Tietyöt

Kesän päällystystöihin rahaa huomattavasti viime vuotta vähemmän

Jari Laurikko
Perinteinen pakkastalvi vaurioitti päällysteitä aiempia talvia vähemmän. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen mukaan päätiet ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvässä kunnossa, jonka vuoksi asfaltointia voidaan toteuttaa jonkin verran myös alemmalla tieverkolla.
Perinteinen pakkastalvi vaurioitti päällysteitä aiempia talvia vähemmän. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen mukaan päätiet ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvässä kunnossa, jonka vuoksi asfaltointia voidaan toteuttaa jonkin verran myös alemmalla tieverkolla.

Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa jälleen huhti-toukokuun vaihteessa. Rahaa teiden päällystämiseen on käytettävissä tänä vuonna huomattavasti viime vuotta vähemmän, kertoo Varsinais-Suomen Ely-keskus.

Päällystysohjelman pituus on tässä vaiheessa Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa yhteensä noin 300 kilometriä. Se on selvästi vähemmän kuin viime vuonna, mutta päällystysmäärä on kuitenkin samaa luokkaa kuin 2010-luvulla keskimäärin. Viime vuonna päällystysmäärä oli poikkeuksellisen suuri johtuen saaduista lisärahoituksista ja bitumin alhaisesta hinnasta.

Päällystyskohteiden valinnassa painotetaan edelleen vilkkaasti liikennöityjä teitä. Perinteinen pakkastalvi vaurioitti päällysteitä aiempia, leudompia talvia vähemmän. Päätiet ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvässä kunnossa, jonka johdosta on mahdollista toteuttaa jonkin verran päällystyskohteita myös alemmalla tieverkolla. Kevyen liikenteen väyliä päällystetään hieman keskimääräistä enemmän, yhteensä noin 30 kilometriä.

Vähäliikenteisellä tieverkolla päällystevaurioita on paikoitellen niin paljon, että pääosin niitä joudutaan pitämään liikennöitävässä kunnossa täsmäpaikkauksilla.

Päällystysohjelman kohteet on valittu kuntomittausten ja asiakastarpeiden perusteella.


Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet vuonna 2021

Vt 1 Raadelma – Skarppakulla

Vt 1 Pitkäporras - Paimio

Vt 8 Pitkämäki - Huhko

Vt 8 Lemmi - Katinhäntä

Vt 8 Laitila – Varhokylä

Vt 8 Unaja - Kortela

Vt 8 Luvia - Pori

Vt 9 Auran kohta

Vt 9 Kyrön kohta

Vt 9 Karhula - Loimaa

Vt 9 Loimaa - Metsämaa

Kt 41 Oripää – Virttaa

Kt 52 Perniön kiertoliittymä

Mt 185 Härkämäen kohta

Mt 186 Salo - Kisko

Mt 189 Poikko - Rymättylä

Mt 204 Säkylä – Eura

Mt 2680 Pooskeri – Merikarvia

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
manterelainen
Määrärahojen vähyys
Olisiko syytä olla rakentamatta metriäkään uutta tietä muutamaan vuoteen, ja laittaa olemassa olevat tiet kuntoon näillä rakennusmäärärahoilla. En tiedä paljonko 9-tien moottoritieosuuden valaistus tuli maksamaan. mutta mielestäni senkin rahan olisi voinut laittaa tien kunnostukseen. Autoissa on hyvät valot ja moottoritiellä on riista-aidat-
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.