Huijaukset

Iäkkäiltä kalasteltu pankkitietoja puhelimitse Varsinais-Suomessa

Marttiina Sairanen

Lounais-Suomen poliisilaitos kertoo Twitterissä saaneensa lauantaina useita ilmoituksia iäkkäämmiltä ihmisiltä, joilta on yritetty urkkia pankkitietoja.

Soittaja on esiintynyt poliisina. Poliisin tilannekeskuksen mukaan ilmoituksia on tullut muun muassa Liedosta, Laitilasta ja Mynämäestä.

Poliisi painottaa, että pankkitietoja ei kannata antaa kenelläkään puhelimessa, sillä kyse on aina huijausyrityksestä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mietiskelijä
Neuvontaa lisää
Rikollisillakin on yleensä jonkintasoinen moraaliskäsitys. On kuitenkin tietty ryhmä rikollisia, eli nämä vanhuksia huijaavat, joilla ei ole mitään moraalia muita kohtaan. Yhteiskunnalla ja pankeilla olisi kyllä keinot näiden rikosten vähentämiseksi, niitä ei kuitenkaan haluta käyttää. Pankit voisivat tehostaa neuvontaansa näiden vanhusten suojaamiseksi, voisivat kertoa erityyppisten nostorajojen hyväksikäytöstä, jopa varojen hajauttamiseksi eri pankkeihin. Voisi myös ajatella jopa tilikohtaisia pankkitunnuksia. Nykyäänkin on mahdollista rajata nostorajamuutosten teot pankkitunnuksilla vain yhtä tiliä koskevaksi. Sitä ei vaan asiakkaalle kerrota.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Neuvontaa lisää
Pankkiasiakkuudesta on tainnut tulla yksinkertaisesti liian monimutkaista. Verrattuna esim. aikaan, jolloin asiakkaalla oli ihan fyysinen tilikirja, jonka kanssa asiat piti hoitaa! Nykyaikana on asiointi paljon helpompaa, mutta myös turhan monimutkaista. Vaihtoehtoja on kaikessa, tietotekniikkaa pitää hallita aika laajastikin, hyvä olisi olla omat laitteet ja yhteydet, asiakkaan pitää hoitaa itse sellaista minkä ennen pankkivirkailijat hoitivat, menettelyjä muutetaan vähän väliä (mm. EU:n säännöksien mukaan), se tietotekniikka ja ohjelmatkin päivittyvät ja muuttuvat usein... Todella moni kaipaa ihan henkilökohtaista neuvontaa, jota on hankalaa saada.

Asiakkuuden pitäisi olla huomattavasti yksinkertaisempaa. Tilanne on aika sietämätön, eikä kukaan aio tai haluakaan tehdä sille juuri mitään. Kun jo entisaikaan osa ihmisistä hallitsi heikosti omia asioitaan ja osasi asioida pankeissa ja viranomaisissa asiantuntevasti ja oman etunsa tietäen, niin miten kuvitellaan, että kaikki pysyvät mukana nykymaailmassa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Neuvontaa lisää
Tv:stä tulee pitkin päivää jos jonninmoista tietoiskua, toistaiseksi en ole nähnyt kehoitusta: Älä vastaa numeroon, jos et tiedä mistä se tulee. Tätä voisi soveltaa myös pankeille.

Nuoremmat sukulaiset voisivat ottaa selville vanhusten yleisesti käytetyimmät numerot ja nimetä ne, jotta ikäihminen näkee kenen puheluun vastaa. Ja terveyskeskukset voisivat lopettaa puhelunsa tuntemattomista numeroista, kuulin viikolla viimeksi kun kehoitettiin vastaamaan.

Ulkomailta tulevia puheluja olen saanut itsekin viimeisen vuoden aikana, useamman kuin koskaan aikaisemmin. Kotimaiset myyntiyritykset loppuivat kuin seinään kun laitoin kaikki mahdolliset kiellot voimaan. Mistä nämä tiedot ulkomaille vuotaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.