Paikalliset

Wärtsilän jättimoottori esille mahdollisesti Tall Ships Racen ajaksi – Pysyvän ratkaisun kustannukset yhä liian suuret

Jane Iltanen
Wärtsilän jättimoottoria suojaa pressu ja rasva.
Wärtsilän jättimoottoria suojaa pressu ja rasva.

Turun Telakkarannassa sinisen pressun alla yli kolme vuotta nököttänyt Wärtsilän jättimoottori paljastetaan mahdollisesti yleisölle, kun suuret purjelaivat saapuvat Turkuun heinäkuussa.

Moottori olisi...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Muistomerkki ajasta ennen.....
Jättimoottori olisi havainnollistettu muisto Turun teollisesta menestystarinasta minkä kaupungin kiinteistö- ja rakennuslautakunta hyvin määrätietoisesti oli päättänyt saattaa historiaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Muistomerkki ajasta ennen.....
Ensin oli tuottava perinteinen työllistävä tehdas. Sitten tuli uusi asutus viereen ja alkoi valitus.
Jotta valitukset loppuvat niin tehdas lopetettiin. Alkoi valitus miksi työpaikat katosivat.
Tuttua tarinaa että (oikeita) päätöksiä tehtäessä pitäisi ottaa monta asiaa huomioon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Muistomerkki ajasta ennen.....
Täsmennätkö hieman, Hima-Hönö. Mikä oli se tuottava perinteinen tehdas, milloin? Mikä uusi asutus tuli viereen ja milloin? Onko valituksista jotain säilynyttä tietoa? Milloin tehdas lopetettiin, ja oliko syynä todellakin viereisen asutuksen valitukset?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Muistomerkki ajasta ennen.....
Niin Angus. Kyseessä oli Wärtsilän moottoritehdas.
Toimi pitkään telakan yhteydessä ja vielä pernon telakan aikana.
Turun telakan lopetuksen jälkeen telakan ja korppolaismäen alueelle rakennettiin uusia kerrostaloja.
Moottorien koekäytöstä syntyi melua ja tärinää joka aiheutti asukkaiden valitukset.
Kaasukellon alue puhdistettiin ja telakan vanhoja toimitiloja uusiomuokattiin.
Moottoritehtaan toiminnasta osa siirrettiin Vaasaan ja osa Italiaan.
Vuosilukuja en muista niin hyvin että laittaisin niitä tähän sillä noiden muistajia kyllä riittää.
Kuten myöskin niitä jotka tietävät tuon alueen historian paremmin kuin minä.
Eli kiitos jo etukäteen niille ketkä selventävät minua paremmin tuon historiikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Muistomerkki ajasta ennen.....
Niin kuin arvelinkin, täsmennyksesi - kiitos siitä muuten - ei ihan vastaakaan aiempaa kommenttiasi. Tehdas lopetettiin keskeisesti muista syistä kuin viereisen asutuksen valitusten vuoksi.

Sitä en tiennytkään, että Korppolaismäestäkin valitettiin melusta. Enkä mitä Korppolaismäen asutusta Hima-Hönö mahtaa tarkoittaa. Arvelin tarkoitetun Martin seutua, enkä tiedä sielläkään mitään erityisempää asumisrypästä, joka olisi vaikuttanut tehtaan lopettamiseen. Kaasukellon ympäristön asutus tuli myöhemmin, eiköhän moottoritehdas ollut silloin jo loppuvaiheessaan.

