Tulipalot

Turkulaisnaisen auto syttyi palamaan kesken ajon – Auton sähköinen takaluukku voi olla kuolemanloukku koirille

Eva Kajander
Kajanderin Citroen C5 farmariauto syttyi palamaan lauantai-iltapäivällä neljän jälkeen Turku-Helsinki moottoritiellä.
Kajanderin Citroen C5 farmariauto syttyi palamaan lauantai-iltapäivällä neljän jälkeen Turku-Helsinki moottoritiellä.

Turkulaisen Eva Kajanderin, hänen ystävänsä Maria Sorin sekä kaksikon kuuden koiran kotimatka Hyvinkäältä Turkuun katkesi pelottavalla tavalla lauantai-iltapäivällä moottoritiellä Lohjan jälkeen. Kaj...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
VKI
Eikä yksinään sähköinen takaluukku
Vaikka takaluukku ei olisikaan sähköinen, monessa nykyautossa mekaanisesti pumpuilla ylösnostettavassa takaluukussa on sähköinen lukko. Tämäkään sähkölukko ei toimi jos autosta häviävät sähköt tämänkaltaisessa tilanteessa. Vaikka auton ikkonat saisi hajotettua tai takapenkit kaadettua, takakontissa häkissä olevaa koiraa on mahdonta pelastaa palotilanteessa. Autojen sähkölukot ovat puhuttaneet Yhdysvalloissa sähköautojen kolareissa, joissa uhriin ei päästä käsiksi ovenkahvojen jäädessä ns. ajomoodiin, eli pellin tasalle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Anderson
Vast: Eikä yksinään sähköinen takaluukku
Totta, sähköinen tekniikka tuo omanlaisia haasteita. Tärkeintä, että ihmiset pääsivät ulos, eikä henkilövahinkoja päässyt sattumaan. Omaisuuden korvaa vakuutus ja vaikka ei olisi vakuutusta, niin rahalla saa uutta. Ihmishenkeä ei saa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Eikä yksinään sähköinen takaluukku
En halua olla auton omistajalle ilkeä, mutta mielestäni on itsestään selvää että kun virrat häviää, mikään sähköinen ei toimi. Samoin käy kotona jos katkaisee virran sähkötaulusta – ei syty valot.
No, pääasia oli, että kenellekään ei käynyt mitenkään ja koiratkin selvisivät vahingoitta.

Ennen sähköautomyönteisenä olen alkanut pikkuhiljaa muuttamaan käsityksiäni. Syitä on monia – eikä vähäisempinä niistä eettisyys, ja miten ladattava energia tuotetaan. En usko, että kauppojen yms pikalatauspisteet toimivat kovinkaan vihreällä sähköllä. Tai kuinka moni kotilataaja ostaa tuuli- tai aurinkovoimalla tuotettua sähköä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Eikä yksinään sähköinen takaluukku
Sivustaseuraaja: "Ennen sähköautomyönteisenä olen alkanut pikkuhiljaa muuttamaan käsityksiäni. Syitä on monia – eikä vähäisempinä niistä eettisyys, ja miten ladattava energia tuotetaan."

Sangen mielenkiintoista ajattelua Sivustaseuraajalla. Kun polttomoottoriauto palaa niin suhtaudutaan kriittisemmin sähköautoihin.

Sivustaseuraaja: "En usko, että kauppojen yms pikalatauspisteet toimivat kovinkaan vihreällä sähköllä. Tai kuinka moni kotilataaja ostaa tuuli- tai aurinkovoimalla tuotettua sähköä?"

Ainakin K-ryhmän jättimarketit ilmoittivat että päällystävät kaikki kattonsa aurinkopaneeleilla. Pitääkö kotilataajan muuten ostaa vain tuuli- tai aurinkosähköä?
Kukaanhan ei siis todellisuudessa tiedä mitä sähköä töpselistään saa, ellei sitten ole ihan ikiomaa verkkoa ja voimalaa. Itse olen ajatellut kohentaa omaa tilannettani ostamalla oman voimalan katolle. Jos ei satu juuri silloin olemaan auto latauksessa niin voi sen sähkön myydä muille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Eikä yksinään sähköinen takaluukku
Loogisuuden osalta samaa mieltä nimimerkki T.S. kanssa: Jos polttomoottoriauto palaa, niin ei se liity sähköautoihin. Kysymys toki saattoi olla siitä, että sähköautoissa on yleensä yhä enemmän sähköllä toimivia osia ja tulipalon tapauksessa saattavat lakata toimimasta, mikä voi hankaloittaa siirtämistä, ovien avaamista, ym.

Vihersähköstä: Virta kulkee pääasiallisesti sieltä, missä on pieni impedanssi. Kyse onkin siitä, että sähköverkkoon myytävän ja sieltä ostettavan tehon määrä ovat yhtä suuria häviöiden jälkeen. Kun tuottajilla ja kuluttajilla on sähkömittarit, niin vaikka virta kulkisi lähimmän hiilivoimalan kautta, rahat menee tuulivoimalalle, jos maksan tuulivoimasta. Ja samoin vaikka virta 'tulisi' tuulivoimalasta, niin rahani menevät hiilivoimalalle jos olen tehnyt sopimuksen sellaisen kanssa.
Jos kukaan ei osta siltä hiilivoimalalta, niin hiilivoimala puskee energiaa verkkoon ilmaiseksi, jolloin sen kannattaa lopettaa tuotanto tai vähentää tuotantoa vastaamaan siitä saatavaa rahasummaa. Käytännössä siis jos teette sopimuksen uusiutuvalla energialla tuottavan yhtiön kanssa, niin rahanne energian osalta menevät kyseiselle yhtiölle. Energian uusiutuvuus perustuukin lopulta vain siihen, että millä kyseinen firma energiansa ihan oikeasti tuottaa. Sähköverkon osalta asiassa ei ole epäselvää sinänsä.

Energian siirto onkin sitten asia erikseen. Jollakin täytyy tuottaa myös siirtohäviöihin hukkuva energia. Tämän energian tietääkseni hankkii siirtoyhtiö. Sitä en tiedä millä nämä häviöihin kuluvat energiat tuotetaan.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Jatkossa voi olla, että hyvä jos itse ehtii palastautumaan
Meinaan, kun huomioi sähköautojen räjähdysmäisen nopean palamisen, ei tarvitse enää pohtia mitään koirien pelastamista. Hyvä jos itse ulos ehtii. Voi googlailla videota, hakusanoin "Tesla Model S Explodes in Shanghai Parking Lot" ja siitä sitten laskea montako sekuntia on aikaa olla elossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kokenutveikko
Diesel on turvallisin
Bensa kaasuuntuu ja syttyy herkästi. Sähköautojen korkea jännite voi johtaa tulipaloon. Yksi syy luottaa dieselmoottoriin. On niitä toki muitakin, nyt ja jatkossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hanukas
Vast: Diesel on turvallisin
Pari kertaa bensavehje syttynyt palamaan, letkussa reikä, mutta olen saanut ne heti sammumaan. Diesel autosta kerran piuhat hiukan kärynneet kun lisävalojen johdotus oli vähän miten sattuun. Suosin mahdollisimman mekaanista kulkupeliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
OskariK
Eurooppalainen bensa-auto?
Tapahtumaa seuraavana päivänä ajoin ohitse ja mietin: Mikähän oli syy? Mikä osa/tekniikka petti? Oliko huolto laiminlyöty? Voiko löysä luistava käyttöhihna kuumentua liekkeihin asti? Sähköt pois => laturi ei lataa, akun virralla ajettu tovi? Akku tyhjä? => Sähköä vaativat toiminnat seis?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää