Rajavalvonta

Itämeren taivaalla voi nähdä pian nykyaikaista valvontatekniikkaa – Rannikkovartiosto testaa kauko-ohjattavia droneja

Rajavartiolaitos
Suomelle kuuluva saaristo on merenkulullisesti haastava. Modernia teknologiaa hyödyntämällä voidaan tehostaa Rajavartiolaitoksen merellistä vaikuttavuutta.
Suomelle kuuluva saaristo on merenkulullisesti haastava. Modernia teknologiaa hyödyntämällä voidaan tehostaa Rajavartiolaitoksen merellistä vaikuttavuutta.

Rajavartiolaitos sai käyttöönsä Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:n hallinnoimat kauko-ohjattavat lentokoneet (Remotely Piloted Aircraft Systems eli RPAS) kahdeksi kuukaudeksi operaatiotaan varten kesä–heinäkuun aikana tänä vuonna.

Operaation pääasiallisena tavoitteena on muodostaa parempi tilanneymmärrys avomerialueilta. Ohjattavat lentokoneet ovat melko suurikokoisia droneja, jotka tukevat Rajavartiolaitosta kaikissa rannikkovartiostotoiminnoissa. Operaatio saattaa myös jatkua neljän viikon ajan elo–syyskuussa 2021.

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan valvontatehtävien lisäksi pyritään paljastamaan esimerkiksi mahdollisia öljypäästöjä sekä rajat ylittävää rikollisuutta, ja tarvittaessa tukemaan meripelastusoperaatioita.

Toiminnan painopisteenä ovat valvontatehtävät pohjoisella Itämerellä pääosin saariston ulkopuolella. Tiedotteen mukaan merivartiostot suunnittelevat lennot osaksi omaa operatiivista toimintaansa ja toteuttavat ne Hankoniemen alueelta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– RPAS-järjestelmän tuottama tieto sopii kaikkiin mahdollisiin turvallisuustehtäviin ja hyödynnämmekin niitä hyvin laaja-alaisesti, painottaa komentaja Mikko Hirvi Rajavartiolaitoksen esikunnasta.

Kaksi tai kolme kuukautta kestävä prosessi antaa rannikkovartiostoviranomaisille käytännön kokemusta siitä, miten kauko-ohjattavat ilma-alusten toimivuudesta erilaisissa toimintaympäristöissä.

– Kokemus muutamalta viime vuodelta osoittaa, että kauko-ohjatut ilma-alukset ovat lupaava ja vahva työkalu tilannetietoisuuden parantamiseen, oli kyse sitten meriturvallisuudesta, ympäristön suojelusta tai lainvalvonnasta yleisemmin, kertoo EMSA:n turvallisuus- ja valvontaosaston päällikkö johtaja Leender Bal.

Balin mukaan erityisen kiinnostavat tiedot liittyvät päästöjen seurantaan. Hän kertoo, että kauko-ohjatun ilma-aluksen avulla pystytään selvittämään aluksen pakokaasuista, käyttääkö alus määräysten mukaista polttoainetta.

– Ilma-alus pystyy lähettämään lukemansa tiedon maihin, jolloin tieto saastuttavista aluksista merellä tulee tehokkaammin viranomaisten käyttöön.

Kauko-ohjattavat CAMCOPTER S100 -ilma-alukset ovat vain 200 kilon painoisia ja kykenevät pystysuoraan nousuun ja laskuun. Alukset on kehitetty merivalvontaoperaatioiden ja alusten päästöjen seurantaan, ja ne sopivat tiedotteen mukaan erityisen hyvin merellisen tilannekuvan saamiseen Itämeren kaltaisella vilkkaasti liikennöidyllä merialueella.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hanukas
Harrastus
Parhaat osuudet väylien varrelta on jo myyty niin on hiukan turhaa näpertelyä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.