Junaliikenne

Lähes kaikki junavuorot perutaan perjantaina – veturinkuljettajilla laaja mielenilmaus

Riitta Salmi
Veturinkuljettajat menevät lakkoon perjantaina.
Veturinkuljettajat menevät lakkoon perjantaina.

Veturinkuljettajat aloittavat perjantaina koko vuorokauden kestävän mielenilmauksen useilla paikkakunnilla.

Alkuun mielenilmauksesta kertoivat VR:n Helsingin, Riihimäen ja Oulun veturinkuljettajat. Tiedotteen mukaan veturinkuljettajat eivät saavu perjantaina alkaviin työvuoroihin.

Myöhemmin mielenilmaukseen liittyivät raidealan ammattilaisten verkkosivuston Raidepuolueen mukaan myös Jyväskylän, Turun, Seinäjoen, Tampereen ja Porin veturinkuljettajat.

VR kertoi verkkosivuillaan kello 18.35, että mielenilmauksella on vaikutusta VR:n ja HSL:n lähijunaliikenteeseen sekä VR:n kaukoliikenteeseen.

Iltakahdeksalta VR ilmoitti, että kaikki perjantain kaukojunavuorot perutaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Helsingin seudun liikenne HSL puolestaan kertoi tiedotteessaan illalla, että mielenilmaus keskeyttää lähijunaliikenteen perjantaina kokonaisuudessaan.

HSL kertoi, ettei se järjestä korvaavaa liikennettä ja kehotti välttämään perjantaina joukkoliikennettä.

Helsingin ja Riihimäen veturinkuljettajien tiedotteen mukaan mielenilmaus on vastalause VR:n henkilöstöpolitiikalle. Veturinkuljettajien mielestä VR rikkoo voimassa olevaa työehtosopimusta ja on vierittänyt työtehtäviä vapaa-ajalla tehtäväksi sekä toteuttanut syrjivällä tavalla työtehtävien jakamisen.

Veturinkuljettajien tiedotteiden mukaan VR on tulkinnut työehtosopimusta sekä työlainsäädäntöä siten, että veturinkuljettajien on huolehdittava vapaa-ajallaan työvälineistä ja työvaatteista. Veturinkuljettajien mukaan asiasta on yritetty neuvotella tuloksetta.

Oulun veturinkuljettajien tiedotteessa kerrotaan, että mielenilmaus perutaan, jos VR peruu omalla ajalla matkustukset Oulussa ja muuttaa lähiliikenteessä lopetusajat sellaisiksi, että työvälineiden sekä -vaatteiden huolehtiminen on mahdollista työnantajan järjestämään henkilökohtaiseen pukukaappiin.

Helsingin ja Riihimäen veturinkuljettajat järjestivät edellisen kerran mielenilmauksen 17. maaliskuuta. Tuolloin veturinkuljettajia edustava Rautatiealan Unioni sanoi, että työtaistelutoimi oli vastalause VR:n tekemälle sopimusrikkomukselle sekä vakiintuneiden työehtojen yksipuoliselle muuttamiselle.

Maaliskuun mielenilmauksen taustalla oli edellisen kevään HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus, jonka VR halusi voittaa.

– Meille selvisi, että hintakomponenttia pitää saada alas pärjätäksemme kilpailussa. Prosessin pisteytyksessä oli merkitystä enemmän hinnalla kuin muilla tekijöillä. Teimme tarjouksen ja haimme noin 15 prosentin alenemaa nykysopimukseen. Uskoimme, että pärjäämme sillä, VR Groupin henkilöstöjohtaja Timo Koskinen kertoi STT:lle tuolloin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lopulta VR:n ohella vain yksi toinen yritys jätti kilpailevan tarjouksen, eikä Koskisen mukaan sitä ollut jätetty "tosissaan". Koskinen sanoi maaliskuussa STT:lle, että VR:n "tarjoukseen viedyissä elementeissä on erilaisia asioita, joista meillä on eriäviä näkemyksiä veturinkuljettajien kanssa".

Klo 19.54. Juttua päivitetty, lisätty muun muassa tieto Tampereen kuljettajien osallistumisesta.

Klo 20.11. Lisätty tieto kaikkien vuorojen perumisesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Tasaarvo
Kova on pää!
Veturinkuljettajille ja sen myötä VR:lle tulee käymään aivan samalla tavalla kuin männä vuosina paperimiehille. Kyllä minä ehkä mieluummin silittäisin kotona työvaatteeni kuin olisin työttömänä VR:n hävitessä vapailla markkinoilla kilpailun toisensa perään. Valtion Rautatiet jäänee tätä menoa historiaan. Valitettavasti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Kova on pää!
Meillä oli viime vuosituhannella "haalarihommissa" yksi kaveri joka piti aina tiukasti työnantajan puolia. Hänen vakaumuksensa oli horjumaton koska työehtojen heikennykset eivät vielä koskeneet häntä itseään. Hänen mielestään kaikilla muilla työntekijöillä oli aina varaa tinkiä työehdoistaan.

Siinä vaiheessa kun hänen omat "saavutetut etunsa" alkoivat ilmestyä työnantajan leikkauslistoille, hänkin alkoi välittömästi kiinnostua työehtoneuvotteluista, työkavereiden tuesta ja "saavutettujen etujen" säilyttämisestä.

Mitä opimme tästä tositarinasta? No sen, että toisten työehdoista on huomattavan paljon helpompi tinkiä kuin omistaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Kova on pää!
Onpahan esimerkki paikallisen sopimisen mahdollisesta tulevaisuudesta.
Tässähän on kyse sovitun sopimisen tulkinnasta ja tällainen tulos.
En tiedä noista VR sopimuksista joten en näpytellyt tätä sen vuoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kova on pää!
Tasaarvo. Jos haluat, että VR kilpailee siinä kuin muutkin mm. (varsinkin?) työntekijöiden kustannuksella, niin miksi olisi valitettavaa, jos VR jäisi historiaan? Miksi surisit yhtä yritystä vapailla markkinoilla sen enempää kuin toistakaan?

Kiinnostaisi myös tietää, mitä muuta työhön kuuluvaa kuin vaatehuollon olisit itse valmis tekemään omalla ajalla. Ehkä osan töistä? Tai voisitko vaikka siivota työpaikallasi työpäivän jälkeen palkatta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tasaarvo
Vast: Kova on pää!
Angus: Suren tietysti sitä että ihmiset menettävät työnsä hieman omasta syystään, oli sitten kyseessä yksityinen tai julkinen yritys. Joskus työnantajaakin kannattaa hieman ymmärtää, siitä voi olla jopa itsellekin pitkässä juoksussa etua!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kova on pää!
Mutta jos yksi yritys häviää, niin eikö tarvittava työvoima siirry voittaneisiin yrityksiin, noin niin kuin isossa kuvassa? Jokunen työpaikka voi tehokkuuden kasvaessa toki hävitä, mutta suurin osa säilyy, koska työ säilyy, eikö? Ja kun työ vieläpä oletettavasti siirtyy sellaisille kilteille työntekijöille, jotka esimerkiksi hoitavat työvaatehuollon omalla ajallaan, niin senhän luulisi olevan Tasaarvolle pelkästään mieleen? Joten mitä valitettavaa?

Itse kyllä ihmettelen, voiko jokin yritys todella voittaa kilpailun tuollaisilla keinoilla. Jos, niin mitä seuraavaksi? Voittaako seuraavan kilpailutuksen tosiaan esim. firma, joka teettää osan työstä omalla ajalla tai irtisanoo siivoojat ja panee muut työntekijät hoitamaan siivouksen omalla ajalla?

Tasaarvo ei vastannut kysymykseen, mitä työhön kuuluvaa hän itse on valmis tekemään omalla ajalla. Paitsi siis silittämistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tasaarvo
Vast: Kova on pää!
Tässä vastaus Anguksen kysymykseen: tein kuukausipalkkalaisena ollessani iltoja ja viikonloppujakin töitä ihan omalla ajalla, kas kun se työ KIINNOSTI minua tosi paljon. Anguksella tätä "harmia" ei taida olla eikä tulla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Kova on pää!
Tasaarvo. Voi olla että olet toiminut noin ja sehän on oma valintasi.
Käsittääkseni tämä asia on isomman työntekijämäärän kannanotto sopimusasioihin.
Joten valitan että mielestäni yksilöasia ei ole verrattavissa isompaan kokonaisuuteen.
Ja pyydän anteeksi että näpyttelin näin sillä jokainen ajattelee ja tekee omalla tavallaan.
Kuten olen aiemminkinkin todennut että hienoa kun jokainen saa tuoda julki mielipiteensä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tasaarvo
Vast: Kova on pää!
Hima-Hönö, tässä kohdin puhut kyllä järkeä veliseni, respect!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Saavutettu etu hupenee🦍
Vaarallisen huonot neuvottelu- ja alaistaidot junankuljettajilla. Käyttävät väärin monopoliasemaansa kuten mennä vuosina voimalaitosten käyttäjät ym. Pitää ymmärtää se, että saavutettuja etuja poljetaan nyt yhä kiihtyvään tahtiin. Siitä pitää Marin johtama velkarahalla porskuttava hallitus huolen. Vain kannattava yritys pystyy työllistämään. Jokaisen työntekijän työpanos tulee olla sellainen, että se luo lisäarvoa palkanmaksajalle. Tämä on junamiehiltä hukassa. Toivotaan, että raiteille saadaan kilpailua nopsaan. Lakko on Malliesimerkki miten monopoliasemaa käytetään väärin kun pienistä asioista ei haluta sopia vaan laitetaan heti iso pyörä pyörimään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Saavutettu etu hupenee🦍
Näitä AY-liikkeen "vanhoina hyvinä aikoinaan" kiristämiä saavutettuja etujahan riittää. Ne saatiin aikana, jolloin Suomi ei elänyt sellaisessa globaalissa taloudessa kuin nykyään. Rajat olivat kiinni ulkomaiselta kilpailulta tai ainakin kovat suojatullit takasivat, ettei ulkomailta tullut kilpailu pässyt häiritsemään. Riitely siitä mitä työntekijän tekemististä sisältyy ns. työnatajan maksamaan aikaan, ja mitä taas heidän omaansa, on klassinen esimerkki. Voidaan vaikka miettiä, mitä yhden työpäivän kuluessa lopulta saadaan aikaan, kun siirtyminen aamu- ja iltapäivisin 12 minuutin kahvitauolle ynnä lounaalle ja kotiinlähtöön valmistautumiseen tapahtuu työnantajan ajalla . Monastihan matka työpisteeltä firman ruokalaan on pitkäkin, eikä siirtymisnopeus ole samaa luokkaa kun kellokortin tultua leimattua iltapäivällä. VRn kuljettajien tilannetta voisi verrata Finnairin lentäjiin: Halpalentoyhtiöiden pilotit lentävät ihan yhtä hyvin puolella palkalla, ja samoin matkustamohenkilökuntakin on usein ystävällisempää . Mikään ei estäne VRn junien korvaamista ulkomaisilla yrittäjillä kalustoineen ja henkilökuntineen. Ahneudella on huono loppu, ellei tajua realiteetteja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Saavutettu etu hupenee🦍
vexi. Niissä työpaikoissa, joissa itse olen ollut, kahvi- ja ruokataukojen pituus on määritetty, ja vaikka aina kaikkialla niistä ei ole pidetty minuutilleen kiinni, niin ainakin suunnilleen. Sikäli ei ole ollut missään merkitystä sillä, miten pitkä on matka ruokalaan. Jos matka on pitkä, osa ottaa eväät mukaan työpaikalle ja muut pitävät sitten mitatusti/leimatusti sen verran pidemmän ruokatauon, että ehtivät ruokalaan syömään ja takaisin. Sinulla on ilmeisesti kokemusta muusta, mutta kuvaamasi ei varmaankaan ole suomalaisilla työpaikoilla sääntö vaan poikkeus.

Siksi toisekseen tauot ovat erittäin tarpeellisia ja itse asiassa usein tuottavuutta parantavia. Työnantaja on aika sokea, jos mittaa vain "menetettyjä" minuutteja ymmärtämättä taukojen antia.

Halpalentoyhtiöiden henkilöstön kotipaikassa saattaa hintataso olla puolet suomalaisesta. Suomessa ei voi pärjätä kehitysmaan palkalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.