Tietyöt

Teiden päällystystyöt alkavat vapun jälkeen

Riitta Salmi
Päällystystöitä tehtiin viime vuonna muun muassa Markulantien varrella Turussa.
Päällystystöitä tehtiin viime vuonna muun muassa Markulantien varrella Turussa.

Teiden päällystystyöt alkavat Varsinais-Suomessa vapun jälkeen. Tällä viikolla alkavat valmistelevat työt Turussa Hirvensalossa Maanpääntiellä.

Vapun jälkeisellä viikolla päällystetään Ely-keskuksen mukaan Maanpääntie noin kahden kilometrin matkalla, Kakskerrantien eli maantien 1821 kevyen liikenteen väylää noin kilometrin verran Friskalan kohdalla ja maantietä 12268 Maaria-Vaiste noin kolmen ja puolen kilometrin matkalla.

Maanpääntien työt kestävät vajaan viikon. Liikenne pysäytetään kummastakin suunnasta vuorotellen työmaan kohdalla. Lisäksi nopeusrajoitus alennetaan. Töitä tehdään päivä- ja ilta-aikaan. Maaria-Vaiste -osuudella on käytössä saattoauto.

Nopeusrajoitukset palautetaan ennalleen vasta, kun tiemerkinnät on maalattu päällystystyön jälkeen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Maakunnassa päällystetään tänä vuonna alle 170 kilometriä maanteitä. Tämä on 100 kilometriä vähemmän kuin viime kesänä. Kohteita painotetaan vilkkaasti liikennöidyille teille, joiden päällysteet urautuvat nopeammin. Viime vuoden päällystysohjelma antaa mahdollisuuden tehdä töitä tänä kesänä myös alemmalla tieverkolla. Näitä kohteita on tänä vuonna eniten Salon seudulla.

Kevyen liikenteen väyliä päällystetään puolestaan kaksi kertaa niin paljon kuin viime vuonna eli yhteensä lähes 20 kilometriä.

Syy maanteiden tämän vuoden vähäisempään päällystämiseen löytyy rahoituksesta. Viime vuonna lisärahoitusta oli tarjolla poikkeuksellisen paljon, ja bitumin hinta oli alhaalla. Tänä vuonna bitumi on kalliimpaa, ja rahoitus 2010-luvun keskimääräistä.

Koska menneenä talvena koettiin pakkastalvi, päällysteitä vaurioitui aiempia talvia vähemmän.

Osa töistä tehdään yöllä. Esimerkiksi valtatien 1 päällystys välillä Raadelma - Skarppakulla sekä kantatiellä 52 Perniön kiertoliittymässä työt tehdään iltakuuden ja aamukuuden välillä.


Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet 2021:

Vt 1 Raadelma – Skarppakulla

Vt 1 Pitkäporras - Paimio

Vt 8 Pitkämäki - Huhko

Vt 8 Lemmi - Katinhäntä

Vt 8 Laitila – Varhokylä

Vt 9 Auran kohta

Vt 9 Kyrön kohta

Vt 9 Karhula - Loimaa

Vt 9 Loimaa - Metsämaa

Kt 41 Oripää – Virttaa

Kt 52 Perniön kiertoliittymä

Mt 185 Härkämäen kohta

Mt 186 Salo - Kisko

Mt 189 Poikko – Rymättylä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.