Laivaliikenne

Viking Line luopuu roottoripurjeesta Viking Grace -aluksella

Juha Paju

Viking Grace -aluksella vuodesta 2018 asti käytössä ollut roottoripurje poistetaan laivan huoltopäivien aikana.

Viking Line testasi Norsepower-yhtiön kehittämää teknologiaa, jossa roottoripurje tuottaa työntövoimaa Magnus-ilmiön avulla ja pienentää laivan potkuritehon tarvetta. Viking Grace oli maailman ensimmäinen matkustaja-alus, jolle roottoripurje asennettiin. Roottoripurjeen koekäyttöjakso Viking Gracella päättyy ensi viikolla. Viking Line kertoo tiedotteessaan, että yhtiö haluaa jatkossakin kokeilla uusia ilmastoystävällisiä ratkaisuja aluksillaan. Uudelle Viking Glorylle on rakennettu roottoripurjevalmius.

– Roottoripurjeteknologia on lupaava ja kunnianhimoinen askel kohti ympäristöystävällisempää merenkulkua. Tällaisia ratkaisuja on tärkeää kehittää enemmän, ja me haluamme ehdottomasti olla mukana etsimässä tapoja entistä ilmastoystävällisempään liikennöintiin Itämerellä. Flettner- roottoritekniikka on erittäin kiinnostavaa, ja yhteistyömme Norsepowerin kanssa on ollut rikastuttavaa ja avartavaa, sanoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Boijer-Svahnström sanoo, että on vaikea arvioida purjeen poistumisen vaikutusta LNG-kaasun kulutukseen, sillä olosuhteet merellä vaihtelevat päivästä toiseen muun muassa säästä ja lastin määrästä johtuen.

Norsepowerin roottoripurjeratkaisu on tiedotteen mukaan ensimmäinen perusteellisesti testattu ja kaupallistettu mekaaninen purje. Järjestelmä tunnistaa tilanteen, jossa tuuliolosuhteet muuttuvat suotuisiksi roottoripurjeen käytölle. Tällöin järjestelmä käynnistää purjeen automaattisesti.

– Viking Grace -projektista saamamme riippumattomien osapuolten validoimat testitulokset johtivat lukuisiin uusiin roottoripurjetoimituksiin, ja liiketoimintamme on voimakkaassa kasvussa. Uusille laivoille optimoiduilla roottoripurjeilla on mahdollista saavuttaa jopa yli 20 % polttoainesäästöt. Roottoripurje-teknologiamme on jo nyt saatavilla oleva ratkaisu, joka mahdollistaa meriliikenteelle merkittävät päästövähennykset, kertoo Norsepowerin toimitusjohtaja Tuomas Riski tiedotteessa.

Viking Grace on huollossa ensi maanantaista torstaiaamuun. Sen korvaa huoltopäivien ajan Viking Cinderella

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
HANNU NIEMINEN
Gracen roottoripurje
Kaikkea voi aina kokeilla. Mutta saman tapainen ongelma tyylitajun kannalta, kun esim. rintamiestalosta poistetaan tiilinen savupiippu. Hylätyn purjeen voi myydä vaikka Greetalle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Gracen roottoripurje
Purjeen pinta-ala on varsin pieni suhteessa aluksen tehontarpeeseen. Mittauksiin tämä toki riittää, mutta säästön kannalta voisin kyseenalaistaa yhden laitteen riittävyyden. Pyörimisen tuottama paine-ero taitaa kuitenkin olla vain luokkaa muutama kPa, joten tällä pinta-alalla ei mitään valtavia työntövoimia saada aikaan. Korjatkaa, jos joku tietää tarkat paineluvut eri tuulissa, en osaa itse FEM-simulointia niin hyvin, että pystyisin tuon tarkasti mallintamaan.

Joka tapauksessa näkisin, että näitä pitäisi olla useampia nähtävän säästön saamiseksi. Lisäksi laitteen kiinnityskohdan tulisi olla liikkuva pitkittäissuunnassa ja tuettu jousella tai muuttuvakulmaisella liukupinnalla, jolloin siirtymästä voidaan tarkasti mitata työntövoima ja näin navigointijärjestelmän nopeustiedon avulla laskea hyvin eksaktisti tuotettu teho ja säästetty polttoaine reaaliajassa. Tällöin Vikingin johtokin uskoisi säästön, kun nyt muutos on niin pieni etteivät sitä edes huomaa omien sanojensa mukaan. Prosenttien eroja kun on vaikea huomata olosuhteiden vaihdellessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Gracen roottoripurje
Mikäli roottoripurjeita olisi kannella useita, se vaikeuttaisi huomattavasti helikopterin laskeutumista heko-kannelle tai vinssausoperointia aluksen yläpuolella.

Yksi syy roottorin poistamiseen lienee se että Tku-Ahvenanmaa-Tukholma reitillä aluksen kulkusuuntaa ei voi juuri säätää tuulen mukaan. Väyliltä ei voi poiketa ja aikataulun ollessa tiukka, esim Avenanmerellä ajetaan lyhyintä reittiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pasi Lehmuspelto
nytkö ikiliikkuja keksitty?
Eiköhän lopputulema ole, että jostakin se pönttöä pyörittäväkin energia on pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: nytkö ikiliikkuja keksitty?
Pyörimisliikkeen ylläpitäminen ei vaadi suurta energiaa. Tämän voi havainnollistaa vaikka nostamalla polkupyörän rengas ilmaan ja pyöräyttämällä sitä kevyesti. Kauan se pyörii ilman mitään. Tässä tapauksessa pyörittäminen tapahtuu pienen sähkömoottorin avulla. Työntövoima saadaan näin tuulienergiasta, eli tuulen energiasta lähtee pois ja laivan liike-energiaan lisää.

Tämä on vähän vastaava idea kuin perinteinen purje. Sen suuntaaminen tuulta kohti vaatii energiaa, mutta ei sen jälkeen. Pyörivän purjeen kiihdyttäminen oikeaan nopeuteen vaatii energiaa, mutta kun se pyörii niin sen jälkeen tarve on olematon.

Kyse ei ole siis ikiliikkujasta.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.