Paikalliset

Autoilija ajoi nuoren pyöräilijän päälle suojatiellä Hirvensalossa

Marttiina Sairanen

Autoilija ajoi nuoren pyöräilijän päälle keskiviikkoaamuna Turun Hirvensalossa, vahvistaa Lounais-Suomen poliisi.

Pyöräilijä kuljetettiin onnettomuuden takia sairaalaan.

Törmäys tapahtui kello kahdeksan aikaan aamulla Vanhalla Kakskerrantiellä Syvälahden liikenneympyrän lähellä.

Autoilija oli poliisi mukaan juuri poistunut liikenneympyrästä, kun hän törmäsi suojatiellä olleseen pyöräilijää.

Asiaa tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (50)

Vanhimmat ensin
Vastaa
EpäHumanisti
Väistämissäännöt?
Mikähän niissä väistämissäännöissä on niin hankalaa autoilijoille?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jorge
Vast: Väistämissäännöt?
Vai olisiko vika infrassa? Onko suojatien oltava juuri siinä missä autoilijalla on paljon muuta ärsykettä, eikä suojatie voisi olla esimerkiksi 15 metriä risteyksen jälkeen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Väistämissäännöt?
Ilmeisesti autoilijat kyllä näkevät pyöräilijän, mutta aivot eivät rekisteröi sitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väistämissäännöt?
Kyllä, suojatien on oltava juuri siinä. Autoilijalla ei ole mitään muuta katsottavaa tuossa kuin sitä suojatietä käyttävät eli jos mukamas on muita ärsykkeitä niin sitten kännykkä roskiin. Sinne minne se ajokorttikin kuuluu jos luulee että liikenneympyrästä poistuvalla olisi paljon ärsykkeitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jorge
Vast: Väistämissäännöt?
Kuolleita kulmia valmistetaan väkisin kun tehdään risteykset tiiviisti, säästöähän siitä tulee. Keskieuroopan suurkaupungeissa ovat suojatiet useasti kauempana risteyksestä. Silloin auto on jo kääntynyt, näkyvyys suojatielle on parempi. Mutta hakataan päätä seinään me täällä ja viitataan lakikirjoihin. Infraa parantamalla tämä hoituisi. Kuten nyt poistettu suojatie myllytynnelin kohdalla, järki voitti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Väistämissäännöt?
Onko suojatien oltava juuri siinä missä autoilijalla on paljon muuta ärsykettä
----------------------------------------------
Jos tuntuma auton ratissa on tuollainen, niin ainoa oikea vaihtoehto tilanteeseen on kiikuttaa ajokortti poliisilaitokselle mitätöitäväksi ja siirtyä taksin kyytiin, julkiseen liikenteeseen tai jalankulkijaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Väistämissäännöt?
Kyllä Jorgella hyvä pointti tuossa on. Ainahan inhimillisiä vahinkoja tapahtuu, harvemmin kukaan tahallaan ajaa päälle. Onnettomuuksistahan autoilijoiden ja pyöräilijöiden kesken on joidenkin mukaan vajaa puolet pyöräilijöiden (34%) ja reilu puolet (66%) autoilijoiden syytä, vaikka ihan omanturvallisuuden kannalta itse pyöräillessä kyllä annan autoille tietä, enkä heikompana väkisin menen alle. Tätä omillekin lapsille ja lastenlapsille koittanut opettaa. Tässä tapauksessa ei varmasti ollut tuosta kyse, vaan puhtaasta inhimillisestä tapauksesta autoilijan osalta. Lapsi toimi sääntöjen mukaan. Onneksi vakavia onnettomuuksia on kuitenkin suhteellisen vähän. Leppoisaa pyöräilyä, kävelyä ja autoilua kaikille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Väistämissäännöt?
Ja EpäHumaniati voisi nyt kertoa meille, että mikäköhän siinä on, ettei pyöräilijät suostu noudattamaan niitä liikennesääntöjä, jotka koskevat pyöräilijöitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Väistämissäännöt?
Ihan hyvä kommentti Yrittäjä.
Itse lisään että jos on oma oikeus ensin asenteella liikkeellä niin ei ole kovin vastuullista touhua.
Välillä tällaisten tapausten kommentteja lukiessa tulee mieleen että olemme liikenteen kehitysvaltio.
En näpyttele tästä tapauksesta vaan yleisesti totean että ikäviä tuollaiset onnettomuudet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väistämissäännöt?
Jorge, haluaisit siis muuttaa väistämissääntöjä niin ettei autoilijan tarvitsisi väistää pyöräilijää?

Ja siinä samalla haluaisit haitata kaikki suojatien yli kulkijoita kierrättämällä heidät ylimääräiset 30 metriä, muka turvallisuuden nimissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väistämissäännöt?
@Yrittäjä, samaa mieltä, kannattaa ehdottomasti lapsille, ja toki myös aikuisillekin, kertoa että aina kannattaa väistää autoa koska autoilijaan ei törmätessä satu niin autoilija ei viitsi katsoa tuleeko sieltä joku jota pitäisi väistää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väistämissäännöt?
Jos suojatietä on siirretty 30m risteyksestä, saa risteyksessä kävellä suoraan risteyksen vierestä ajoradan liikennevaloilla ja kääntyvä on silti edelleen väistämisvelvollinen. Pyöräilijä saa taas ajaa siellä ajoradalla ja kääntyvä väistää edelleen.

Suojatien siirto ei siis muuta mitään vaan on vain eräs autoilevien minäminä-kuskien tapa syyttää uhria sen sijaan että muuttaisivat omaa lainvastaista ajotapaansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Väistämissäännöt?
Liikenneinfra pitää suunnitella niin, ettei se lisää onnettomuuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Väistämissäännöt?
Nimimerkki EpäHumanisti: "Jorge, haluaisit siis muuttaa väistämissääntöjä niin ettei autoilijan tarvitsisi väistää pyöräilijää?
Ja siinä samalla haluaisit haitata kaikki suojatien yli kulkijoita kierrättämällä heidät ylimääräiset 30 metriä, muka turvallisuuden nimissä."

EpäHumanisti on tunnettu syyllistävästä asenteestaan. Hänelle ei onnettomuuksille ole muita syitä kuin autoilijan huolimattomuus ja osaamattomuus.

Tuossahan Martinsillan päässä lapsi menetti henkensä kun jäi oikealle kääntyvän bussin alle. Oli taas se kuuluisa kuollut kulma, katve.
Tuon jälkeenhän suojatietä siirrettiin vähän sinne vanhan telakan suuntaan ja tilanne parani.
Miten EpäHumanisti, hyväksytkö tämän siirron vai oliko se mielestäsi vain 'muka turvallisuuden nimissä' tehty?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väistämissäännöt?
@Jannis_h

Eli hyvin paljon töyssyjä, liikenneympyrät niin ettei niistä voi ajaa nopeasti suoraan, paljon kavennuksie teille yms?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väistämissäännöt?
@Yrittäjä

Mistä muuten olet saanut nuo prosentit, olen utelias.

Oletettavasti et tarkoita sitä minunkin tänne linkittämääni uutista missä sanotaan että nuo menevät 1/3 ja 2/3, koska esität että ne menisivät noin puoliksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Väistämissäännöt?
Pyöräilijä: "Suojatien siirto ei siis muuta mitään vaan on vain eräs autoilevien minäminä-kuskien tapa syyttää uhria sen sijaan että muuttaisivat omaa lainvastaista ajotapaansa"
Nimimerkki paljastaa kommenteillaan totaalisen tietämättömyytensä ja kokemattomuutensa.
Jos on ikinä edes istunut kuorma- tai linja-auton ohjaamossa, niin taatusti tietää mikä ero on katvealueessa silloin kun suojatie kohdataan jyrkän käännöksen aikana versus että suojatie on edes sen auton mitan päässä risteyksestä, jolloin sen voi kohdata 90-asteen kulmassa.
Mutta niin kuin aina, ne jotka vähiten tietävät ovat kovimmin äänessä. Niin näemmä täälläkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väistämissäännöt?
@1350, minun päälleni on kerran ajanut auto joka tuli vastakkaisesta suunnasta ja kääntyi oikealle, useita muitakin kertoja olisi näin käyny jollen pyöräilijänä olisi valpas ja olettaisi että autoilijat eivät ole valppaita. No nyt kysymys kuuluu, mikähän oli se kuollut kulma minkä takana minä olin? Vai olisiko vain kyse siitä että autoilijat eivät viitsi kovin tarkkaan katsoa silloin kun eivät itse loukkaannu törmäyksessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Väistämissäännöt?
"Vai olisiko vain kyse siitä että autoilijat eivät viitsi kovin tarkkaan katsoa silloin kun eivät itse loukkaannu törmäyksessäa"
Ei olisi.
Se että edes tulee mieleen tuollaista kysyä, kertonee enemmänkin kysyjästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Väistämissäännöt?
Tuo suojatien siirto vaikka 10 metriä risteyksestä ja mahdollisesti kaide siihen väliin lisäisi huomattavasti jalankulkijoiden ja myös pyöräilijöiden turvallisuutta. Kevyen liikenteen turvallisuuden lisääminenhän on pääasia, sehän on aina näissä onnettomuuksissa häviäjän puolella. Järjestelystä on liikenteen sujuvuudenkin kannalta enemmän etuja mitä haittoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väistämissäännöt?
1350:lla on tyypillisen autoilijan käsitys liikenteestä. Eli tuijotetaan liikennevaloa siihen asti että päästää risteykseen ja sitten käännytään. Mitään ei nähdä koska ei olla katsottu.

Kun keskittyy liikenteeseen niin esimerkiksi Martinsillan käännöksessä on jo ennen risteykseen ajoa katsottu että keitä siellä on väistettävänä. Jalankulkija ei kovin nopeasti etene eikä lapsi juostenkaan. Peileistä näkee sitten ne, jotka saattaisivat katveeseen tulla jos joudutaan pysähtymään. Jos ei nähdä mitään, odotetaan että jalankulkuvalo muuttuu punaiseksi ja sitten lasketaan kolmeen ja sitten vasta käännytään. Jos valoista ei pääse kuin yksi auto, se on halpa hinta sille, että kuljettajat ovat ajotaidottomia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väistämissäännöt?
On muuten 100%:n varmaa että jos pyörätien jatke siirretään vaikkapa Puistokadulla ja koulukadulla 10m päähän risteyksestä, pyöräilijät siirtyvät ajoradalle ajamaan. Jos joku ei ymmärrä miksi, hän ei ole koskaan ajanut polkupyörällä. Jo pelkästään Hämeenkadun pyörätien shikaani Rehtorinpellonkadun risteyksessä aiheuttaa päivittäin ajettuna murhanhimoa sen suunnittelijaa kohtaan. Eikä siinä ole kuin metrin siirto.

Aita ei nimittäin ole este kuin sille, että ajoradalta ei sitten palata enää pyörätielle.

Toki kaikki pyörätiet pitäisi oikeasti Turussa aidata. Mutta ei siksi että pyöräilijät eivät voisi risteyksissä ajaa suoraan vaan pitäisi tehdä sakkolenkit koska autoilijat eivät piittaa muiden hengestä. Vaan siksi että autoilijat tosiaan eivät piittaa muiden hengestä ja aidat estäisivät tehokkaasti pysäköinnin pyörätiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väistämissäännöt?
""Vai olisiko vain kyse siitä että autoilijat eivät viitsi kovin tarkkaan katsoa silloin kun eivät itse loukkaannu törmäyksessäa"
Ei olisi.
Se että edes tulee mieleen tuollaista kysyä, kertonee enemmänkin kysyjästä.
"
Epäilemättä se tuottaa ongelmia myöntää tuollaista ja ensimmäinen tunnereaktio varmaankin on että koko asia pitää kieltää ja syyttää viestintuojaa edes asiaa miettimättä.

Tekisi jokaiselle autoilijalle hyvää säännöllisesti ajaa ruuhkassa polkupyörällä niin näkisi miten välinpitämättömiä autoilijat ovat muista liikenteenkäyttäjistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Väistämissäännöt?
"Tekisi jokaiselle autoilijalle hyvää säännöllisesti ajaa ruuhkassa polkupyörällä niin näkisi miten välinpitämättömiä autoilijat ovat muista liikenteenkäyttäjistä"
Noin 98% työmatkoista polkupyöräilevänä voin ihan kokemuspohjalta vastata EpäHumanistin ensisijaisesti omaa asennettaan kuvaavaan asenteelliseen kysymykseesi edelleen ihan samoin. Eniten saa olla huolissaan välinpitämättömistä (tai liikennesääntöjä osaamattomista?) kanssapolkupyöräilijöistä sekä ajatuksissaan hortoilevista jalankulkijoista.
Tästä "säännöllisesti ajaa ruuhkassa polkupyörällä" kohdasta toteaisin, ettei se ole Turussa missään mahdollista kun ei täällä edes ole ruuhkia. Että en sitten tiedä minne sitä pitäisi mennä säännöllisesti kokeilemaan nimimerkki EpäHumanisti mielestä .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Väistämissäännöt?
Kerroppa EpäHumanisti ihan ensiksi, että mikähän niissä väistämissäännöissä on niin hankalaa pyöräilijöiille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väistämissäännöt?
Miksi Palmu luulee että jutun pyöräilijä ei olisi väistämissääntöjä tiennyt?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Taas pyöräilijä ja suojatie
Miksi otsikossa taas yhdistetään pyöräilijä ja suojatie. Ei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Oikea otsikko olisi ollut: Autoilija jätti väistämättä tietä ylittävää polkupyöräilijää poistuessaan liikenneympyrästä jne.... Ei se autoilija mitään suojatiesääntöä rikkonut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Taas pyöräilijä ja suojatie
Pyöräilijä ajoi pyörätienjatkeella, ei suojatiellä. Tässä tapauksessa autoilija oli väistämisvelvollinen. Muuten, olen sitä mieltä, että käsite pyörätienjatke tulisi poistaa laista. Siihen liittyvien liikennesääntöjen soveltaminen on osoittautunut kolmenkymmenen olemassaolovuoden aikana liian vaikeaksi tienkäyttäjille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Taas pyöräilijä ja suojatie
Kyseiseen tapaukseen on olemassa ihan oma sääntönsä, jossa ei liene tulkinnanvaraa.
Siinä ei puhuta mitään suojatieistä eikä pyörätien jatkeesta.
TLL §24:
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Taas pyöräilijä ja suojatie
Se on vain varoitus jalankulkijoille. Eli että autoilija ajaa jalankulkijankin päälle suojatiellä kun kerran pyöräilijällekään ei sitä esteetöntä kulkua pysty antamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Taas pyöräilijä ja suojatie
Mietiskelijälle. Olet oikeassa, maalausmerkinnät tiessä ovat kuten pyörätienjatkeella, eli valkoiset viivat ovat poikki, ja käytännössä muutenkin pyörätienjatkeen säännöt voitaisiin sellaisenaan sovittaa tähänkin tilanteeseen, jossa auto poistuessaan liikenneympyrästä kääntyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Yllättävän vähän näitä loppujen lopuksi tapahtuu, onneksi.
Ihan jo peilaten siihen kun seuraa kuinka sokkona ja millä nopeuksin sinne suojatielle/pyörätienjatkeelle hakeudutaan.
Autoilija toki tekevät parhaansa havaitakseen nämä kamikaze-liikkujat silloin kun väistämisvelvollisia ovat, mutta aina ei voi onnistua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jeppe
Vast: Yllättävän vähän näitä loppujen lopuksi tapahtuu, onneksi.
Olen itse saanut, myös väistellä näitä kamikazeautoilijoita. Hirveellä vauhdilla risteyksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Yllättävän vähän näitä loppujen lopuksi tapahtuu, onneksi.
Mikähän olisi sopiva vauhti kun ajaa risteyksessä suoraan eikä ole väistämisvelvollinen? Noudatatko itse tätä nopeutta aina kun ajat risteyksessä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Yllättävän vähän näitä loppujen lopuksi tapahtuu, onneksi.
Sovitaanko, että kaikki autot pysähtyy aina joka risteyksessä, koska jostain voi tulla joku, joka ei juuri silloin satu seuraamaan liikennettä. Kolmion takaa tulevat autot on kaikkein vaarallisimpia, samaten pihoilta tulevia autoja pitää erityisesti varoa. Eli auto seis jokaisen tonttiliittymän kohdalla ja katsekontakti kuljettajaan. Aivan ehdoton pysähtyminen sitten kärkikolmiolla varustetuissa risteyksissä, ihan kaikista suunnista tuleville. Moottoritiellä riittää, kun liittymien kohdalla ei ajeta tuhatta ja sataa eli hidastetaan vaikka viiteenkymppiin. Teryleeniohjukset ajaa autoillaan siellä ihan hirvittävää vauhtia, eikä yhtään varota muita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Yllättävän vähän näitä loppujen lopuksi tapahtuu, onneksi.
Paljon järkevämpää olisi tietenkin se, että pyöräilijät pysähtyisivät joka risteykseen. Sehän olisi ympäristöystävällisempääkin, kun se pyörän kiihdyttäminen pysähdyksen jälkeen ei kuluta turhaan energiaa. Pyöräilijän kunto vain entisestään kohenee ja näin saavutetaan kansanterveydellistä säästöä. Tosin näitä pysähtymisiä ei tapahdu suuremmissa määrin kuin kauniilla ilmoilla, kun pyöräliikennettä yleensä esiintyy merkittävissä määrin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yllättävän vähän näitä loppujen lopuksi tapahtuu, onneksi.
Jos ympäristöystävällisyteen vedotaan niin yksityisautoilu pitää ensimmäiseksi kieltää. Sitten voidaan jatkaa asian tiimoilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
CeeJii
Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Olen huomannut viime aikoina seuraavan trendin juuri risteyksiin ja liikenneympyröihin liittyen:
Erityisesti suuret katumaasturit ja muut ökyautot hyökkäävät kolmion takaa suoraan eteen, kun kerran on niin paljon moottoritehoja, että ehtiihän siihen väliin ängetä. Jos ei ole nopea jarrulla, niin tulisi kyllä kolari monessa tapauksessa.
Liikenneympyrässä sama tilanne, ja vaikuttaa usein siltä, että väistämisvelvollisuus ei bemarikuljettajaa koske?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Suomessa on poliisin hyväksymänä ollut jo pitkään liikennekulttuuri jossa väistämisvelvollisuus on sillä, joka loukkaa itsensä kolarissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Hivenen oudosti muotoiltu että liikennekulttuuri ohittaisi tieliikennelait ja virkalait.
Jos noin on niin asialliset valitukset tehtailuun että poliisin laittomuudet saadaan poistettua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Oikeusasiamies komppaa poliisia. Esimerkiksi poliisi kun totesi että kolmion takaa eteen tulleen autoilijan toimintaa ei tarvitse tutkia sen enempää eikä syytekynnys ylity koska päin ajanut pyöräilijä ei loukkaantunut oli oikeusasiamiehen mielestä poliisin virkavaltuuksien puitteissa toimimista. Pienempi kun ymmärsi sen verran että hidasti ajoissa eikä siis loukannut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Pyöräilijän mukaan jopa oikeusasiamies liittyy tällaiseen liikennekulttuuriin eli laittomuuteen.
Kuljetusalalla pitkään olleena pidän tieliikennelakia tietävänä kirjoitelleelta tätä väitettä raskaana.
Olisi tarpeellista saada Pyöräilijän faktat väitteestä sillä hänhän niitä itse ilmoittaa esittävänsä.
Asian voi helposti tarkistaa aiemmista kommenteista joten siksi tämän mainitsin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
FB:ssä HElsingin polkupyöräilijöiden sivuilla asiasta on esitetty ihan viralliset dokumentit. Minullakin on virallinen dokumentaatio siitä kuinka poliisi jättää törkeän liikenneturvallisuudenvaarantamisen tutkimatta ja oikeusasiamiehen mielestä poliisi toimi lainmukaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Vai että oli ihan FB:ssä kirjoiteltu.
No nyt on tieteellisesesti kestävät ja kiistattomat lähteet.
Sieltähän ne aina some-öyhötysryhmistä faktat löytyvät.
LOL
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
FB ja virallinen dokumentti.
Yhtä epäuskottava kuin itse Pyöräilijä ja hänen virallinen dokumenttinsa.
Aikoinaan sanottiin: Jäljen kun näkee niin tekijän tietää.
Pyöräilijän uskottavuus tulee ilmi seuraamalla kommenttien tasoa.

Olen maininnut että kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen.
Uskottavuus loppuu silloin kun kaikki muut ovat väärässä ja vain minä olen oikeassa.
Voit tarkistaa asian lukemalla omia kirjoituksiasi eri yhteyksissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Hönön mielipide ei taaskaan perustu faktoihin, sen sijaan dokumentit ovat olemassa muuallakin kuin FB:ssa jossa ne siis vain esiteltiin eikä tuotettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Onhan näitä tapauksia. Eräs ystäväni, nuori mies, kolaroi auton kanssa tonttiliittymässä. Ystäväni ajoi polkupyörällä pyörätietä pitkin, kun tontilta tuli auto kylkeen. Klassinen tilanne, autoilija oli kääntymässä oikealle ja kaikki huomio oli vasemmalta tulevissa autoissa. Ystäväni tuli autosta katsoen oikealta pyörätietä pitkin, autokuski ei edes katsonut sinne päin. Poliisi ei tutki, eikä nosta syytettä liikenteen vaarantamisesta. Perusteluna oli, että uhrin sairaalakulut ja vaurioitunut polkupyörä korvattiin. Peloteltiin vielä, että ei uhrin ei kanntata lähteä viemään asiaa yksin eteenpäin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Pyöräilijä: "FB:ssä HElsingin polkupyöräilijöiden sivuilla asiasta on esitetty ihan viralliset dokumentit. Minullakin on virallinen dokumentaatio siitä kuinka poliisi jättää törkeän liikenneturvallisuudenvaarantamisen tutkimatta..."

En ota kantaa tapaukseen josta kiistelette.
Mutta otan kantaa siihen miten Pyöräilijä käyttää termiä törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Tästä on säädetty Rikoslaissa, sieltä löytyy sekä rikoksen perus- että törkeä muoto. Törkeästä voi tulla jopa kaksi vuotta vankeutta.

Niinpä siis joskus 'vanhoina huonoina aikoina' nimimerkin Pyöräilijä laintulkinta oli se että jos suojatietä lähestyvä jalankulkija joutuu edes hidastamaan kulkuaan niin autoilija syyllistyy törkeään liikenteen vaarantamiseen ja joutaa paiksi vuodeksi linnaan.

Kytkös tähän tapaukseen on se että kun lukee Pyöräilijän kommentteja niin kannattaa muistaa että niissä on aina ylitulkintaa hämäystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
Jos eräs taas kerran kaiken lukemansa ymmärtämättä jättänyt lukisi Rikoslain määritelmän niin hänellekin olisi selvää että suojatiellä kun vaarantaa jalankulkijan hengen niin kyseessä on aina törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Oikeuskäytännössä valitettavasti tuomioissa tuomitaan seurausten eikä itse teon perusteella. Eli esimerkiksi poliisi puuttuu aniharvoin autoilijan toimintaan vaikka joku olisi joutunut juoksemaan suojatiellä autoilijan alta pois. Sitten taas kun se ei ehtinytkään niin oikeudessa tuomio tulee sekä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta että törkeästä kuolemantuottamuksesta tai vammantuottamuksesta.

Mutta jostain syystä siis poliisi ei lähde edes tutkimaan asiaa jos yli ei ole ajettu koska potentiaalinen uhri olikin riittävän urheilullinen.

Mutta laki asiasta on selvä. Jos tilanne olisi voinut päätyä kuten valitettavan usein päättyy ja tuomio tulisi törkeästä teosta, pelkkä teko ilman yliajoa on myös törkeä. Ihan riippumatta autoilevien trollien itkusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Katse toiseen suuntaan ja kaasu pohjaan
"Valtosen mukaan kyse on usein ilmiöstä, jossa omat virheet nähdään sattumina ja virheinä, joita tapahtuu, mutta toisten tekemät nähdään tarkoituksellisena huonona käytöksenä"
"Poliisin mukaan videon perusteella voidaan todeta, että pyöräilijä ei ole sovittanut vauhtiaan sellaiseksi, että hän omalla liikennekäyttäytymisellään olisi ottanut huomioon tieliikennelain ennakointivelvollisuuden"
IL tänään klo.12:00 päivitetty uutinen "kamikaze" pyöräilijästä kertoo hyvin
"Muodostuu tämmöistä me ja he -jaottelua. Esimerkiksi autot ja moottoripyörät, autot ja mopoilijat, polkupyöräilijät ja jalankulkijat. Nähdään tienkäyttäjät eri ryhminä, vaikka oikeastihan suurin osa on silloin tällöin jalankulkija, pyöräilijä, autoilija"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7708f126-8ae4-4ca7-88f5-4495873adcb8

Itsekin kun liikun jalan, polkupyörällä, moottoripyörällä ja autolla ja kaikilla näillä sujuvan joustavasti, niin ihmetyttää tämmöinen keinotekoinen vastakkainasettelu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.