Turun raitsikka

TS:n kannatuskysely: Vain neljännes kannattaa Turun raitsikkaa – jopa vihreiden tukijat epäröivät

Tampereen Raitiotie Oy
Tamperelaiset saavat raitsikan, mutta turkulaisten enemmistö ei sellaista halua.
Tamperelaiset saavat raitsikan, mutta turkulaisten enemmistö ei sellaista halua.

Turkuun suunniteltava raitiotie ei ainakaan tässä vaiheessa nauti kaupunkilaisten kannatusta. Turun Sanomien ja Salon Seudun Sanomien teettämän puoluekannatuskyselyn ohessa turkulaisilta vastaajilta k...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (53)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jokke J
Sitä saa mitä tilaa
Vaikeaa asiaa kysymällä gallupin tilaaja sai varmasti tuloksen, jonka halusikin. Harmillista, että Salossa ei kannateta Turun ratikkaa.

Tällaisen puskista huutelevat uutisoinnin ja tarkoitushakuisen otsikoinnin sijaan soisin lukevani TS:n kannan lehden pääkirjoituksesta. Missä viipyy?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Sitä saa mitä tilaa
"Vaikeaa asiaa" kysymällä? Meinaatko, ettei tavallinen ihminen tiedä, kannattaako ratikkaa vai ei? Ja jopa miksi. Kuinka tyhmänä oikein ihmisiä pidät? Varmaan löytyy niitäkin, jotka eivät osaa sanoa, mutta eiköhän valtaosa tiedä oman mielipiteensä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Sitä saa mitä tilaa
Tähän TS:n selvitykseen olisi virkamiestenkin reagoitava, ja Arven jälkeisen kaupunginjohdon keskeytettävä heti miljoonien tuhlaus raitsikkahankkeeseen! Niillekin rahoille on paljon tärkeämpiä kohteita. (Kuten myös niille miljoonille, jotka paraikaa palavat Itsenäisyydenaukion ja ortodoksisen kirkon vierustojen turhaan kaavoitukseen.)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Sitä saa mitä tilaa
Monikohan Helsinkiläinen antaisi täysin "järjettömän" metrojunansa pois, kysyn vaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Sitä saa mitä tilaa
DALIT: Vielä järjettömämpää olisi poistaa kalliilla rahalla rakennettu, toimiva metro tai raitiotie, kuin rakentaa uusi ylikalliiseen hintaan. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että raitiovaunu ei itsessään ole huono asia.

Turun raitiovaunun poisto oli aikanaan virhe, mutta sitä ei korjata rakentamalla uusi joka maksaa aivan liikaa.

Vaikka ferrarilla olisi kiva ajella, niin en halua maksaa sellaisesta puolta miljoonaa. Sama pätee raitiovaunuun. Vaikka se olisi ekologinen, niin hinta on liian suuri hyötyyn nähden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Sitä saa mitä tilaa
Dalitintin mukaan riittää, kun 1 promille helsinkiläisistä käyttää metroa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Sitä saa mitä tilaa
Kommentaatori ei näytä muistavan miten mittava metron vastustus aikanaan oli, kertonee siitä että mikä on tämänkaltaisissa hankkeissa suuren yleisön mielipide ja mikä se mielipde on nyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Sitä saa mitä tilaa
Dalitint: vain 1 promille vastusti metroa. Tämä kertonee millä pohjalla käsityksesi maailman menosta makaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Eipä ole ihme , että vastustetaan
Se, mikä tuossa pelottaa, on hankkeen korkea hinta, vaikka se jostain syystä pysyisi budjetissakin. Turussa ei todennäköisesti pysy. Siitä on olemassa aivan riittävästi esimerkkejä. Lisäksi tarjouskilpailun halvin hinta tulisi turkulaisella tuurilla samalta tehtaalta, joka toi sen jumi… noh, piti sanoa, että Funikulaarin. Siinähän on paljastunut muutama pikkuhäiriö ja joukko isompia vikoja noin viikoittain, joskus pari samana päivänä, mutta oli halpa. Ei sellaista joka päivä mistään löydy. Onneksi. Ratikka vaatii perustamisvaiheessa valtaisan työmäärän. Se on nähty viimeksi Tampereella. Paljonkohan sen kyytiin sitten ihmisiä oikeasti tulee, näyttää aika. Pitänee tilata kuukaudeksi Aamulehti, että voi seurata Rieväkylän väen reaktioita uuden aparaatin tuloon yleiseen käyttöön. Meidän kokemuksemme raitiovaunuista, eli "kiljotiineista" perustuvat niihin satavuotiaisiin, jotka kolisivat ympäri Turkua silloin, viimeiset 50 vuotta sitten. Niitä ei nykyaikaiseen kalustoon tule verrata muuten kuin, että kiskoilla silloinkin kuljettiin. Jonkinlaisena yhteenvetona tästä jupinasta sanoisin, että palataan asiaan, kun nykypäättäjiä ei enää ole tuomassa kokemuksiaan tähän päätökseen. Nyt sen voi jättää lepäämään ainakin kaksien tai kolmien vaalien yli.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Eipä ole ihme , että vastustetaan
Jos raitiotien budjetti nostettaisiin Länsimetron alkuperäiseen budjettiin niin sillä voitaisiin rakentaa metro Varissuolta Naantaliin.

Joten on aika selvää että väitteet kustannusten merkittävästä noususta ovat muunneltua totuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Eipä ole ihme , että vastustetaan
Raitiotien hinnalla voisi yhteiskunta kustantaa jokaiselle turkulaiselle ilmaiset bussimatkat vähintään seuraavaksi 10 vuodeksi. Tai vaikka omat sähköpolkupyörät.
Vaihtoehtoisia käyttötapoja on lukuisia, monista olisi yhteistä etua paljon enemmän kuin juuri tästä.
Demokratian kanssa asialla ei ainakaan ole tekemistä, jos päättäjät tämän väkisin ajavat läpi. Välillä tosin tuntuu että äänestäjät eivät osaa nähdä syy-seuraussuhdetta äänestämänsä poliitikon ja tulevien päätösten välillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Linja- eli bussiliikenne on aina ollut joustava - kumipyörät alla
Outoa etteivät edes vihreät suosisi isoa hanketta , hanketta minkä muut maksaisivat....pakosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Viimeinen naula arkkuun
Mitä enemmän raitsikka-ajatusta miettii, sitä järjettömämmältä se tuntuu. Miettikää vaikka, miten näppärästi ja nopeasti mistä tahansa Turun lähiöstä pääsisi sähköavusteisella polkupyörällä keskustaan. Kuinka paljon järkevämpi ja riskittömämpi investointi olisi kehittää Turun pyörätieverkostoa. Se siirtäisi kaupunkialueella painetta pois yksityisautoilusta ja joukkoliikenteestä, mutta samalla lisäisi liikkumisen vapautta. Föli-fillarit voisi päivittää sähköaikaan, jolloin sähköpyörän hankintakustannuskaan ei olisi kynnyskysymys. Pyöräilyteeman ympärille Turku saisi rakennettua paljon raikkaamman ja modernimman imagobrändin kuin mitä raitsikka pystyy tarjoamaan. Ainoat häviäjät kuviossa olisivat grynderit, jotka ovat ehtineet haalia raitiotielinjauksen ympäriltä tontteja suurvoittojen toivossa. Mutta asukkaiden ehdoillahan kaupunkia pitää kehittää eikä liikemiesten.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Viimeinen naula arkkuun
Polkupyörä ei poista mm. Varissuon joukkoliikennetarvetta. Etenkin kun Varissuolta ei edes pääse pyöräteitä pitkin sinne torille ja muutenkin matka sieltä on täynnä vaaroja koska autoilijat eivät piittaa väistämisvelvollisuuksistaan.

Raitiotie taas on 50 vuoden aikavälillä halvempi kuin superbussit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Viimeinen naula arkkuun
"Varissuolta ei edes pääse pyöräteitä pitkin sinne torille ja muutenkin matka sieltä on täynnä vaaroja"
- ehdotinkin, että raitsikan sijaan kehitettäisiin Turun pyörätieverkostoa. Säästyneillä rahoilla saataisiin turvallinen pyörätie Turun jokaisesta lähiöstä keskustaan ja rahaa jäisi vielä vaikka mihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Viimeinen naula arkkuun
Pyöräilijä: "Raitiotie taas on 50 vuoden aikavälillä halvempi kuin superbussit."
Näillä palstoilla toivoo vähän väliä, että tämänkaltaiset naiivit väitteet perusteltaisiin tai kerrottaisiin edes lähde. Tai sanottaisiin suoraan, että minä luulen, että...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Viimeinen naula arkkuun
Ande, mene Turun kaupungin verkkosivulle, jossa on kaikki raitiotieselvitykset. Tämäkin tieto löytyy sieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Viimeinen naula arkkuun
Ande: "Näillä palstoilla toivoo vähän väliä, että tämänkaltaiset naiivit väitteet perusteltaisiin tai kerrottaisiin edes lähde. Tai sanottaisiin suoraan, että minä luulen, että..."

Sangen hyvä ja tarpeellinen neuvo Andelta.
Tulee kuitenkin mieleen miten Ande itse jokin aika sitten ilmoitti että ei minulla mitään sähköautoa olekaan, lienee vain hybridi. Jäi silloin Andelta perustelut puuttumaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Viimeinen naula arkkuun
Minustakin Anden neuvo on hyvä, olen itsekin samaan suuntaan täällä joskus tuumaillut. Keinoja ilmaista, ettei kyseessä ole luotettaviin lähteisiin perustuva fakta vaan mielipide, on paljon - minusta, olen sitä mieltä että, minusta tuntuu, ilmeisesti, nähdäkseni, uskoakseni/uskon että, luullakseni/luulen että, arvelen että, mahdollisesti, todennäköisesti, kuulin/olen kuullut, luin/olen lukenut, näin/olen nähnyt... Vaikka näitä käyttäisikin, on usein hyvä kertoa, mihin mielipiteensä perustaa, ja jollei ota tuollaista hienoista varausta, lähteet olisi hyvä lyhyesti mainita. Pidemmässä kirjoituksessa ei toki tarvitse joka lauseeseen laittaa pehmennystä, kunhan vaikka alkuun tekee selväksi, että tämä on mielipide.

Toinen keskustelun perusasia, joka usein unohtuu, että ääri-ilmaisuja ei tule käyttää, ellei ole varma asiastaan eikä usein silloinkaan. Siis esim. aina/ei koskaan, kaikki/ei kukaan, on varmaa että, varmasti, on aivan selvää, jokainen ymmärtää että jne.

Varmaan kyllä itsekin sorrun välillä esittämään mielipidettä tosiasiana ja ääri-ilmaisuihin, mutta pyrin parempaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Viimeinen naula arkkuun
Matematiikka ei vaadi luotettavaa lähdettä.

Jos lähtöarvot on kaikkien tiedossa, niin laskelman tulos on fakta, riippumatta kuka laskelman teki tai kertoi. Ei auta vaihtaa aihetta vaan kertoa mikä laskussa on väärin.

300 miljoonalla kaikki pyöräilykunnossa olevat noin 150 tuhatta turkulaista voisi saada ilmaiseksi 2000 euron sähköpolkupyörän. Vaihtoehtoisesti voisi hakkia 1000 euron pyörät ja käyttää 150 miljoonaa tieverkoston parantamiseen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Viimeinen naula arkkuun
Kommentaattori: paljonko tonttien ja kiinteistöjen hinnat nousisivat Turussa, jos kaupunki ostaisi 300 miljoonalla sähköpyöriä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää