Ylinopeus

25 autoilijalle rapsahti sakko ylinopeudesta keskiviikon aamuliikenteessä

Marttiina Sairanen

25 autoilijaa sai keskiviikkona aamulla ylinopeussakon Turussa, Naantalissa ja Nakkilassa, kertoo Lounais-Suomen poliisi. Poliisilla on meneillään tehostetun nopeusvalvonnan viikko.

Turussa kiinni jäi myös kaksi epäiltynä ajamisesta huumeiden vaikutuksen alaisena. Toinen heistä ajoi ratsiaan lievän ylinopeuden takia. Hän sai ajokiellon.

Lounais-Suomen alueella nopeuksia valvontaan ympäri vuorokauden. Autoilijoita valvotaan erityisesti alueen pääteillä, joissa nopeudet ovat kovia. Valvontaa tehdään myös taajama-alueilla, erityisesti koulujen läheisyydessä.

Tehovalvontaviikon tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.

Vuonna 2020 Lounais-Suomen alueella sattui 602 liikenneonnettomuutta, joissa loukkaantui tai kuoli ihmisiä. Kovat nopeudet lisäävät onnettomuusriskiä.

Lounais-Suomen poliisilaitoksen alueella kirjataan keskimäärin noin 14 törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista viikoittain.

Juttua muokattu kello 10.55: Lisätty kohta huume-epäilyistä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
K.K.
Työtä riittää
Esimerkiksi Vähäheikkiläntie muuttuu myöhäisen illan aikana varsinkin kesäisin tuunattujen autojen ja moottoripyörien kiihdytysradaksi, mutta valvontaa ei ole näkynyt.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Kovat nopeudet lisäävät riskiä
Ihmettelen todella suuresti, että vain nopeuksia valvotaan, vaikka muut asiat ovat paljon suurempia riskin aiheuttajia. Miksi muita sääntöjä edes on, jollei niitä valvota?

Esimerkiksi kaistan vaihto vilkkua näyttämättä on paljon vaarallisempaa kuin pieni ylinopeus. Liian pieni turvaväli on myöd todella suuri riski alinopeudellakin. Sama koskee sitä, että kaistalla ei pysytä vaan ajellaan viivojen yli miten sattuu, huomaamatta muuta liikennettä. Lisäksi moni ajaa päin punaisia valoja tai tulee komion takaa toisten eteen. On myös paljon niitä, jotka yrittävät päätielle liittymisen ajamalla aivan edellämenevän perään kiinni, jos joku yrittää siihen väliin päästä. Näistä mitään ei valvota ja sakoteta.

Tästä huolimatta nopeususkovaiset syyttävät vain nopeuksia ja valvovat vain niitä. Todellisuudessa jos muita sääntöjä noudatettaisiin, voisimme ajaa turvallisesti paljon kovempaakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kovat nopeudet lisäävät riskiä
Mitä kummaa? Ylipäätään valvontaa kentällä tehdään nykyään vähän. Ylinopeuksien tehovalvontapäiviä on suunnilleen siinä kuin esim. suojatiekäyttäytymisen tai raskaan liikenteen tehovalvontapäiviä, tai juhlapyhien yhteydessä puhallutusratsioita.

Kameravalvonta nyt vain sopii parhaiten nopeuksien valvontaan ja on vaikeasti jos lainkaan sovellettavissa muuhun valvontaan. Muu valvonta vaatisi yleensä pidemmän nauhoituksen kuin kamerakuvan ja sitten nauhoitusten tarkastamista ihmisvoimin - järjettömän iso homma. Mahdollisesti se voisi toimia esim. punaisia päin ajamisen tai turvavälien valvonnassa, jos autoilijat ovat valmiit hyväksymään sen, että mitään lieventävä seikkoja ei oteta huomioon. Esim. edelläajavan raju jarrutus voi aiheuttaa turvavälin supistumisen hetkeksi - sitä tilannettahan varten turvavälit juuri ovat.

Vaikka valvontaa - automaattista tai ihmisvoimin tehtävää - voisikin ulottaa nykyistä useampiin rikkomuksiin, en todellakaan usko, että se ainakaan vähentäisi autoilijoiden valitusta siitä, miten aina vain heitä ja aina vain ihan tyhmiä juttuja valvotaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kovat nopeudet lisäävät riskiä
Saat kiittää porvareita valvonnan puuttumisesta. Porvarit ovat ajaneet poliisia alas vuodesta 1987 asti ja ovatkin poistaneet mm. liikkuvan poliisin. Esim. Euroopassa on keskimäärin kaksinkertainen määrä poliiseja per 100000 asukasta. Mutta mitä vähemmän poliiseja, sitä vähemmän talousrikostutkintaa ja samalla sitä vähemmän menoja veroista eli alempi veroprosentti. Ja nyt saivat vielä alennettua ylinopeussakotustakin. Win-win porvareille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Kovat nopeudet lisäävät riskiä
Itseasiassa se oli rouva P Räsänen joka alasajoi Liikkuvan Poliisin ja siihen loppui tehokas liikenteenvalvonta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kovat nopeudet lisäävät riskiä
Räsänen oli toki sisäministeri mutta kyllä ne muut puolueet tuolloin sanelivat että mitä tehdään. Sama kuin talousrikosyksikön lopettamispäätöksen teki Sipilä mutta sisäministeri senkin allekirjoitti. Räsänenhän ei keskittynyt kuin avioliittolain torppaamiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kovat nopeudet lisäävät riskiä
Kristillisdemokraatit ovat melko porvarillinen puolue, kuuluvat mm. EU:ssa oikeistopuolueiden leiriin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.