Tosin en näitä kaikkia juttuja niin muista, mutta pidän suuresti liioiteltuna väitettä, että toimiva, tuottava tehdas lopetti lähialueen asukkaiden valitusten vuoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Muistomerkki ajasta ennen...../paljolti lehdissä n.20 vuotta sitten
Tämä Wärtsilä dieselmoottoritehdas lopetettiin Turusta v. 2004. Sitä ennen tehdas oli anonut Turun kaupungilta laajennusoikeuksia, taisi olla 90-luvulla kovan menekin ja kysynnän aikakautena. Mutta ei, yhteisymmärrystä ei kaupungin kanssa kyetty löytämään, tuo itäinen Aurajokiranta kun houkutti jo asutusryppään suuntaan. Ja itse telakkatoiminta, sekin oli jo Wärtsilän Meriteollisuuden mentyä konkurssiin v. 89, niin päätettiin lyödä stoppi laajennukshankkeelle . Samalla taisi itse moottoritehtaan johto tehdä päätöksen, moottorien koeajot kun oli koettu valittamisiksi jo vuosia. Alueella oli jo muodostumassa kerrostaloasutusta. Dieseltehdas sai Turusta tarpeekseen ja .... siirto Italiaan, paikkaan josta ei edes satamaa aivan läheltä löytynyt. Mutta ehkäpä muita palkkaus ym. tekijöitä. Tosin kerrottiin etteivät alkuvaikeudet olleet pieniä, vaan taisi kulua jopa pari vuotta jotta moottoreita saatiin runkolohkovaluosien jälkeen koottua. Joka tapauksessa Wärtsilä merimoottori oli maailmanmerkki! Turku menetti muistin mukaan 700 työpaikkaa plus laajalti alihankkijaverkostosta työpaikkoja. Alueesta tuli asuinalue, mutta tosin siellä lienee vielä ainakin yksi iso konepajatoimija(Häkkinen?)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Muistomerkki ajasta ennen.....
Angukselle. Pahoittelen mikäli minusta sai sellaisen vaikutelman että väittäisin jotain.
Kasvokkain on paljon helpompi esittää asiansa kuin näin näpyttelypalstalla mikä on vaikeaa.
Eli en väittele vaan yritän esittää asiani ja ajatukseni parhaani mukaan tällä palstalla.
Joten olen pikemminkin kiitollinen että näpyttelyihini otetaan kantaa ja oikaistaan virheeni.
Tuo mitä näpyttelin oli muistikuvani asiasta mutta se ei koskettanut minua tai lähipiiriäni niin en silloin kovin paljon asiaa pohtinut. Kirjoituksesi jälkeen katselin netistä asiaa ja olihan siinä muutakin pientä ihmeellisyyttä asioiden ja päätösten suhteen.
Tämä on näpytelty nimimerkki yxxy näpyttelyn jälkeen eli onneksi asia on vielä muistissa.
Lopuksi toteaisin: Onneksi vielä sentään elän jotenkin edes nykyajassa.
Tulevaa en tiedä enkä menneisyyttäkään kunnolla muista.
Välillä unohtuu jopa eilisilta mutta se on eri asiasta johtuvaa.
Jokaisen asiallinen mielipide on arvokas mikäli osaa itse ottaa sen huomioon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Muistomerkki ajasta ennen.....
Ehkä saamme vielä ilolla tukea tätä Italiaan siirrettyä moottoritehdasta EU-tukien muodossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Malvik
W6L64 on arvokasta Turun historia
Tälläisen historiallisesti arvokkaan hankkeen taakse pitäisi saada jokin säätiö rahoittajaksi mukaan. Missä on Museoviraston mielipide tämän koneeneen historialliseen asemaan ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: W6L64 on arvokasta Turun historia
Sopisiko kokonsa puolesta funikulaariin, siinä on lasinen ja tiivis kaappi vakaalla jalustalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Tall Ships Race ???
Hieno tapahtuma mutta herättää kysymyksiä että onko järkevää tänä kesänä.
Minun mielestäni ei eli en menisi turistiruuhkaan altistumaan hienojen purjealusten takia.
Tuo on vain mielipide ei siis kannanotto asiaan. Päätökset tekevät asiantuntevammat tahot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Laskelmat
Alkoi kiinnostaa tuo kantavuus kun vieressä on nosturi radalla jolla on luultavasti nostettu myös jotain painavaa aikanaan. Löysin tietoja eri lähteistä että nosturi painaisi itsessään 300 tonia ja kuormaa on voinut ottaa 150 tonnia. Ihmettelen suurta kustannusarviota. Lasikopin arkkitehti Hintsanen voi suunnitella virkatyönä, tarvittaessa urakoitsijan avustamana, vähän lämmitystä ja ilmastointia ja peti.
Vai onko moottori vain jonkun mielestä väärässä paikassa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.