Saaristomeri

Nyt selvisi mitä puuttuu, jotta Saaristomeren pahin kuormitus poistuisi

Jukka Vaso
Naantalin aurinko paistoi kirkkaana ja kuumana Ainutlaatuisen Saaristomeren tilaisuudessa Naantalin Kirkkopuistossa keskiviikkona.
Naantalin aurinko paistoi kirkkaana ja kuumana Ainutlaatuisen Saaristomeren tilaisuudessa Naantalin Kirkkopuistossa keskiviikkona.

Ympäristöministeriön huhtikuussa käynnistämä Saaristomeren tiekartta-hanke on saavuttanut ensimmäisen etappinsa.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen johtaman hankkeen ensivaiheen tarkoituksena oli luoda ku...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
juhpeur
Isot Diesel-Veneet
Millä tavoin tässä Saaristomeren tiekarttahankkeessa on huomioitu, vai eikö lainkaa huomioitu, isot diesel huvijahdit. Isoissa diesel huviveneissä on lähtökohtaisesti noin 400-800 hevosvoimaa, ja kulutus on noin 50-80 litraa tunnissa, ja tällä polttoainemäärällä pääsee etenemään vain noin 40 km. Näillä isoilla jahdeilla sitten pörrätään Saaristomerellä vierasvenesatamasta toiseen, ja saattaa joku jopa pistäytyä Tallinnassa tai Tukholmassa. jollei nämä sitten saastuta vesistöä liuenneina typen oksideina, hiilidioksidina sekä hiilivetypäästöinä, niin jo on kumma juttu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Isot Diesel-Veneet
Ei tule fosforipäästöjä mereen dieseleistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Isot Diesel-Veneet
Nimimerkki juhpeur: "Isoissa diesel huviveneissä on lähtökohtaisesti noin 400-800 hevosvoimaa, ja kulutus on noin 50-80 litraa tunnissa, ja tällä polttoainemäärällä pääsee etenemään vain noin 40 km."

Jotenkin kummastutti nuo tehot. Heräsi uteliaisuus ja katselin erästä veneiden markkinapaikka. Kovin vähän löytyi tuon tehoisia veneitä ja käytettyinäkin ne yleensä maksavat jokusen sata tuhatta euroa, tai jopa yli miljoonan.
Katselin sitten erästä 730 heppaista konetta, kaltillisilla kierroksilla silöäkin pääsee 80 litran tuntikulutukseen.

No eivätpä nuo minua koske, minulla kun on yhä vain se sama vanha sijoitusveneeni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juhpeur
Vast: Isot Diesel-Veneet
Pitää ilmeisesti hieman selventää asiaa. Pitää paikkansa, ettei polttomoottoreista vapaudu mereen fosforia, joten perustietämys ilmeisesti paikallaan. Kovasti puhutaan viranomaisia myöten lääkeainejäämien johtuminen vesistöihin. Tosin nämä pitoisuudet ovat todella alhaiset ppm (miljoonasosa) tai bpm (biljoonasosa) tasolla, ettei ongelmaa kuvitella olevan. Siitä huolimatta on kaloilla jo todettu kehitysongelmia, löytyy silmäpuoli tai silmättömiä silakoita, ja vaikka mitä mätivaurioita. Sitä voipi mielessään askarrella , että miten niin diesel- kuin bensa-koneiden vesistöpäästöt, niiden PAH-yhdisteet mukaan lukien vaikuttuvat ekosysteemiin. Myönnettäköön, että tällainen asia ja sen huomioiminen on hyvinkin mahdottoman vaikeaa useimmille henkilöille, mutta valitettavasti näiden hupilaitteiden ympäristövaikutus ja -haitta on täyttä totta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Isot Diesel-Veneet
Vene on huono sijoituskohde.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Isot Diesel-Veneet
Silmättömiä silakoita löytyi Porin edustan merialueelta 1970- ja 1980-luvuilla. Syynä Vuorikemian liian suuret sulfaatti- ja metallipäästöt. Sellaisia ei enää ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DALIT
Kipsiä, kipsiä
Itämeri ja etelätuulet on vaan saatava pois pelistä niin kyllä Saaristomeri puhtaana pysyy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kipsiä, kipsiä
Itämeri saatava pois ja etelätuulet? Dalitintin ylitti itsensä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Kipsiä, kipsiä
Mankalan mallinnos ei näköjään kerro sitä että Itämereltä etelätuulilla ja myskyillä ne ravinteet sinne Saaristomerelle kulkeutuu ja saariston sokkeloisuuden takia tahtoo siellä myös pysyä. Eihän Mankalan mallinnoksessa taida Itämerta olla ollenkaan, on vain maatalouden saastuttama ja saastuttava Saaristomeri.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kipsiä, kipsiä
Päin vastoin. Merimallinnuksilla on laskettu paljonko Itämereltä tulee Saaristomerelle fosforikuormitusta. Vuositasolla saman verran kuin koko valuma-alueelta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Seppo Maanpää
Jätevedet
2,3 miljoonaa litraa vuorokaudessa asukkaiden osittain puhdistettuja jätevesiä. 5 % fosforia ja 15 % typpeä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Jätevedet
Väärin. Mereen johdettava puhdistettu jätevesi saa sisältää typpeä korkeintaan 10 mg/l eli 10 ppm ja fosforia 0,3 mg/l .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.