilu alkoi – ensimmäisenä päivänä oli rauhallista, mutta autottomuus keräsi kehuja

Jukka Vaso
Leo Valjasen mielestä uusi kävelykatu on siisti asia. Valjanen kaipaa erityisesti keikoille ja toivoo pääsevänsä seuraamaan sellaisia myös kesäkadulla.
Leo Valjasen mielestä uusi kävelykatu on siisti asia. Valjanen kaipaa erityisesti keikoille ja toivoo pääsevänsä seuraamaan sellaisia myös kesäkadulla.

Kristiinankadulla ohi sujahtaa pyöriä lähes yhtä tiuhaan kuin kävelijöitä. Kadun on valloittanut heinä- ja elokuun ajaksi Turun kaupungin kesäkatukokeilu, jossa Kristiinankatu pyhitetään kävelijöille ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jope
Kävelykatu
Myös Aninkaistenkatu Tuomiokirkkosillalta konserttitalon luokse pitäisi muuttaa kävelykaduksi ja ohjata läpiajoliikenne ykköstielle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eläkevaari
Vast: Kävelykatu
Niinpä tietusti, niinpä tietysti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Kävelykatu
Riitäisi kun siitä Suomen vanhimman kaupungin kaikkein vanhimman osan läpi ei enää menisi kuusikaistainen ajorata täynnä yksityisautoja. Eli ajokielto Hämeenkadulta Suurtorin alkuun. Alkaisi vanha kaupunki näyttää siltä, miltä sen kuuluisi näyttää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Kävelykatu
Ei kai raitiovaunutkaan kävelykadulle sovi? Mukulakivikadut ja -torit keskustaan takaisin, siltojen purkaminen ja piikkimatot jos muu ei tehoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Kävelykatu
Raitiovaunu sopii oikein hyvin kävelykadulle tai vaikka puistoon. Se voi kulkea nurmirataa tai vaikka nupukivillä päällystettyä väylää, kun ei tarvitse asfaltoida väylää autoja varten. Tällaisia ratkaisuja on Euroopan vanhojen kaupunkien kävelykeskustoissa vaikka kuinka paljon. Toinen toistaan viihtyisämpiä.

Ja sitten on Suomen vanhin kaupunki, jonka 800 vuotta vanhan katedraalin ja vanhan hallintokorttelin välissä kulkee kuusikaistainen asfalttitie.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Oleskelu
Lisää tilaa oleskelulle.
Nyt tällekin ongelmalle on löytymässä ratkaisu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Oleskelu
Jannis_H: "Lisää tilaa oleskelulle.
Nyt tällekin ongelmalle on löytymässä ratkaisu."

Niin, tosiaankin keskustassa myös asutaan ja ihmisillähän on myös vapaa-aikaa. Nyt heillä on ikään kuin puutarha käytössään.

Näissä keskusteluissa taas tuntuu valtaosa olevan niitä jossain kauempana asuvia joiden mielestä tärkein elämänarvo on päästä joka paikkaan, joka oven eteen omalla autolla.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Oleskelu
Eikä pelkästään joka paikkaan vaan myös toiselle puolelle puolelle kaupunkia juuri sen kadun läpi, joka suljetaan.

Itse kävin keskustassa ruokaostoksilla aikoinaan 3-4 kertaa viikossa koska asuin keskustassa. Sittemmin siellä ei ole tullut satunnaisia ostosreissuja lukuunottamatta käytyä kuin lounaalla koska työpaikka on keskustassa. Lounaalle kävellen, kauppareissut fillarilla. Nyt torirempan aikana kävin kerran siellä fillarilla ja se riitti. Tilaan mieluummin netistä kuin menen keskustaan polkupyörällä. Entiset pyöräilyn pääreitit ovat täynnä terasseja ja jalankulkijoita. Pyöräilijöiden pitäisi kiertää autoteitä pitkin pyöräilyä vihaavien bussikuskien seassa tai sitten lopettaa pyöräily ja mennä jalan tai autolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.J
Turun Sanomat löytää haluamansa
Miten laaja tutkimus autottoman keskustan erinomaisuudesta on tehty? Kivijalkakaupat lähtee, kaljabaarit pysyy. Turussa on rasistiset liikennejärjestelyt, eivätkä ne tue liikuntarajoitteisten ihmisten asiointia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Turun Sanomat löytää haluamansa
Voi miten liikuttavaa huolta liikuntarajoitteisten asioinnista. Invatunnuksella saa kuitenkin pysäköidä monesti silloin, kun ilman sitä se olisi kielletty. Taksi ja invataksi pääsevät yleensä lähelle asiointipaikkaa. Jos ei ihan invalidi ole, niin esim. Louhesta ja Toriparkista on lyhyt matka kaikkialle keskustaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Turun Sanomat löytää haluamansa
Tuo rasistisuus jäi nyt vähän avoimeksi, mitä tarkoitat sillä?

Liikuntarajoitteisista olen samaa mieltä, mielestäni nykyisistä kadunvarsipaikoista voisi hyvin varata vaikka 50% ns. invapaikoiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Turun Sanomat löytää haluamansa
Miten Euroopassa Turkua pienemmätkin kaupungit pystyvät ylläpitämään kävelykeskustaa, mutta Turussa puolen korttelin sulkeminen tuhoaa kaikki keskustan liikkeet?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Oivo
No oikeasti
Turku ja Lahti kovassa kisassa kumpi osaa kiusata eniten yksityisautoilijoita. Lahti hivenen johdossa. Siellä katuja kavennetaan ja jalkakäytäviä levennetään suunnattoman leveiksi, jotta autolla olisi hankala ajaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: No oikeasti
Uhriutuminen on vahvana.

Oletko ajatellut että josko syynä olisi kuitenkin se että kävelijöillä olisi kohtuulliset olot?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: No oikeasti
Katuja pitää siis kaventaa lisää. Nimittäin edelleen Itäisen Pitkäkadun ja Lemminkäisenkadun risteyksessä ovat liikennevalot pois päältä ja liikenne sujuu todella hyvin. Miksi? Koska siinä on ajorata yksikaistainen joka suunnasta ja erittäin kapea. Eli autoilijat joutuvat ihan pakosta ajamaan todella hitaasti. Ja silti risteyksen liikenne sujuu erinomaisesti, polkupyörällä ei tarvitse edes taluttaa koska autot ajavat niin hitaasti että kun vain toisesta suunnasta tulee autoja, ehtii kahden auton välistä hyvin ajamaan risteyksen yli ilman että autojen tarvitsee hidastaa lisää.

Autoilijoiden ajoa pitää siis ihan oikeasti hankaloittaa jotta he keskittyvät ajamiseen eikä kännykkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää