Katutyöt

Kauppiaskadun rakennustyöt käynnistyvät – työmaat tuovat muutoksia alueella liikkujille

Riitta Salmi

Turussa Kauppiaskadun uudistustyöt käynnistyvät ensi viikon maanantaina. Katutyöt liittyvät kauppatorin rakentamiseen.

Työt käynnistyvät Finnkinon ja Börsin korttelien kohdalla yhtä aikaa. Turun kaupungin mukaan valmista saadaan kuluvan vuoden marraskuun loppuun mennessä.

Kauppiaskadulla Linnankadun ja Eerikinkadun välisellä katualueella oleviin pysäköintitiloihin ajo muutetaan siten, että alueelle on moottoriajoneuvolla ajo vain Eerikinkadun suunnasta. Työmaa-alueeksi rajataan Kauppiaskadun Aurajoen puoleinen osuus.

Kauppiaskadun yläosassa työt aloitetaan kadun oikeasta reunasta, minkä takia pysäköintiä joudutaan poistamaan käytöstä. Muuttuvien liikennejärjestelyjen tarkemmasta käyttöönotosta tiedotetaan Turun kaupungin tiedotteen mukaan erikseen.

– Turun uusi Kauppatori -hanke on siirtymässä vahvasti rakentamisvaiheeseen myös torin ulkopuolisilta osin. Aikaisemmin käynnistetyt Yliopistonkadun muutostyöt saavat nyt jatkoa, kun Kauppiaskadulle tehdään suunnitelmien mukaan lisää tilaa jalankululle ja terasseille, kertoo projektijohtaja Janne Laine.

Samanaikaisesti Kauppiaskadun töiden kanssa on käynnistymässä myös Eerikinkadun täyttö sekä kunnallistekniikan rakentamisen työt Kauppatorin kohdalla. Vuoden 2021 aikana on tarkoituksena käynnistää vielä Aurakadun sekä Eerikinkadun muutostöitä.

Kauppiaskadun kadunrakennustöiden urakoitsija toimii Suomen Pohjarakennusyhtymä Oy.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Leif Michaelsson
Haitantekoa
Jos katsoo mitä kaupungilla liikkuu, niin se on jalankulkijoita ja autoja. Yliopiston lähellä muutakin kun ei sinne muuten pääse. Aurajoen rannalla saa sitten jalankulkija pelätä henkensä puolesta, kun pyöräilijä sotkee hulluna ohi.
Joskus sanotaan ettei tavallisella ihmisellä ole varaa autoon, miten lie, siihen eiainakaan auta kateus eli autoilun verotuksen nosto.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Haitantekoa
Nyt en ymmärtänyt. Keskustassa ei näy pyöräilijöitä mutta niitä saa pelätä henkensä edestä? Vai eikö Aurajoki enää olekaan kaupungilla? Ja miten ne näkymättömät pyöräilijät sinne joen rantaan pääsevät, jos niitä ei muualla ole?

En myöskään ymmärtänyt, mihin väite kateuden osuudesta autoveron nostoon perustui. Olisiko projektiota? Itse en omista autoa, enkä ole sen kummempaa kateutta tuntenut autoilijoita kohtaan veroista riippumatta. Tuntuisi oudolta käyttää aikaa sen murehtimiseen, mitä kulkupelejä toiset käyttävät. Vähän niin kuin LGBT-asioissa tuntuu oudolta murehtia, kenen kanssa ja miten toiset viettävät aikaansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Haitantekoa
No mene sitten Aninkaistenkadulle, Linnankadulle tai Hämeenkadulle kävelemään jos pyöräilijöiden seassa pelkäät henkesi puolesta.

Tietysti jos vain valehtelet niin sitten jatkat pyöräilijöiden seassa kävelyäsi ja valehteluasi siitä, keiden takia liikenteessä saa henkensä puolesta pelätä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Torin ympäristö
Kyllä tuntuu sitten hienolta kun kaikki etenee näin hyvin.
Ensin meillä oli Suomen paras Turun kauppatori vuosisatoja.
Sitten tuli uudistamisen aika.
Toriparkki joka aloitti suuret kaivaukset menneille ajoille.
Sitten Toriparkki.
Nyt se on valmiina.
Päällystetyö on hyvässä alussa ja torimyynti laajene aina paremmaksi.
Nyt aletaan poistamaan asfalttia yläkulmasta ja kivetys alkaa.
Meille on luvassa ensi vuonna Suomen paras Turun kauppatori
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Torin ympäristö
Älä Timo hehkuta noin paljon tai pian tulee joku Stadilainen kehumaan että Helsingissä on Suomen paras Helsingin kauppatori.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Torin ympäristö
Ilman autoja Torin kunnostus olisi ollut valmis jo 30 vuotta sitten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pragmatix
Vast: Torin ympäristö
Ja lopuksi suljetaan pääsy torilta Louheen, kait.
Kivetys on varmaankin myös liukas ja epätasainen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Henrik Koukku
Vast: Torin ympäristö
Meille on luvassa ensi vuonna Suomen paras Turun kauppatori.
-Totta.😉 Toivottavasti.🤔
Aika näyttää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.